• Tvåbarnsmorsan

Hur räknar ni i utvecklingen?

Min dotter är född en månad för tidigt i vecka 35+3 och räknas som prematur, hon har nu hunnit bli 6 månader ( 5 mån ) men ska man räkna att hon är 5 eller 6 månader i utvecklingen? Hur gör ni?

Pierre 2002 & Saga 2007
  • Svar på tråden Hur räknar ni i utvecklingen?
  • Syrran79

Du ska räkna efter BF, med andra ord att hon är 5 månader.

• Tvåbarnsmorsan

Men det gör dom ju inte på BVC heller utan där säger dom att hon är 6 månader, blir väldigt förvirrad nu!!!!

• Malin K F

Spelar det någon roll. Huvudsaken är väl att hon utvecklas som hon ska. Så stor skilland är det ju inte på 1 månad. Kompisen fick 8 veckor förtidigt. Han var jätte tidig med massor med saker. Skulle man räkna från bf blir det fel. för de börjar ju utvecklas så fort de kommer ut. Han började krypa när han var 7 månader, skulla man räkna från bf skulle han var 5 månader och det är ju lite tidigt.

Mamma till mina hjärtegryn, Whilma o5o5o9 & Carl o8o226
  • Tvåbarnsmorsan

Ja men man vill ju ändå veta vad som är rätt!

Malin K F skrev 2008-05-06 10:39:00 följande:
    Spelar det någon roll. Huvudsaken är väl att hon utvecklas som hon ska. Så stor skilland är det ju inte på 1 månad. Kompisen fick 8 veckor förtidigt. Han var jätte tidig med massor med saker. Skulle man räkna från bf blir det fel. för de börjar ju utvecklas så fort de kommer ut. Han började krypa när han var 7 månader, skulla man räkna från bf skulle han var 5 månader och det är ju lite tidigt.
  • Malin K F

Tror att de på bvc räknar som det ska vara!

Mamma till mina hjärtegryn, Whilma o5o5o9 & Carl o8o226
  • Tvåbarnsmorsan

Ska höra med BVC nästa gång jag är dit! Tack för era svar!

Pierre 2002 & Saga 2007
  • knäppisen

Malin K F skrev 2008-05-06 10:39:00 följande:

Nej, det är fel, de börjar inte alls utvecklas från det att de kom ut. Särskilt inte om de är två mån förtidigt födda. Korrigera gör man tills de är ikapp Och ikapp bör man va kanske runt året om man är född i v 35.
  • MaraBella Korpfot

Det en v doktorerna på neo sa till oss var att det är olika på olika områden. Vissa sakerräknar man korrigerad ålder medan andra, som maten, räknar man verklig ålderoch vissa saker nån stans mitt emellan. Sen är ju alla barn olika.

Svar på tråden Hur räknar ni i utvecklingen?