• Godisgalen

*Måste bara skriva av mig lite och

Måste bara skriva av mig lite och dela med mig av mina erfarenheter kring utredningen:

Nyss varit och fått bekräftat att jag enligt blodproverna har väldigt bra värden och att jag absolut har ÄL. Inget behov av pergo eller andra hormoner alltså och det är ju i och för sig positivt. Min killes sperma var normal. Vi klassas nu som oförklarligt barnlösa och vi har försökt få barn i över 1,5år.
    Det jag misstänker är att jag kan ha förträngning/stopp i äggledare pga ev klamydiainfektion tidigare. Denna klamydia skulle då enligt läkaren ha läkt av sig själv. Jag förklarade detta, men läkaren och sjuksköterskan tror ändå inte att det är något fel på mina äggledare. Jag har inte fått dem undersökta...hur kan de då bara påstå det?

Nu så tas vi ur utredning och måste vänta ca 2 år innan vi ska kontakta dom igen för ev remiss till IVF klinik och efter remissen skrivs måste vi ju vänta igen.

Ledsen på allt detta.

• Svar på tråden *Måste bara skriva av mig lite och
  • Winnie

Men spolning/kontraströntgen ingår ju alltid i en utredning! Hur kommer det sig att du inte har fått göra en sådan? Det är ju bara då man kan se om det är stopp eller inte i äggledarna.

• yrre

Det låter konstigt att de bara säger så. Jag trodde en spolning/kontraströntgen av äggledarna ingick när man gör utredning. Kan ni inte tjata lite eller vända er till någon annan klinik och förklara läget?

Skickar några tröstkramar.

• Godisgalen

Ja, jag tycker att det är konstigt. Vi utreds på kvinnokliniken i vår stad. Då jag förklarade att jag misstänkte att det skulle vara fel på äggledarna sa sjuksköterskan att det var så liten risk att det var så. Hon sa att läkaren inte tyckte att det var nödvändigt eftersom allt annat såg bra ut.
    Ev kan man göra en äggledarspolning/kontraströntgen om 2år, då innan IVF-behandling sa hon för då brukar de göra det.

• Godisgalen

Så tänk om det är fel på äggledarna och så måste vi kämpa i två år till innan jag får dem undersökta...?!

Ååå, nu blir jag arg.

• Winnie

Ibland hävdar de att "oavsett resultatet av spolningen så är det ju bara IVF som är behandlingen ändå". Det må så vara, men lik förbaskat vill man ju VETA om det är stopp eller inte, för då vet man ju om det ens är nån idé att försöka på egen hand och om man har nån chans hemma i sängkammaren. För det spelar ju ingen roll hur fina ägg och spermier är om de inte kan mötas pga stopp.

• Godisgalen

Ja precis. Är det stopp så lönar det sig inte att försöka och då kan de ju skicka remissen för IVF redan nu istället för att lämna oss till att försöka själva trots att det kanske inte går.

• yrre

Jag tycker absolut du ska stå på dig och tjata på dem. Det verkar väldigt nonchalant att ni ska behöva vänta två år på spolning som verkar vara standard i de flesta utredningar.

• hejlis

Verkar ju jättekonstigt!! Speciellt eftersom du misstänker att du haft en klamydiainfektion som ej behnadlats. Då är ju risken tyvärr större att äggledarna ej fungerar. Tjata eller sök dig till ngn. annan klinik! Lycka till.

• Godisgalen

Ja, jag ska prata med sjuksköterskan och försöka tjata lite, även om det är svårt att hävda sig mot dem. Jag trodde ju att jag skulle bli ordentligt undersökt. Tack för stödet yrre och Winnie!

• Godisgalen

och tack hejlis du med!

• haven

jag känner verkligen med dig, vi har varit med om en lång utredning själva där speciellt jag mådde jättedåligt över att inte få veta om och vad som var fel på oss/mig. att vänta och vänta kan göra en galen!

nej usch va ledsen jag blir när jag läser om hur ni blir behandlade!
    ni SKA kräva tycker jag att få en spolning nu och ev också en hysteroskopi (en undersökning av äggledare och livmoder medan du är sövd). det gjorde jag.
    för oss visade det sig att det inte var något synbart fel på oss så långt vi nu kommit i utredningen.

i våras fick vi så tid på kliniken för att påbörja en hormonbehandling, samtidigt sattes vi upp på ivfkö om detta inte skulle fungera. när vi väl blivit "utredda" så tog det inte så lång tid innan vi fick gå vidare. jag vet att det förstås är olika i olika landsting men jag tycker att du ska kämpa för att få göra klart er utredning först, sen ev vänta på en behandling.

sen vill jag också säga att vi blev faktiskt gravida naturligt precis innan vi skulle börja med hormonbehandlingen och jag är helt säker på att det hände för att vi fått veta att det inte var något medicinskt fel på oss och att alla spänningar släppte då allt var utrett!!

stor kram till er o lycka till!

• Godisgalen

Tack haven. Jag känner mig precis som du känt tidigare.

Roligt att ni tillslut blev gravida. Det gör mig lite mera hoppfull.

Jag ska prata med sköterskan.

Kram.

• Jojjann

Hej,
    Vill också tillägga att din läkare inte kan utesluta endometrios utan att göra en titthålsundersökning (möjligt att man kan se något med hysteroskopi, men inte säker på det). Endo är en inte helt ovanlig anledning till infertilitetsproblem och vi fick tidigt reda på att jag hade det pga att min läkare opererade. Hade dock inte väldigt tydliga symptom som t ex jobbig mensvärk. Det verkar som att en del läkare utesluter endo om man inte har jätteont, tyvärr.

Vad tråkigt att din läkare verkar ha gjort en halvdan utredning, är han en vanlig gynekolog eller fertilitetsexpert? Hoppas att du får göra fler tester snart, stå på dig!

• Godisgalen

Lite uppdatering:
    Ja, läkaren ingår i teamet för fertilitetsutredning och jobbar bara med sådant på vårt sjukhus. Så han bör ju veta vad som ska utredas.

Jag pratade med sköterskan igår och hon hade i sin tur pratat med läkaren igen om detta med spolning/kontraströntgen och ev självläkt klamydia osv och framfört min oro. Så igår fick jag i alla fall komma dit igen och ta ett blodprov för att se om jag har antikroppar mot klamydia. Har jag det så har jag haft klamydia och har jag inte antikroppar så har jag alltså inte haft klamydia. Har jag haft det så skulle dom kanske göra en spolning/kontraströntgen av äggledarna till hösten men inte annars.

Så nu väntar jag på provsvaret så får vi se om jag får någon spolning eller inte.

• Anne69

Jag tycker du ska stå på dig lite till - de verkar vara snåla! I en normal fertilitetsutredning ingår koll av äggledarna med spolning eller kontraströntgen så det ska du absolut propsa på. Särskilt om de inte hittar något annat fel, det kanske är där det ligger? Det är ju trots allt bättre att veta..... Min gynekolog hoppade också över detta men på fertilitetskliniken blev det ordentligt gjort - och det var fri passage!

Svar på tråden *Måste bara skriva av mig lite och