• Hexx

Alkisar på gården!!!

Varenda j***a dag som solen skiner knallar vår suput-granne ut och sätter sig med sina öl i solen. Där sitter han hela dagen tills solen går ner och super. Nu har det börjat komma fler alkisar.
    De sitter 3-4 st med system-kassar och dricker, spottar, röker och har en stor jävla rottwailer (eller hur det nu stavas) med sig.

Vi har en jättefin innergård och vi vill gärna vara på den med våra barn. Men det är inte så kul när de sitter där.
    Vi har klagat till hyresvärden och de ska skriva ett klagobrev till honom.

Är det tillåtet att köra bort dem? De ockuperar alltså varenda dag det är fint väder.

• Svar på tråden Alkisar på gården!!!
  • Carmen80

Ursäkta, datorn på jobb har fel på tangenterna, därav massa stavfel.Hoppas ni har överseende.

• Hexx

Haha, jösses carmen, du gör dig ju dum.
    Har jag berättat för dig hur jag uppfostrar mina barn?
    Nej det har jag inte.
    Du vet inte ett skit om mig förutom att jag itne vill ha alkisar på gården.
    Dina paralleller är så fåniga att de inte ens är vaärda att komentera.
    Du verkar inte ha annat för dig än att sitta och vänta på att någon ska skriva i denna tråd.
    Du ska få sista ordet om du så gärna vill.
    MEN jag tycker som jag tycker och du får gilla det eller inte.

Man ska fan passa sig för missbrukare. Så är verkligheten.
    Inte låtsas att de inte finns, men inte heller söka upp dem.

• Den allsmäktige
    Svar på #262
    Hexx skrev 2008-05-19 16:00:02 följande:
    Haha, jösses carmen, du gör dig ju dum. Har jag berättat för dig hur jag uppfostrar mina barn? Nej det har jag inte.Du vet inte ett skit om mig förutom att jag itne vill ha alkisar på gården. Dina paralleller är så fåniga att de inte ens är vaärda att komentera.Du verkar inte ha annat för dig än att sitta och vänta på att någon ska skriva i denna tråd.Du ska få sista ordet om du så gärna vill.MEN jag tycker som jag tycker och du får gilla det eller inte.Man ska fan passa sig för missbrukare. Så är verkligheten. Inte låtsas att de inte finns, men inte heller söka upp dem.
    Du behöver inte berätta om hur du uppfostrar dina barn. Vi kan läsa oss till hur du gör det. Vad vi vet är att du undviker gården bara för att ett par alkisar (som antagligen aldrig ens pratat med dig) sitter där. Och Carmen har bara inte gett upp (som mig), hon försöker få dig förstå att dem inte i själva verket är farliga/elaka personer utan de är faktiskt personer med känslor och en sjukdom. Bara så du vet, nästa gång du är förkyld eller har magsjuka så får du minsann INTE gå ut på gården. För du vet, man ska passa sig för sjuka...

Och tro inte att jag inte vet hur det är att ha alkisar på gården. Jag har det, och varje dag då det är fint väder sitter dom vid en bänk och dricker. Men varför skulle dom INTE få göra det?! Dom betalar ändå hyra, precis som du. Så dom har väl all rätt att nyttja gården?! I vilket fall så har dem aldrig gjort någonting/någon illa. Jag hälsar på dom varje dag och pratar med dem... För vet du vad? Dom är också människor som förtjänar ett "hej". Och vet du vad det "värsta" är?! En av dem har en hund (!!!) som är HUR väluppfostrad som helst, och mat får den varje dag med. Så nu får du faktiskt sluta upp med skitsnacket. Du har fastnat i ett spår, och du kommer att ljuga om verkligheten för dina barn. Men en dag kommer dom se sanningen. Och förhoppningsvis får dom inte samma uppfattning som dig.
  • Krokus78

Vad jag kan läsa så är TS rädd, för att något ska hända hennes barn. Om man har den minsta kunskap om det mänskliga psyket, så vet man att rädslor inte alltid går att prata till rätta med fakta och rationella argument. Ännu svårare när man inte har dessa, vilket jag tycker är fallet med er många av er ?alkisvänliga? människor i denna tråd.

