• Yla

Mår så dåligt...

Jag är äntligen gravid efter 4 års kämpande.. jag är nu i v 8. Men jag mår så fruktansvärt dåligt.. jag mår illa hela dagarna, jag har fått Lergigan comp utskrivet och de hjälper väl för stunden så jag kan få i mig lite mat och få behålla den.. Men jag känner mig så fruktansvärt orkeslös somom jag skulle ha 40 graders feber.. Nu vet vi inte än om det är två eller ett ägg som tagit sig, får veta de nästa måndag. Mår man mer dåigt om det skulle vara tvillingar än om det bara skulle vara en? Tänkte om man typ fick dubbelt så mkt med hormoner som spökar om de är två? Jag hade aldrig kunnat föreställt mig att må så här dåligt.. Men det är ju för en bra sak!
    Men hur gör ni för att må bättre?

• Svar på tråden Mår så dåligt...
  • Yla

Till embla253: Visst kommer det vara värt de... Men som man mår nu är inget kul. Jag har aldrig tyckt så här synd om mig själv... är som en gnällingt litet barn, tycker så fruktansvärt synd om min sambo. Han får sköta allt. Jag försöker göra saker, men de kan ta mig en hel dag att bara få in tvätt i tvättmaskinen.. jag som är en alert människa annars.
    Men de är som du säger, när man väl sitter där med bebisen/bebisarna i famnen så är allt värt så många gånger om!

Ha en bra dag allesammans.

• sofanda

Jag mådde mycket sämre med illamående när jag var gravid med tvillingarna än med enlingarna. Fick också höra att det kunde vara så.

• Focy

Yla; jag känner verkligen igen mig i dig, min sabo gör verkligen allt. Jag kan inte ta för min nåt längre, måste sitta still eller ligga. Går och lägger mig extremt tidigt för att slippa att må dåligt. Jag håller med dig, jag har också haft en lång väg till min efterlängtande graviditet och vill kunna njuta! Jag bara gnäller, försöker ta en dag i taget men när alla dagar är likadana eller värre! Blir man väldigt liten och svag.

Pratade med BM nyss, hon skulle återkomma efter hon pratat med läkaren, hoppas jag får nått!

• Yla

Focy: Hoppas att din läkare har "förtsånd" nog tt skriva ut nåt till dig. Jag har provat postafen men de hjälpte inte ett dugg.. Nu har jag fått Lergigan comp och dom hjälper för stunden. Men jag är väldigt matt.. blir anfådd för lilla minsta. Men får åtminstånde i mig lite mat ibland. Har ju dessutom en valp här hemma som måste få sitt...

Men jag vill som många andra kunna njuta av att äntligen få bli mamma snart. Men just nu är det bara en börda. Men jag gör som du, tar en dag i taget och hoppas och ber till gudarna att jag/vi snart mår bättre!
    Jag känner på mig att de är tvillingar på G... Men vi får se på mån.

• Focy

Yla; Vad spännande med två! Jag har bara en i magen. Vill du höra något roligt, jag har också en valp som kräver sitt!

Det sägs ju att man blir bättre i v.12-13 jag ser ifram emot det!

Lycka till på måndag!

• Yla

Focy: Vad skoj med en valp... vad är de för ras?

Hur mår ni tjejer? Blir de bättre?
    Jag har bestämt att idag ska jag prova att inte ta min medicin (mot illamåendet) för att en av biverkningarna är just illamående...?? Konstigt, men så står de...
    Än så länge mår jag som vanligt... Skakig, svettningar och yrsel.. Men jag tänker försöka tänka pos. -Jag mår inte dåligt, jag mår bra... Det kanske kan hjälpa... att man försöker lura sig själv liksom...
    Jaha då är de 5 dagar kvar till VUL!!! Spännande!

• Yla

Focy: Vad skoj med en valp... vad är de för ras?

Hur mår ni tjejer? Blir de bättre?
    Jag har bestämt att idag ska jag prova att inte ta min medicin (mot illamåendet) för att en av biverkningarna är just illamående...?? Konstigt, men så står de...
    Än så länge mår jag som vanligt... Skakig, svettningar och yrsel.. Men jag tänker försöka tänka pos. -Jag mår inte dåligt, jag mår bra... Det kanske kan hjälpa... att man försöker lura sig själv liksom...
    Jaha då är de 5 dagar kvar till VUL!!! Spännande!

