• Äldre 7 May 18:48
    6098 visningar
    6 svar
    6
    6098

    mobbning på dagis

    om en förälder berättar för förskolepersonalen att deras barn mår dåligt pga att andra barn i gruppen säger elaka saker till dom samt fryser ut barnet från gruppen han annars brukar leka med, vad bör de då göra?

  • Svar på tråden mobbning på dagis
  • OHs mamma
    Äldre 7 May 18:50
    #1

    Kanske prata med barngruppen om mobbing och vilka konsekvenser det kan få, hur det känns att bli mobbad etc. Tyvärr kan man inte tvinga barn att leka med varandra, men kanske att den utsatta kan hitta andra kompisar. Jag vet inte riktigt, väldigt svårt ämne!

  • Äldre 7 May 18:56
    #2
    FrökenSara skrev 2008-05-07 18:50:50 följande:
    Kanske prata med barngruppen om mobbing och vilka konsekvenser det kan få, hur det känns att bli mobbad etc. Tyvärr kan man inte tvinga barn att leka med varandra, men kanske att den utsatta kan hitta andra kompisar. Jag vet inte riktigt, väldigt svårt ämne!
    ja de har pratat om det lite vet jag(inte med ord som mobbnign inblandat). de har berättat för barnens föräldrar vad de gjort och sedan har de sagt att de ska(och försöker väl)punktmarkera dessa barn. men det verkar ju inte få det att sluta helt.

    utfrystning kanske inte är det stora problemet då det såklart är som du säger att man itne kan tvinga någon att leka med någon annan. det jag ogilalde där var väl mest att det här barnet är äldre och går in bland de lite ygnre barnen som brukar leka ihop och styr och ställer ibland och bestämmer att ett barn inte får vara med helt plötligt.

    har pratats med förskolechefen som var ruskigt nonchalant och mest ville prata bort det. till slut gick hon iaf med på att prata med förskolepersonalen om det. tycker dom är slapphänta och att dom lixom borde veta vad som ska göras!

    det handlar ju inte om att jag som förälder ogillar ett barn på dagis utan att mitt barn mår dåligt och känner sig otrygg när det får gå till såhär.
  • Cia o krabat­en
    Äldre 7 May 18:59
    #3

    Kan du inte gå till era fröknar direkt istället för att gå via chefen?
    Lättare att prata med de som är med barnen dagligen och be dem hålla lite koll. Och samtidigt kunna rapportera tillbaka hur det går.

  • Äldre 7 May 19:02
    #4

    Cia o krabaten skrev 2008-05-07 18:59:57 följande:


    Kan du inte gå till era fröknar direkt istället för att gå via chefen?Lättare att prata med de som är med barnen dagligen och be dem hålla lite koll. Och samtidigt kunna rapportera tillbaka hur det går.
    ja men det har vi redan gjort. vi ahr pratat med dom flera ggr om det här och ett tag så var det rätt lugnt faktist. men nu har det börjat komma tillbaka och vi inser att personalen inte räcker till för att ha koll på dom.
  • Smurfa­nna
    Äldre 19 May 21:55
    #5

    Såhär får det inte vara!! Ge dig inte! Om inte förskolelärarna klarar av att ta tag i det, så gå till chefen, om inte heller hon klarar det, gå till chefens chef'!!!
    Annars byt förskola. det kanske finns dagmamma annars?

  • Äldre 19 May 22:06
    #6

    Be förskolan ta fram sin likabehandlingsplan (alla förskolor och skolor ska ha en) i den skall det stå hur de ska gå tillväga för att lösa en sån här cituation. Sköter de inte sig ändå, hota med att anmäla till skolverket, och gör det om det inte fungerar.

    Jag tror du är med om något mycket ovanligt, jag har aldrig under mina 10 år i fskl varit med om regelrätt mobbing. Däremot sysslar vi med utfrysning, och "psykiska trakaserier" (väldigt håra ord kan inte komma på nått mildare för att förklara) Jag vill påpeka att alla barn använder sig av dessa metoder i mildare grad för att testa hur långt man kan gå, men detta verkar ha gått för långt. Vår främsta uppgift är att lära barnen ungås med andra både sånna man trivs med och de man trivs mindre med. Man behöver inte älska alla men man måste kunna respektera alla!!!!

Svar på tråden mobbning på dagis