• vompan71

Ni med prematur v 30 el tidigare

Hur länge var ni kvar på sjukan? Vad vägde era barn när ni fick komma hem? Hur gammla (ej korrigerad) var era barn när dom började amma/äta på flaska?
    Vet inte om våran dotter är extrem med hon väger ca 1500 gram (Född vecka 25+6) och äter redan på flaska (nu vecka 33 6 1/2 vecka gammal) och vi är snart på väg hem. Troligen om 1-2 veckor. Nu har vi heller inte haft några problem med infektioner mm men jag är nyfiken ändå. Berätta mer.....Berätta allt...Motgångar/framgångar...Äldre/yngre barn.. Kram Yvonne & Tuva

• Svar på tråden Ni med prematur v 30 el tidigare
  • Gemelas

Grattis till din lilla tjej!
    Jag har 2 tjejer födda v29+1 som vägde 1300g när de föddes. De började snutta lite på bröstet redan efter en vecka men kunde inte amma sig mätta förräns de var ca 34 veckor. Vi åkte hem från neo när de var 6 veckor dvs 35+1 och de vägde då ca 2400g om jag minns rätt. De råkade ut för ett par olika infektioner bla en förkylning under neotiden men det var aldrig några större problem. Neopersonalen tyckte våra tjejer var starka och tidiga i sin utveckling för att vara födda så tidigt. Tycker det verkar som din tjej oxå är väldigt duktig och tidig.
    Tjejerna är nu 19 mån och är precis som alla andra busiga små 1,5-åringar, bara lite smalare än de flesta.
    Du får gärna höra av dig om du undrar över något.

Kramar

• knäppisen

Hon låter jätteduktig och så skönt att neotiden flutit på rätt Ok för er. Så Ok det nu kan vara att få barn fyra månader förtidigt...hoppas du förstår vad jag menar.

Min son föddes i v 29+0. Han började snutta på bröstet efter nån vecka men eftersom han åkte på en infektion som sänkte honom rejält knappt 2 v gammal så dröjde det till han var exakt en månad innan han åt sitt första mål mat själv. Kunde åka hem med hemsjukvård när han var nästan 6 v gammal men sonden kunde vi inte dra förrens han var så gott som fullgången. Nu krävs ju mer ork att suga på bröst än att suga på flaska så det går säkert snabbare för er starka lilla tjej.

• Basses mamma

Hejsan! Min son föddes i vecka 26+3. Vi stannade på sjukhuset i nästan exakt 10 veckor, till vecka 36+2. Nu i efterhand så förstår vi att allt gick väldigt bra för Sebastian. Han låg i respirator första timmarna, sedan cpap från och till i 6 veckor. Han fick ett ljumskbråck som störde honom vilket gjorde att han hade lite svårt att äta själv. Men efter att de "fixat" det så lärde han sig snabbt att amma. Några dagar innan vi åkte hem plockades sonden bort för sista gången och han fick amma fritt, vilket han gjort sedan dess. När vi åkte hem vägde han 2940 gram. Hoppas att allt kommer fortsätta gå lika bra för er som det gjort hittills, och att ni snart får åka hem!

• Proletariatet

Vår dotter föddes i v.24+1, vi fick åka hem efter ganska precis 16 veckor. Hon låg i respirator 7,5 vecka och opererade ductus när hon var två veckor gammal. Hon började äta lite med nappflaska när hon var runt v.35 (i grav.veckor) men då hon fortfarande hade cpap var det lite bökigt.
    När vi kom hem vägde hon 2800, och hade nyss gjort en laseroperation då hon fick ROP grad 3 på båda ögonen.
    Vi hade hemsjukvård ett par, tre veckor då vi hade saturationsmätare och syrgas (som endast behövdes användas vid bilresor, då hon inte klarade av att syresätta sig när hon sjönk ihop lite i bilbarnstolen).
    Lycka till och hoppas ni snart får komma hem!

Svar på tråden Ni med prematur v 30 el tidigare