• anteman

Vilken spelkonsoll ska man köpa egentligen?

Hej!

Jag är en nybliven pappa med en liten dotter på 3 månader. I höst ska jag vara pappaledig och hade väl en liten tanke på att köpa mig en ny spelkonsoll då. Problemet är bara vilken. Nu finns det 3 stycken som är ganska så heta på marknaden. PS3, Xbox360 och Nintendo Wii. PS3 är ännu för dyr för min plånbok så det lutar åt Wii eller 360. De ligger ungefär i samma prisklass. Den spelkonsoll jag har nu är PS2. Även om jag kanske skulle köpa ett PS3 så kommer inte alla spel funka från PS2 i alla fall. Då kanske det skulle vara roligare att satsa på ett nytt. I och för sig så är det grym grafik på PS3, men som sagts är det för dyrt. Nu vill jag höra era åsikter om vilken spelkonsoll som är den bästa just nu.

/anteman

• Svar på tråden Vilken spelkonsoll ska man köpa egentligen?
  • prepps
    cruZZe skrev 2008-06-12 09:31:17 följande:
    Som gammal hardcore gamer undrar jag hur du orkar med barn på dagen om du spelar på natten. Jag skulle orka måste jag erkänna. Numera blir det en eller två timmar här och där om kvällarna när de små somnat.
    Man sitter ju inte o spelar hela natten men en timme eller två blir det ju,och som tur e har jag två väldigt snälla barn.

Men såklart min äkta hälft kan väl bli lite putt ibland man e ju inte särskilt pigg när man bara har sovit 4-5 timmar:)men det får hon stå ut med spela e nåt jag alltid kommer att hålla på med,jag kommer nog aldrig bli riktigt vuxen men vem vill det?

Call of Duty 4,Grand Theft Auto 4/spelar jag just nu.
  • Danne123

Nu när Metal Gear Solid 4 släppts enbart till PS3 så finns det bara ett val. Otroligt grymt spel. GTA4 är oerhört blekt i jämförelse. Jag skulle nog säga att det var värt att köpa en PS3:a enbart tack vare MGS4.

Sen en liten bonus till alla pappor så är det en hel del ögongodis med i spelet. Interaktiva snyggingar är aldrig helt fel. :D
    Här är tjejerna som stått modell för några av bossarna.
    Ni får scrolla ner en bit i tråden.
    www.neogaf.com/forum/showthread.php

• Razken

Håller med vissa faktiskt.. Klart man hinner med lite lir, alla måste ju nångpng få ha lite kvalitets tid för sig själva ;P Så jag rekommenderar stark Xbox 360. haha. lycka till!

de
  • MrGecko

Vi köpte ett Nintendo Wii ett halvår innan vår grabb föddes. Hinner av förklarliga skäl inte spela så mkt nu, men med konsollen är jag supernöjd. Wii går verkligen över generationsgränserna. Spelade bowling med min 84-årige svärfar för några veckor sedan. Bara en sån sak!:) Enda nackdelen är att det inte finns lika många spel som till exempelvis PS3, men om jag förstår det rätt kommer det massor av nya spel framöver. Bra spel som jag spelat är Zelda och Super Mario Galaxy.

• Snogge

Kan bara säga att jag inhandlade ett PS3 40G och Call of Duty 4. Onlinespelet är så sjukt bra så jag kan inte ens beskriva det med ord, jag tröttnar aldrig.. För mig var 360 eller Wii aldrig ett alternativ även om PS3 är betydligt dyrare.

• Mccracken

Lite OT men är det någon som spelat Civilization Revolution på xbox eller ps? Om så, vad tycket ni? Är det värt att köpa/ladda ner?
    Till PC har ju spelet (Civ I,II&III) varit helt outstanding men ibland funkar det inte med "musspel" till spelkonsoller

• Anders71

Ja, föga otippat sitter då ytterligare en speldåre och funderar i samma banor. Vilken spelkonsol passar både mig själv, min sambo och mina barn bäst. Själv sitter jag med en gammal Xbox där spel som Splinter Cell, div. bilspel samt såklart NHL varit klara favoriter. Zelda älskar jag också såklart, samt Harry Potter. Vissa av de här spelar jag fortfarande, även om det såklart inte blir lika mycket som då de var nya. Desssutom har jag av förklarliga skäl inte lika mycket tid längre, då jag och min sambo nyss köpt lägenhet ihop. Då prioriterar man gärna tiden väldigt mycket annorlunda.

Ja, så vad passar då bäst tro? Mitt eget självklara alternativ, som röstas ner med all önskvärd tydlighet av sambon, är 360'n. Hon vill mycket hellre ha en Wii. Ja, t.o.m PS3'an går före enligt henne. Vilka roliga barnspel (som även kan glädja oss väldigt barnsliga vuxna då och då) finns det till de olika konsolerna?

