• Lakrits

2 veckor i Augusti

Min man har sökt ett jobb som startar med en utbildning 40 mil från vårt hemort. Denna utbildning sker i början av augusti.
    Min man har en kille sedan tidigare förhållande boende hemma, jag har 4 killar från förut och tillsammans har vi en gemensam skrutt på 1 år också.
    Vi har min mans kille heltid, då mamman inte är intresserad av sitt barn och bor numera inte ens i Sverige mer.
    Mina barn finns hos oss vh.

Om min man skulle bli erbjuden detta jobb så känner jag mig TVEKSAM att ta allt ansvar över hans son dessa veckor då han har sommarlov. Anledningen till detta beror på att sonen som snart är 15 år betedde sig lite illa förra sommaren. Det handlade främst om droger, han och polarna köpte då och då någon karta Valium och delade, testade hasch osv. Alkohol förekom också. Han klottrade på en skola och åkte fast(fick själv betala skadestånd på 5000 kr)
    Han sov över hos kompisar och efteråt kom det fram att han och kompisarna egentligen varit ute hela natten, då dom smygit ut.... Gudarna ska veta vad dom gjorde ute, men det lär ju inte varit lagliga saker känner jag.
    Iom att han vände på dygnet var han inte så mysig på förmiddagen, grinig för att hans lillebror väckt honom osv, gick omkring som ett åskmoln resten av dagen.

Jag tycker jättemycket om min bonus, men jag anser väl helt enkelt att det är hans föräldrars ansvar att faktiskt ta hand om honom, på samma sätt som jag och mitt ex gör med mina barn.

Är irriterad på bio mamma, som skiter i sitt barn, som inte har en normal kontakt med sonen what so ever, det enda hon gör rätt när det gäller honom är väl att betala underhållsstöd till honom. Dom har aldrig haft en normal mor/son relation.

Jag har prata med min man och berättat hur jag känner. Jag har föreslagit att grabben kan åka till min mans syster dessa dagar, om han inte vill vara hos sin mamma(vilket man kan förstå).
    Min man förstår mig att jag känner som jag gör, men problemet är att mitt samvete har hunnit ikapp mig.. Jag kanske ta ansvaret över grabben dessa dagar?? För familjens skull?Eller bör jag helt enkelt följa mitt hjärta när det gäller detta och gå på min känsla?

Sitter nu och funderar om jag ska följa min känsla här, och kräva av biopappan att han får ordna så att bonus är borta dom dagar han är borta på kursen, eller om jag ska skita i den inre känslan, bita ihop och stå ut för familjens skull???

• Svar på tråden 2 veckor i Augusti
  • Calles matte

Känns det inte bra att ta ansvaret för bonusen själv så gör det inte. En så strulig 15-åring hade jag INTE velat ha hela ansvaret för, inte ens en så kort period som ett par veckor. Förstår att det kan bli krångligt för din man att lösa det på annat sätt men det är faktiskt hans ansvar, inte ditt.

• Lakrits

Tack för dom orden!! Jo, det är ju pappans ansvar att lösa det så att pojken har någonstans att vara då han är borta.. då jag med handen på hjärtat inte känner mig trygg med att ha hela ansvaret själv, även fast det bara handlar om 2 veckor. Men under 2 veckor kan ju mycket hända, om bonusen bestämmer sig för att göra det besvärligt för styvmor!

• maddis72

Hur ni än gör så är det viktigt att tala om varför och jag funderar på det här med det du skrev om dina barn sedan tidigare och även det gemensamma barnet, jag tror inte du skulle vilja vara ensam med det ansvaret med dom heller trots att det är ditt kött och blod om de hade "probelmen" din bonus har. KÄnner att det kanske är fel att säga till bonusen att du inte kan ha honom för att det är han, att det är viktigt att poängtera att du inte hade velat vara ensam med vilket barn det än gällde.
    Tycker ändå lite synd om honom, finns säkerligen en anledning till att han håller på som han gör, att bli övergiven av mamma, känna sig oälskad osv kan ju göra man blir ganska urflippad och lite tonårstrots och "fel" personlighet på det kan ju bli katastrof.
    Jag har själv en son i den åldern jag inte klarar att ta hand om själv så länge fasten han är min.

Svar på tråden 2 veckor i Augusti