• sabia

hej till alla er som försöker med ivf jag har en fråga angående myom??

finns det någon som har myom, men ändå blivit gravid?
    för att min läkare upptäckte en myom bokom i min livmoder.
    jag tror att det verkligen kört för oss att bli föräldra.
    jag gråter och gråter och vill bara förvinna från allt just nu.

• Svar på tråden hej till alla er som försöker med ivf jag har en fråga angående myom??
  • sabia

jag har gjort en ivf 2005 och fick sex ägg till frysen. i 2006 gjorde vi konst återfaring, av de sex ägg som var kvar i frysen av det första ivf, vi satt in en efter den andra, det var bara att vänta mensen så satt vi i gång, men månader efter månader fick jag min mens. inte en enda gång var min mens försenade. ( jag hatar min mens) varför har man mens varje månaden om man inte blir gravid???? jag fattar ingenting.

• Abrakadabra

Jag vill gärna också veta mer om hur myom påverkar chanserna att få barn. Jag har en väninna som, precis som du, har en myom bakom livmodern. Hon har tyvärr inte fått någon vidare information (och var för chockad och ledsen då för att fråga ordentligt).
    Såvitt jag förstått så går det att få barn även med myom, men om det är stort eller sitter "dumt" till så kan det påverka.

Någon som har/har haft myom som kan berätta? Går det att operera?

• Abrakadabra

Förlåt! Jag menade inte att kapa din tråd!

Sista meningen i första stycket här ovan var tänkt som någon form av svar på din fråga om det finns någon som blivit gravid trots myom. Jag har alltså ingen egen erfarenhet men har googlat för att hjälpa min väninna och fick då en del träffar som berättade att det går att bli gravid trots myom.

Ditt myom, har det upptäckts nu eller visste läkarna om det under dina ivf-behandlingar?

• Freja08

När jag skulle påbörja min IVF upptäcktes att jag hade ett myom. Det var dock aldrig på tal att ta bort det innan behandlingen eller nåt sånt utan vi körde igång och jag blev gravid på första försöket. Mitt myom sitter dock rätt bra till, på utsidan av livmodern tror jag, buktande bort från livmodern/barnet. Såvitt jag har förstått är det inte svårare att bli med barn med myom om det inte sitter väldigt illa till, t.ex. där äggen fäster inne i livmodern. Sedan kan myomet växa under en graviditet också och det finns en, om än liten, risk att det i så fall framkallar missfall. Det är dock VÄLDIGT ovanligt såvitt jag förstått. Mitt myom verkar inte ha vuxit nämnvärt under graviditeten, men läkarna bevakar det.

Myom går att operera bort och om det sitter väldigt illa till så gissar jag att man kanske gör det innan en IVF-behandling. Du borde kunna prata med din läkare om allt detta, själv är jag ju bara amatör.

Det går säkert bra - lycka till!

• Pimpinellan

Jag har ett stort myom i livmoderväggen,men flera läkare (inkl. IVF-läkaren) har intygat att det finns inga risker eller hinder med mitt myom vid en graviditet. En fjärdedel av alla kvinnor mellan 30 och 40 år har myom och de flesta blir gravida av sig själva och får inga problem under graviditeten av sina myom. En del får ta bort dem innan ev. graviditet,men det finns risker med operationen också,bl.a ärrvävnad som senare kan göra det svårt för ägget att fästa. En del kvinnors myom växer under graviditet och då får man gå på extra vul och kontroller och ev. ta bort dem efter förlossningen.

• Hjartesjalen

Jag kommer in har nu o puffrar denna traden, skont att se fler som har detta(forsta mig ratt). Jag sk in pa VUL den 3 Juni for att fa vatten i livmodern o kolla mypmet....om det nu e det jag har.

En fraga, Kan myomet forsvinna av sig sjalvt? Lika fort som det kom dit?

Om min lakare skulle rekomendera operation sa vet jag inte arligt talat, jag menar tanker pa arrbildningen som kan bli efter en sadan operation, samt att jag har endo, e 36 ar o har cysta,cystor pa aggstockarna....kanns som alla odds e emot. Min man gjorde just vasectomyreversal o vi ska snart borja prova. En enda vantan e det.

Vad skulle ni gjort om lakaren sa att du kan valja, operera el inte operera. Ska man ga pa magkannslan o "bara" forsoka att bli gravid??

• Abrakadabra

Såvitt jag har förstått så är myom i sig inte farliga, så du behöver ju inte operera av den anledningen. Så frågan är väl hur det sitter, om läkaren bedömer att det skulle hamna i vägen på ett sådant sätt att det skulle innebära risker vid en graviditet. Jag skulle nog be läkaren om en djupare förklaring och bedömning av riskerna och fördelarna med att operera/inte operera.

• Hjartesjalen

ja Tjing, du har att, det enda som jag kanner med dom lakare jag traffat har i USA e att det kanns sa svart att lita pa dom till 100% eftersom allt har handlar om att tjana pengar, sa dom kan saga att man beh det ena el det andra sa sjukhuset drar in pengar.....det kanns sa svart. Men pa tisdag ska det i alla fall kollas.

Hur pptacktes myomet pa din vaninna o hur fick hon se det sjalv, var det via VUL?

• Abrakadabra

Ja, det var med vul de såg det på min väninna. Hon hade haft en del andra problem från buken och i en del av utredningen av det så gjordes en ordentlig gynundersökning med vul (det är ju inte standard annars). Hon har inte försökt få barn än, så hon har inte gått djupare in på vad myomet innebär för henne (det kan ju ha hunnit förändras tills det blir aktuellt för henne att försöka).