Jag är rädd för att flyga ? trots att jag vet att det är det säkraste färdmedlet.
    Jag är rädd för att gå ut ensam på kvällen ? trots att jag vet att de flesta människor jag möter aldrig skulle göra mig illa.
    Å tänka sig, jag är rädd för en del psykisk sjuka också. Även fast de har en SJUKDOM å de allra flesta av dem aldrig begår brott, fy på mig!!

Men det är MINA rädslor och då är de verkliga för MIG. Sedan vad någon annan känner och tycker, det skiter jag fullständigt i. Jag får ångest av fulla människor. Jag tycker de är oberäkneliga och går omvägar för att slippa möta dem, därför skulle inte heller jag uppskatta att det satt ett gäng berusade gubbar på min gård varje dag. Det skulle begränsa mitt liv, trots att jag vet att de troligtvis inte skulle göra mig illa. Att Ni hackar ner på människor för deras rädslor och känslor, och för att de har en avvikande åsikt från Er, det tycker JAG är dålig människosyn.

Om TS är rädd för alkisarna så är hon det, det spelar ingen roll att de är sjuka, har haft en taskig barndom, har varit med om mycket tragiskt i livet osv. Hon är rädd för dem just där just då!!! Visst är det synd om många i samhället, men jag tror inte att kassörskan på ICA, som just har blivit rånad, bryr sig speciellt mycket rånarens personliga bakgrund. Det finns också en stor skillnad i att å ena sidan kunna förstå varför en människa beter sig på ett visst sätt och å andra sidan acceptera det.

Lika fel som det är att anta att alla alkoholister är elaka och våldsamma är det att anta att ingen är det. Ni målar upp en romantiserande bild av alkoholister som dricker "bara" för att dämpa sin abstinens eller kämpar för att bli nyktra, men faktum är att mycket av den skit som händer i samhället beror på alkohol och andra droger.

• Den allsmäktige
    Svar på #265
    Carmen80 skrev 2008-05-19 19:46:41 följande:
    Jag har mkt annat att göra, men jag tycker inte du ska yttra dig på detta sätt.Jag brinner för stt missbrukare ska bli sedda som en del i samhället till skilland från dig och ditt feta ego!Och vad det komer atill att ha saker att göra, kanske man kastar liiite sten i glashus när man faktiskt gör upp en tråd på FL och man medvetet visar upp sin otroliga okunskap som at säga att alkoholiset är farliga och du är rädd för dem och att du är mer värd.Då går hissen inte riktigt enda upp =)Tack "din mamma" för du ställer upp=)och desutom har vettiga inlägg!Men du gör rätt i att ge upp.Infantilitet kan inte botas på alla=)Så klart att man ska ge upp =) 
    Det var så lite så! :) Nu har vi ju fått bevis för att när de riktiga argumenten är slut så tar 'vi' till personangrepp ;)
  • Carmen80
    Den allsmäktige skrev 2008-05-19 20:24:44 följande:
    Svar på #265 Det var så lite så! :) Nu har vi ju fått bevis för att när de riktiga argumenten är slut så tar 'vi' till personangrepp ;)
    Visst är det så =)
  • Hexx

Ni två kan ju diskutera vidare. Ni trivs säkert tillsammans och mår bra.

*Gäsp*

• Carmen80
    Hexx skrev 2008-05-19 20:54:21 följande:
    Ni två kan ju diskutera vidare. Ni trivs säkert tillsammans och mår bra.*Gäsp*
    Det är mer uttömmande att diksutera med en människa som innehar folkvett och som inte ser sig som bättre än andra.
    Med någon som kan ta lärdom av varnadras erfarenheter och kunskap och inte avfärdar allt som inte är enl normen.
    Om du läser igenom tråden är det bara en som framstått som dum och det är du TS, det har du även fått berättat för dig av flertalet kloka människor här.
  • Den allsmäktige
    Svar på #269
    Carmen80 skrev 2008-05-19 21:34:21 följande:
    Det är mer uttömmande att diksutera med en människa som innehar folkvett och som inte ser sig som bättre än andra.Med någon som kan ta lärdom av varnadras erfarenheter och kunskap och inte avfärdar allt som inte är enl normen.Om du läser igenom tråden är det bara en som framstått som dum och det är du TS, det har du även fått berättat för dig av flertalet kloka människor här.
    Word!
  • Olw

Jag hade nog oxå känt obehag.
    Iallafall för hunden.