• Focy

Yla; jag har en dvärgpinscher (miniatyr doberman). Hon är en livlig tjej som är en stor hund i litet format!

Vad har du för hund?

• Itis
    Yla skrev 2008-05-14 10:58:59 följande:
    Focy: Vad skoj med en valp... vad är de för ras?Hur mår ni tjejer? Blir de bättre? Jag har bestämt att idag ska jag prova att inte ta min medicin (mot illamåendet) för att en av biverkningarna är just illamående...?? Konstigt, men så står de...Än så länge mår jag som vanligt... Skakig, svettningar och yrsel.. Men jag tänker försöka tänka pos. -Jag mår inte dåligt, jag mår bra... Det kanske kan hjälpa... att man försöker lura sig själv liksom... Jaha då är de 5 dagar kvar till VUL!!! Spännande!
    Inget bättre för mig, men efter att ha mått illa konstant under båda mina graviditeter så har jag inte värstmycket hopp om förbättring *ler*

Tycker du ska prata med din BM om bättre mediciner, dom finns!
    Erika med Emelie född 070211, och Bäbis bf 080720
  • Yla

Focy: Jag har en rottispojke på 16 v. Så de finns att göra...

Idag blir jag inlagd tjejer... Är uttorkad och måste få dropp...
    Igår fick jag inte behålla ett endaste dugg... är trött på detta nu...
    Men så är läget. Hör av mig när jag kommit hem igen.
    Kramar på er!

• Focy

Yla; Nej, vad säger du! Men det är bra att du får komma in och få dropp. Hoppas du blir bättre snart! Krya på dig, kram

• Glenda Glad

Yla: Krya på dig! Bra att du kommer in under övervakning nu så att du får må bra igen.
    *kram*

Att oroa sig i förväg är som att betala ränta för ett lån man ännu inte tagit (Mia Törnblom)
  • Yla

Hej tjejer!

Hemma igen!
    Jag var jätte uttorkad och har fått tre liter m vätska.
    Men nu när jag kom hem så började jag kräkas igen... men jag fick behålla lunchen iaf.

Vill även tillägga att ett VUL är gjort och vi väntar tvillingar!!!

Hur mår ni?

• Glenda Glad

Grattis till tvillingar! Så spännande!

Men tur du fick hjälp med din uttorkning, 3 liter är ganska mycket. Ta hand om dig!

Jag tror att mitt illamående håller på att släppa *peppar peppar*. Är bara dålig på kvällarna och nu inte alls så illa

• Focy

Välkommen hem Yla! Vad skönt att du mår lite bättre och grattis till tvillingarna! Hoppas du sluta kräkas nu, skönt att du fick se att allt är bra med dina bebisar.

Jag har fått utskriver Lergigan comp och det hjälper för stunden så jag kan jobba igen! Fast man blir väldigt trött av dem, men det tar jag bara jag slipper illamåendet. Jag har det lite bättre än dig, jag har slutat kräkas har inte gjort det på två veckor. Jag tror illamåendet ger sig snart! Är i v. 13 på måndag.

• Yla

Tack tjejer!

Ja, nu önskar jag mest av allt att jag får slippa kräkas... Att må illa är en sak men att kräkas är en annan..

Nu måste vi köpa ett nytt hus.. de vi bor i nu blir för litet...

Hoppas att era magar och ni mår bättre!

• Hanna 77

Yla, en ytligt bekant till mig mådde precis så dåligt som du beskriver vid hennes första graviditet (ett barn). Hon blev gravid på naturligt sätt men det spelar ingen roll antar jag. Vid den andra graviditeten så började det likadant, extremt mycket illamående och kräkningar och det var ut och in på sjukhus med dropp och allt. Hon fick i alla fall tips om att få akupunktur mot detta och det hjälpte henne. Kanske något att kolla upp?

• nirakanna2

Det finns en akupunkturpunkt på insidan handleden som även kan nyttjas som akupressurpunkt (tryck istället för nålar) mot illamående. Man kan trycka med ett finger eller så finns det illamående-armband. Kolla med barnmorskan om hon eller någon sjukgymnast kan visa er. (Jag har inte läst hela tråde, så ni får utsäkta om ämnet redan varit uppe)

Svar på tråden Mår så dåligt...