• bebaca

Mitt barn visar aldrig hunger

Hjälp mig nån för jag känner mig så hjälplös och maktlös. Jag har en flicka som föddes i v. 28 och vägde 650g hon är 7mån och nu snart 4 mån korrigerat ålder och väger 5kg. Hon har haft sond i 4 mån för vi har kämpat med ammning men det gick inte så jag gick över till flaska och i ca 2 mån tillbaka har hon fått ersättning men redan från första början har det varit struligt med flaskan och nu är det nästan omöjligt att få i henne mat. Nu äter hon bara när hon sover djupt och även då kan hon hålla på och vända på huvudet och spotta ut maten och nappen när hon är vaken är det helt omöjligt för då spottar hon och blåser in luft i flaskan så att hela ansiktet blir täckt med mjölk. Jag tycker att jag har provat alla råd alla lägen alla nappar alla tider men det är ingen skillnad. Hon kan vara utan mat hela dan och är ändå pigg o glad och visar aldrig hunger hon gråter sällan. Vi kör även med smakportioner men det är inte någon hit heller. Jag vet inte vad jag ska ta mig till är så trött på att vänta på att det ska bli bättre och har börjat undra blir det det någonsin? Har kontaktat läkare som ska skicka mig till en barnpsykolig och en logoped. Är glad för alla råd jag får.

• Svar på tråden Mitt barn visar aldrig hunger
  • myheartbelongstoyou

Kanske har fel, men kan det vara att hon måste tränna upp sin hunger känsla. Min dotter blev sondmata och efter så var hon så bortskämd och vakna aldrig när hon var hungri eller sa något häller. Så vi fick lära henne att vara hungri.

Kan bara säga lycka till hoppas det löser sig för er.

• Klara 80

Vill bara säga att jag känner igen mig lite i det du skriver. Vi har stora problem med att få i vår lilla tjej mat med flaskan, ibland visar hon hunger men ibland inte. Hade precis som er dotter sond i ca 4 månader. Tänke också ta upp detta med läkaren för att se vad han säger om det.

Min systers kompis är logoped och hon pratade mycket om att byta läge på barnet under måltiden. Hoppas det löser sig för er!

• Emelie82

Det finns en tråd (flera dela faktiskt) som handlar just om matvägran och sond. Jag tror du hittar dem om du söker på "matvägran del III" tex. Lycka till!

• Grüth

vår son är född i v 24 blivit sondmatad hela tiden genom en slang i näsan men nu har vi äntligen fått knapp. vi har samma problem neo vissar aldig när han är hun¨grig.jättejobbigt så man får gissa sig tiull ofta. har aldrig kunnat suga ordentligt heller hoppas de blir bättre när han blir större..

• bebaca

Tack för alla svar, min lilla dotter har äntligen börjat äta lite smakportioner och lite gröt!!! Vissa dagar går det bra och andra inte allas men oftast får jag i henen i alla fall lite mat eller ersättning närhon sover. Har varit både hos logopeden och går fortfarande hos barnpsykologen men ärat att hon började öta tar JAG åt mig för hon började äta innan vi gick dit. Jag råkade av misstag köpa en sked som har en mjuk nedre del alltså den som går in i munnen och hon började äta, vet ej om det är skeden eller själva mognaden för mat men hon äter i alla fall någorlunda bra. Visar fortfarande inte hunger och vill inte alltd gapa så ibland får min man bära runt henne och jag kommer efter med skeden eller så bärjag runt henne när min man jobbar, vill helst inte sitta i matstolen. Hon är nu 8 mån sen hon föddes och det är först nu som jag ibland kan säga att jag njuter av att vara hemma, det har varit tuffa och jobbiga 8 mån men jag hoppas att det vänder nu för jag vet att hon kommer att göra oss lyckliga!

• LittleMissN

Hej!

Är här inne emellanåt och läser av nyfikenhet, har tidiga onda sd, mensvärk bak i ryggen och ont i nedre delen av magen. Verkar än så länge lugnt men man vet aldrig om man hamnar i samma sits och får ett prematurbarn...

Är själv prematurbarn och tvilling, vägde 1725 vid födseln och behövde bara värme dock, men känner igen det där med hungerskänslan.

Jag har ingen och har aldrig haft någon, jag kan gå hela dagar utan mat, ibland 2-3dagar och kommer sedan på att jag "glömt" att äta.

Gick i terapi för jag var brutalt underviktigt under tonåren för att jag "glömde" av att äta och lärde mig vad hunger var. Jag förknippar det idag med "sug i magen", ont i huvudet eller allmän irritation.

Tag i barnen i tid och försök att lära dem att man måste äta regelbundet fastän man inte är hungrig. Ingen gjorde så med mig och jag led fruktansvärt mycket för att jag var så smal.

Lycka till! Mvh Nath

Svar på tråden Mitt barn visar aldrig hunger