• Fragda

Ni med hemorrojder efter förlossning...

Jag hade inte en tillstymmelse till hemorrojder eller problem med analen under graviditeten och blev så himla "deppig" när jag fick hemorrojder efteråt! Det har hållt på från och till i 1,5 vecka. Jag har provat med kräm och det känns bra och det försvinner, men efter två-tre symptomfria dagar kommer det tillbaka.

What to do?!

• Svar på tråden Ni med hemorrojder efter förlossning...
  • B Rus

Ninni76:

"tog en xyloproct stolpiller sedan var det borta..."

Hmm... provade oxå Xyloproct. Och Scheriproct. Och Ac3 Comfort. Funkade inte för mej. Men det bästa är väl alltså att prova sig fram själv. Smaken är som baken :)

• B Rus

Plutten: Nej, det är inte riktigt så illa. Men rätt som det är kan det följa med litegrann om du fiser. Fast det beror säkert på hur illa det är ställt med hemorrojderna, och jag kan glädja dig med att i stort sett alla försvinner sedan efter förlossningen.

• FrökenBokmal

Precis som du hade jag inga besvär innan men det kom efter förlossningen. Jag fick ett läkemedel utskrivet. Det funkade bra men efter 3-4 månader började det igen. Jag ringde vårdguiden och de sade att det ju kan vara så och rekommenderade att äta jättemycket fiber. Så nu kör jag med rågbröd varje morgon och äter inte lika mycket järn som jag rekommenderades (jag ammar fortf). Lycka till!

• Themis

Har man långvariga problem så kan man beställa tid på öppenkirurgisk mottagning och få bättre och mer effektiva läkemedel samt be dem sätta små "gummiband" som drar upp bråcket i tarmen och ibland kan strypa det så det försvinner helt och hållet.

Gummibanden är en helt oblodig grej, fixat på fem minuter. Så sluta kvida och lida och gör nåt riktigt åt saken. Läkaren som jag träffade var riktigt trevlig och sa att man dessutom kan bli "tillfixad" efter barnafödandet om man har återkommande problem, dvs de tar bort flikar och rester efter hemorrojder så man slipper eländet.

Med tanke på hur många som fixar saker på kropppen som de inte alls lider av till vardags, varför skulle man inte fixa en sån grej?

Men kvinnor verka gilla att lida och gnälla eftersom allt är så piiinsamt i vissa regioner. Jag tycker det är mest pinsamt att så många i våra länder dör av tjocktarmscancer (den tredje vanligaste cancerformen) för att de inte har vett att gå till läkare om de blöder baktill mer än en vecka.

PS: Visste ni att 50% av alla svenskar har hemorrojder minst en gång i livet?

• Plutten Augusti07
    Themis skrev 2008-05-10 22:06:38 följande:
    Har man långvariga problem så kan man beställa tid på öppenkirurgisk mottagning och få bättre och mer effektiva läkemedel samt be dem sätta små "gummiband" som drar upp bråcket i tarmen och ibland kan strypa det så det försvinner helt och hållet.Gummibanden är en helt oblodig grej, fixat på fem minuter. Så sluta kvida och lida och gör nåt riktigt åt saken. Läkaren som jag träffade var riktigt trevlig och sa att man dessutom kan bli "tillfixad" efter barnafödandet om man har återkommande problem, dvs de tar bort flikar och rester efter hemorrojder så man slipper eländet.Med tanke på hur många som fixar saker på kropppen som de inte alls lider av till vardags, varför skulle man inte fixa en sån grej? Men kvinnor verka gilla att lida och gnälla eftersom allt är så piiinsamt i vissa regioner. Jag tycker det är mest pinsamt att så många i våra länder dör av tjocktarmscancer (den tredje vanligaste cancerformen) för att de inte har vett att gå till läkare om de blöder baktill mer än en vecka.PS: Visste ni att 50% av alla svenskar har hemorrojder minst en gång i livet?
    Är det någon här som påtalat att det är pinsamt att ta upp problem som hemorojder med sin läkare?
    Kanske är lika illa att dra alla över en kam....
  • B Rus

"Läkaren som jag träffade var riktigt trevlig och sa att man dessutom kan bli "tillfixad" efter barnafödandet om man har återkommande problem, dvs de tar bort flikar och rester efter hemorrojder så man slipper eländet."

VA!? Varför har ingen sagt det till mej? Ska kolla upp det snarast (antar att det blir efter srejken)

• Themis

Plutten augusti: Jag har uppenbarligen läst fler trådar om detta än du, jag säger bara det.

• Plutten Augusti07
    Themis skrev 2008-05-10 23:11:11 följande:
    Plutten augusti: Jag har uppenbarligen läst fler trådar om detta än du, jag säger bara det.
    Hallelulja Fl trådar-där vetenskaplig fakta framhålls på ett objektivt och informativt sätt. Grattis till en FL-utbildning då!
  • Sandra och Frippe

haha det var oxå min första tanke...grattis liksom.
    Plutten Augusti07 skrev 2008-05-10 23:12:48 följande:

Hallelulja Fl trådar-där vetenskaplig fakta framhålls på ett objektivt och informativt sätt. Grattis till en FL-utbildning då!
  • Rulltrappa

jag hade inga problem med att krysat på toa, men man fick ta till en annan teknik, att krysta mer från bröstkorgen (i vanliga fall krystar man ju från mellangärdet) för att det inte skulle kännas i baken. något läckage eller svårighet att få rent var jag aldrig med om. använde inga läkemedel, de gick ner av sig själva efter ca 2 månader.

• ET90

Fick ni efter förlossningen hemorrojder? Jag tror att det är det jag fått, hade tidigare en hudflik utanför analöppningen, som nu är röd irriterad och gör riktigt ont. Råkade ni ut för det också?? Berätta gärna om era erfarenheter, är så less på alla besvär nu :( :(

• Cissan

Födde barn för 9 år sedan o jag har accepterat att de kommer inte försvinna.....det eller op som gäller för mig isf!

• O Z
    Rulltrappa skrev 2008-05-11 00:02:19 följande:

jag hade inga problem med att krysat på toa, men man fick ta till en annan teknik, att krysta mer från bröstkorgen (i vanliga fall krystar man ju från mellangärdet) för att det inte skulle kännas i baken. något läckage eller svårighet att få rent var jag aldrig med om. använde inga läkemedel, de gick ner av sig själva efter ca 2 månader.

Vad kul att vi är inne på samma trådar;)
Svar på tråden Ni med hemorrojder efter förlossning...