• Multignutten

Måste göra ett litet inflikande, vi har en alkisklubb som häckar i vår kultrushuspark ca 15 m ifrån polisstationen. Där sitter de i bra väder och dåligt väder, de röker, är aggressiva och ibland har de sina hundar med sig och de sprider ut sina ölburkar hur som helst trots att det finns papperskorgar invid varje bänk. Jag vågar inte sätta mig i parken ensam med min 13 mån gammla son då dessa människor vid ett flertal hotat andra som sitter i parken. De har bestämt att de äge hela parken, inte bara de bänkar de ockuperar just för tillfället. Enligt lag får man inte förtära alkohol på allmän plats men detta tycks inte gälla om man är alkoholist. Vi har också en annan alkisklubb som jag bodde granne med tidigare, de satt ute på gården men gjorde aldrig en fluga förnär. De var trevliga och såg till att städa efter sig och även om de hade "fylleslag" på sommrarna hos vår granne, stördes vi aldrig av dem. Aldrig att vi fick ringa polis eller tillkalla nattjouren. Dessa alkisar hade jag aldrig varit rädd för att sätta mig bredvid trots att en av dem ägde en pittbullblandning, en jättetrevlig kille med väluppfostrad hund. Så det är skillnad på alkisar och alkisar...

• Clanica

Har också sett exemplel på mindre kuliga alkisar på innergårdar.
    De släpper sin huns lös vind för våg så den får rasta sig själv..skabbigare än skabbigast är den och ser INTE ut att få mat varje dag.
    Har den tur får den komma in igen senare om de inte har däckat innan förståss..

Gubben ramlade i fyllan och villan och slog upp hela ansiktet
    så det var blod överallt. Alla barn på gården blev något skärrade.

• Den allsmäktige

Men på TS bekrivning så verkar det ju som att dem inte alls är aggresiva...

• Hexx

Tänkte uppdatera lite.

Nu har det hela urartat. Exakt som jag trodde.
    Igår satt det inte mindre än 5 alkisar här och krökade från morgon till kväll. Hunden sprang lös och de ragglade runt och letade efter den. Noll koll. En rottis. Inget att leka med.
    En gubbe ragglade runt i kalsongerna och försökte ta på sig byxorna. Det tog runt 20 minuter.
    Jag tog min bebis för att åka och hämta stora pojken på dagis.
    Då låg jycken vid vår bil.
    Jag sa åt ägaren att koppla hunden.
    Äh, svarade han och ropade på hunden.
    Hunden SKA vara kopplad, sa jag.
    -Jaja, det finns så mkt regler. sluddrade gubben.
    -Koppla hunden annars ringer jag snuten. sa jag.
    - Äh, kom hit så ska jag koppla dig. svarade gubben...öh....

På eftermiddagen, när fyllot utan brallor ramlat runt ringde jag polisen för att ta reda på vad för regler som gäller.

De svarade att innergårdar ÄR allmän plats. Han kallade det stadsplanerat område och där får man inte sitta och supa.
    De bad mig ringa dem varje gång de sitter här så ska de komma och köra bort dem.
    Vad gäller hunden ska den absolut vara kopplad och om hyresvärden bestämmer det får den inte ens vistas på området.

Vi pratade med hyresvärden som blev mkt upprörd och han sa åxå åt mig att ringa nästa gång de sitter där så ska han köra bort dem.

Idag när vi skulle gå ut kom det någon skruttig pundare och stirrade bort mot hörnet där de brukar sitta. Så nu har fyllon och pundare fått nys om att det finns ett ställe i stan där man kan sitta och supa.... Kul.

Tycker ni ff att det inte är något som helst problem? Vill ni ha era barn här lekandes?
    Verkar dessa alkisar vara "underbara människor" som carmen80 beskrev dem?