• cruZZe

Som ägare av både PS3 och 360 så tycker jag numera att det nästan kvittar vilken maskin man köper. 360 har bättre online-lösningar (vilket visserligen kostar medlemsskap) samt fortfarande större spelutbud, och PS3 har bluerayspelare. Så det beror på vad du prioriterar. I mina ögon köper man som gamer vilken som av dem, bara inte wii

Kpte mig förra veckan Metal Gear Solid 4 vilket är exklusivt till PS3 och spelet är helt suveränt, sedan finns juh å andra sidan Gears Of War till 360 som inte skäms för sig heller.

Så fundera på lite du

Anders71 skrev 2008-07-03 21:07:16 följande:
    Ja, föga otippat sitter då ytterligare en speldåre och funderar i samma banor. Vilken spelkonsol passar både mig själv, min sambo och mina barn bäst. Själv sitter jag med en gammal Xbox där spel som Splinter Cell, div. bilspel samt såklart NHL varit klara favoriter. Zelda älskar jag också såklart, samt Harry Potter. Vissa av de här spelar jag fortfarande, även om det såklart inte blir lika mycket som då de var nya. Desssutom har jag av förklarliga skäl inte lika mycket tid längre, då jag och min sambo nyss köpt lägenhet ihop. Då prioriterar man gärna tiden väldigt mycket annorlunda.Ja, så vad passar då bäst tro? Mitt eget självklara alternativ, som röstas ner med all önskvärd tydlighet av sambon, är 360'n. Hon vill mycket hellre ha en Wii. Ja, t.o.m PS3'an går före enligt henne. Vilka roliga barnspel (som även kan glädja oss väldigt barnsliga vuxna då och då) finns det till de olika konsolerna?
  • Ångan

Jag satt och funderade samma sak förut.
    Hade tidigare en PS2, men polarn hade skaffat sig en 360. Var grymt impad av den vill jag lova
    Samtidigt stördes jag av det otroliga fläktljudet från 360, samt att Gran Turismo bara finns till PS. Detta gjorde att jag började snegla mot PS3, som dock kostade då ca 2000kr mer. Damen var väl inte så jätte förtjust kan jag väl erkänna.
    Men efter att ha sett grafiken på vissa PS3 spel så var valet givet.
    PS3 med blu-ray, den är tystare, bättre prestanda osv osv.
    Spelen kostar lika mycket i stort sett. 360 har funnits längre, så där finns det väl större marknad för rabatterade och begagnade spel. Dock så släpper konsollerna i stort sett lika många spel nu.
    Jag valde som sagt PS3, för att man får så otroligt mycket mer. Känns som om ett PS3 kommer hålla i längden samt att den har kapacitet att utvecklas mycket mer än en 360. XBOX lär nog behöva släppa en 360++ för att att kanske komma i närheten rent prestandamässigt.

• cruZZe

Jag måste dock invända mot Gran Turismo
    Spelet har haft sin storhetstid och blir i dag omsprungen med raketfart av exempelvis Forza 2 i min mening.

Ångan skrev 2008-07-04 08:19:09 följande:
    Jag satt och funderade samma sak förut.Hade tidigare en PS2, men polarn hade skaffat sig en 360. Var grymt impad av den vill jag lova Samtidigt stördes jag av det otroliga fläktljudet från 360, samt att Gran Turismo bara finns till PS. Detta gjorde att jag började snegla mot PS3, som dock kostade då ca 2000kr mer. Damen var väl inte så jätte förtjust kan jag väl erkänna.Men efter att ha sett grafiken på vissa PS3 spel så var valet givet. PS3 med blu-ray, den är tystare, bättre prestanda osv osv.Spelen kostar lika mycket i stort sett. 360 har funnits längre, så där finns det väl större marknad för rabatterade och begagnade spel. Dock så släpper konsollerna i stort sett lika många spel nu.Jag valde som sagt PS3, för att man får så otroligt mycket mer. Känns som om ett PS3 kommer hålla i längden samt att den har kapacitet att utvecklas mycket mer än en 360. XBOX lär nog behöva släppa en 360++ för att att kanske komma i närheten rent prestandamässigt.
  • Ångan
    cruZZe skrev 2008-07-05 09:34:14 följande:
    Jag måste dock invända mot Gran Turismo Spelet har haft sin storhetstid och blir i dag omsprungen med raketfart av exempelvis Forza 2 i min mening.
    Forza 2 har väl lite bättre kännsla än GT5p, men GT har närmat sig med stormsteg enligt mig, speciellt om man kör med ratt.
    Grafiken i forza är inte dålig, men endå ljusår ifrån GT5p.
    Tror och hoppas att riktiga GT5 kommer vara riktigt grymt
  • cruZZe

Jo jag håller med om att grafiken i Forza 2 inte på långa vägar är lika snygg som GT, men körkänslan är underbar.

Ångan skrev 2008-07-05 22:18:49 följande:
    Forza 2 har väl lite bättre kännsla än GT5p, men GT har närmat sig med stormsteg enligt mig, speciellt om man kör med ratt.Grafiken i forza är inte dålig, men endå ljusår ifrån GT5p.Tror och hoppas att riktiga GT5 kommer vara riktigt grymt
Svar på tråden Vilken spelkonsoll ska man köpa egentligen?