• ruben10

pappadagar - studerande snälla!

hej jag går på gymnasiet .. har precis blivit pappa och som jag har hört har alla rätt till pappa dagar, och hur gör jag det ? beställde blankett hem, och de sa att det skulle ta 10 dagar att få, bara pappret och pappret hinner inte komma innan gränsen..

min dotter föddes 5 april , kan jag ringa och "sjukanmäla" mig och säga att jag ska va pappa ledig. så fixar försäkringskassan det senare...??

snälla svara

• Svar på tråden pappadagar - studerande snälla!
  • Trogga

10 dagar inom 60 från att barnet tittat ut. Det var så i oktober iaf

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • jerseyko
    Sarah84 skrev 2008-05-12 23:54:57 följande:
    Får man ta pappaledigt då man studerar? Har ja svårt att tro. Men ja e inte så bra på de där. Lättast e ju att ringa FK & fråga..
    Man får ju söka ledigt precis som när man arbetar.
  • Frågvisa Jag

Ja men man får väl inte betalt någon ersättning för sina 10 dagar? om man inte arbetar eller?

• Frågvisa Jag

Alltså 180 kr per dag? Himla krångel... och inte får man någon hjälp på F-kassan när man frågar heller.

• Oktoberkrabaten

Man kan ta ut pappadagarna när man pluggar. "problemet" är ju att skolan fortsätter som vanligt trots att man är ledig. Min man pluggar och då vår son kom så gick det liksom inte rent praktiskt att ta ut 10 pappadagar. Det var ju labbar och tentor som var obligatoriska och då spelar det ingen roll att man vill ta ut pappadagar... Systemet är inte gjort för att man ska få barn när man pluggar. trist men sant...

• myskatt

Man kan va hemma 10 dagar men man kan INTE få TFP från Föröskringskassan om man inte jobbar/är arbetslös med akassa.

Man får då behålla sin CSN även när man är ledig.

Juhanna skrev 2008-05-13 11:41:18 följande:
    Jo man får ju efter lägsta nivå då
    Grundnivå finns inte på tillfällig föräldrapenning och även om man har en SGI sedan tiigare får man inte ta TFP när man pluggar.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Frågvisa Jag

Okej. Tack för svaret.

• jerseyko
    Oktoberkrabaten skrev 2008-05-13 12:04:26 följande:
    Man kan ta ut pappadagarna när man pluggar. "problemet" är ju att skolan fortsätter som vanligt trots att man är ledig. Min man pluggar och då vår son kom så gick det liksom inte rent praktiskt att ta ut 10 pappadagar. Det var ju labbar och tentor som var obligatoriska och då spelar det ingen roll att man vill ta ut pappadagar... Systemet är inte gjort för att man ska få barn när man pluggar. trist men sant...
    Det passade inte så bra för oss heller, sambon går som lärling och hans timmar är VÄLDIGT viktiga. Man har ju oftast i alla fall 40 veckor på sig att planera hur man ska göra när bebisen kommer. Det är ju inte så man vaknar får ett + och dagen efter föder barn Flört
    myskatt skrev 2008-05-13 12:15:35 följande:
    Man kan va hemma 10 dagar men man kan INTE få TFP från Föröskringskassan om man inte jobbar/är arbetslös med akassa.Man får då behålla sin CSN även när man är ledig. Grundnivå finns inte på tillfällig föräldrapenning och även om man har en SGI sedan tiigare får man inte ta TFP när man pluggar.
    Sen måste barnet vara ~7 månader för man ska kunna ta ut TFP och det kan man bara ta om den andre föräldern inte kan ta hand om barnet. T.ex. sjukskrivning.
  • Sarah84
    jerseyko skrev 2008-05-13 09:51:31 följande:
    Man får ju söka ledigt precis som när man arbetar.
    Men får du nån ersättning då? Du tjänar ju inga pengar då du går i skola. Gymnasiet får man ju bara bidrag. & de e ju knappast inte lika enkelt att va pappaledig från skolan i säg 2-3 mån mot om man arbetar..
  • bananglass
    jerseyko skrev 2008-05-13 13:41:10 följande:
    Sen måste barnet vara ~7 månader för man ska kunna ta ut TFP och det kan man bara ta om den andre föräldern inte kan ta hand om barnet. T.ex. sjukskrivning.
    Jodå, pappadagarna är så kallad Tillfällig föräldrapenning, därav utgår ingen ersättning till en person som saknar SGI.
  • jerseyko
    bananglass skrev 2008-05-13 16:22:32 följande:
    Jodå, pappadagarna är så kallad Tillfällig föräldrapenning, därav utgår ingen ersättning till en person som saknar SGI.
    Min kompis fick 180kr om dagen när han var hemma sina 10 dagar och han har 0:- i SGI.
  • cloudberry79

Isåfall har han gjort fel eller fuskat medvetet. Pappadagarna är TFP, som man BARA får som ersättning för utebliven inkomst (alltså avstått från arbetet). Har man ingen SGI ska man få noll kronor, men man kan få en SGI om man har ett arbete som beräknas pågå i minst sex månader ifall man blir sjuk eller behöver ta TFP. Samma gäller om barnet hamnar på sjukhus efter födseln. Har man ingen SGI får man bita i det sura äpplet och börja ta av sina FP-dagar, medan de som har en SGI får ta TFP tills barnet blir utskrivet.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Dillen

Man behöver ju inte ta ut heldagar heller, kanske 20 halvdagar istället ex? Bara det sker inom 60 dagar så borde väll det vara lugnt?

Min sambo gjorde det och han hade bara jobbat i en vecka och studerat hela året innan. Men han kanske fick ersättning för att han beräknades jobba 6 mån efter?

Skumt system det där alltså...

• ludicrous

När jag och min sambo fick barn så tog han pappaledigt, han fick ju ta ett extraår i skolan, men ändå, han fick pappaledigt, fast det var ett "studieuppehåll" ..

Svar på tråden pappadagar - studerande snälla!