Isåfall blir det en lägenhet ledig här i sommar.

• idiblon yes
    Hexx skrev 2008-05-29 23:12:20 följande:
    Tycker ni ff att det inte är något som helst problem? Vill ni ha era barn här lekandes?
    Jo, det tycks vara problem. Nja, jag hade inte gillat att ha mitt barn lekandes där. Så jag förstår dig. Men jag hoppas att du förstår att deras beteenden inte är representativa för alla alkoholister också. Skönt att ni förhoppningsvis blir av med dem. Det där med hunden var riktigt obehagligt.
  • Carmen80
    Hexx skrev 2008-05-29 23:12:20 följande:
    Tänkte uppdatera lite.Nu har det hela urartat. Exakt som jag trodde.Igår satt det inte mindre än 5 alkisar här och krökade från morgon till kväll. Hunden sprang lös och de ragglade runt och letade efter den. Noll koll. En rottis. Inget att leka med.En gubbe ragglade runt i kalsongerna och försökte ta på sig byxorna. Det tog runt 20 minuter. Jag tog min bebis för att åka och hämta stora pojken på dagis.Då låg jycken vid vår bil.Jag sa åt ägaren att koppla hunden.Äh, svarade han och ropade på hunden.Hunden SKA vara kopplad, sa jag.-Jaja, det finns så mkt regler. sluddrade gubben.-Koppla hunden annars ringer jag snuten. sa jag.- Äh, kom hit så ska jag koppla dig. svarade gubben...öh....På eftermiddagen, när fyllot utan brallor ramlat runt ringde jag polisen för att ta reda på vad för regler som gäller.De svarade att innergårdar ÄR allmän plats. Han kallade det stadsplanerat område och där får man inte sitta och supa.De bad mig ringa dem varje gång de sitter här så ska de komma och köra bort dem.Vad gäller hunden ska den absolut vara kopplad och om hyresvärden bestämmer det får den inte ens vistas på området.Vi pratade med hyresvärden som blev mkt upprörd och han sa åxå åt mig att ringa nästa gång de sitter där så ska han köra bort dem. Idag när vi skulle gå ut kom det någon skruttig pundare och stirrade bort mot hörnet där de brukar sitta. Så nu har fyllon och pundare fått nys om att det finns ett ställe i stan där man kan sitta och supa.... Kul.Tycker ni ff att det inte är något som helst problem? Vill ni ha era barn här lekandes?Verkar dessa alkisar vara "underbara människor" som carmen80 beskrev dem?Isåfall blir det en lägenhet ledig här i sommar.
    Många alkisar är underbara människor, men det finns rötägg bland de oxå, precis som hos dig och mig.Felet du gör är att du delar upp dem i "vi och dem" Genom det bidrar du till ett utanförskap som för dem, är inget lönt att motarbeta.Ditt sätt, att se på dessa männuskor är vidrigt och jag har ingen som hels respekt för hur du ställer dig till en missbrukare.

Men till saken....
    Klart att dessa verkar ställa till problem hos er, det ska man inte acceptera oavsett om det är kungen(vilket jag faktiskt tror att du hade gjort, om det varit kungen, eftersom du delar upp männsikor i "bra, bättre, bäst").
    Tyckte du gjorde rätt i att ringa polisen, det hade jag med gjort.Men jag hade gjort det pga deras beteenden, inte för de var alkisar.Jag hade ringt polisen om de var nyktra med.

Vet också att de inte får sitta på allmän plats och dricka vilket jag tycker är FEL FEL FEL...vem skadar det att de sitter i en park och dricker pilsner?Inte mig, men jag har heller inte en stor portion högmod inom mig.
    Många poliser skiter i att de dricker på en parkbänk med, de vet bättre.

Men absolut ska du eller någon annan på er gård inte behöva ha dem där, när de beter sig illa, men det kan man få fram utan en tråkigt attitiyd=)
  • melicia
    Varför kan inte alla alkisar dricka saft, juice, cider, läsk,julmust istället.
Svar på tråden Alkisar på gården!!!