• Majsan76

Ett myom stöller till problem beroende på vart det sitter. Jag har ett STORT som växer inåt i livmodrn och det ställer dessvärre till det rejält för oss att bli gravida. Men det beror som sagt på att myomet växer inåt och täcker upp i princip hela min livmoder som det är idag. Embolisering är den metod som förhoppningsvis ska kunn ahjälpa oss.

Myom kan minska i storlek men lika fullt kan dom små eländena växa.

MEN ingen mening att ta ut sorger i förskott, se till att ta reda på VART myomet sitter och ta sedan tag i "problemet".

Lycka till och jag håller tummarna för er att era myom inte växer innåt!!

• önskad

Hej, vi försökte väldigt länge innan jag äntligen blev gravid men min mage växte jättefort och jag fick blödningar, jag sökte till gyn och de upptäckte en jättestor myom 10x20 cm som sitter utanpå vänster sida av livmoderväggen men gynekologerna tyckte det var väldigt konstigt att vi lyckats bli gravida. Myom kan vara nästan obefintligt små innan en graviditet men växer av östrogenet och kan bli jättestora. Är nu i gravvecka 18 och myomet gör att jag har mycket sammandragningar

• Hjartesjalen

Men josses vad stort, inte klokt, det e sa mycket man inte vet kanner jag o ibland svart agtt fa ratsida pa hur mycket man an fragar lakarna.

• Ekan75

Hej,
    Jag har också ett myom som är typ 7x10 cm. Vi har försökt bli gravida i fyra år men inte lyckats. Har gjort en embolisering i maj-07 som inte gett önskat resultat. Mitt myom sitter på utsidan av livmodern. Nu har jag gått till Fertilitetscentrum för att kolla om de kan hjälpa oss. Men de har sagt att om myomet buktar in i livmodern så är det troligtvis därför vi inte blir gravida-ägget kan inte fästa. Hur länge försökte ni bli gravida "Önskad"? Har ni blivit gravida naturligt? Majsan76, känns som om vi är i samma situation? Var i processen är du?

• Hjartesjalen

Jag fick veta att jag har 2 st polyper. Ska operera bort dom den 3 Juli hoppas jag. Ska n og gora laprascopy da ocksa samtidigt for att kolla en cysta o for att se sa att allt star rtt till. Tycker inte ni att det e lika bra att gora bada operationerna samidigt nar jag anda e sovd?? Annars kanske jag far gora en operation till sedan o det blir ju jobbigt.

Men jag kanner mig anda radd, har hort att man kan fa sammanvaxtnignar av for manga bukoperationer.....jag har bara gjort en, et titthal forra aret i Maj, vad tror ni tjejer??

• önskad

Hej Ekan 75! vi försökte ca 1,5år innan graviditet. Men hade jag vetat att myomet skulle ställa till med såna problem hade jag nu i efterhand valt att ta bort myomet först men dock fick jag ju inte reda på myomet förrän gravvecka 8

• Isa83

Hej!

För oss tog det dryga 3år innan vi blev gravida. Hade fått tid för ivf men bara några veckor innan vi skulle dit fick vi veta att jag var gravid på naturlig väg.
    Mina myomer var jättesmå innan jag blev gravid men redan i v8 så hade tre av dem växt o blivit ganska stora, det största ca 10cm i diameter o de andra 4 och 6cm. De två mindre växte bort under graviditeten men det stora var kvar o ställde till problem, hade väldigt ont och mkt sammandragningar. Liam föddes sedan i v30 efter två veckor i sjuksängen.

Mina myom sitter inne i livmodern så läkarna jag träffat säger att vi hade tur som kunde bli gravida på naturlig väg. Så det är inte omöjligt!!
    Första läkaren sa att det bästa hade varit att ta bort myomerna innan vi blev gravida men det är ju inte så lätt när man inte vet om dom trots utredningar osv...

De sa oxå att risken för MF är större för oss med myom tyvärr.

Lycka till alla ni som kämpar, jag vet hur ni har det!

• Esereht
    Abrakadabra skrev 2008-05-09 13:58:45 följande:
    Jag vill gärna också veta mer om hur myom påverkar chanserna att få barn. Jag har en väninna som, precis som du, har en myom bakom livmodern. Hon har tyvärr inte fått någon vidare information (och var för chockad och ledsen då för att fråga ordentligt).
    Såvitt jag förstått så går det att få barn även med myom, men om det är stort eller sitter "dumt" till så kan det påverka.

Någon som har/har haft myom som kan berätta? Går det att operera?
    Hej! Jag undrar samma sak. Har ett inåtväxande myom och min läkare säger att den hormonbehandling man får inför insemination och IVF kommer göra att mitt myom kommer att växa. Hur mycket vet hon inte. Ibland växer det lite och ibland mycket.
    Men om man hyvlar av det inåtbuktande eller med embolisering(som gör att det krymper 50-70%) försvinner ju inte hela myomet utan det kommer börja växa igen vid hormonbehandling.
    Finn ett tredje alternativ med robotteknik där man skär upp magen och tar bort hela myomet men det rekommenderade hon inte för att den var riskfylld. Så hur man än gör blir det ju fel! Gråter
    Någon som hört något annat?
    Tacksam för så många svar som möjligt!  
Svar på tråden hej till alla er som försöker med ivf jag har en fråga angående myom??