• lesspappa

Exet ska flytta med barn utanför min kommun

Hej,
    Jag är i akut behov av lite kunskap från någon som vet.
    Mitt ex ska flytta hem till sin nya pojkvän med vår dotter.
    Dottern har varit skriven på min ex adress. Nu när hon ska flytta är det utanför min kommun och jag har fått papper som jag ska skriva under och bekräfta deras flytt.
    Nu till min fråga: Min dotter går på dagis här, men om hon ska vara skriven utanför kommunen borde hon rimligtvis förlora sin dagisplats? Jag kommer aldrig acceptera att min dotter ska byta dagis då hon är i behov av stabilitet då hon inte mår så bra. Att rycka upp rötterna anser jag bara vara egoistiskt och oansvarigt. Min dotter är 5 år.
    Vad gäller?

• Svar på tråden Exet ska flytta med barn utanför min kommun
  • hymafr

Men anne h, hur tycker du att TS ska lösa problemet då?

Ska han tvingas flytta efter, eller? Då blir det ju han som får det krångligt i vilket fall som helst.

Mamman har ju automatiskt försatt TS i en situation som gör det krångligare för honom. Varför ska hon ha rätt till det?
    Varför ska det inte vara hon som får det krångligt när det är hon som har tagit det - genomtänkta? - beslutet att flytta?
    Varför kunde inte hennes nya kille flytta?

Jag är ensamstående mamma med en krånglande ex, men gläds åt TS som försöker tänka på dotterns bästa, vilket jag faktiskt undrar om mamma gjort i detta fall.

• anne h
    hymafr skrev 2008-05-20 10:18:57 följande:
    Men anne h, hur tycker du att TS ska lösa problemet då?Ska han tvingas flytta efter, eller? Då blir det ju han som får det krångligt i vilket fall som helst.Mamman har ju automatiskt försatt TS i en situation som gör det krångligare för honom. Varför ska hon ha rätt till det?Varför ska det inte vara hon som får det krångligt när det är hon som har tagit det - genomtänkta? - beslutet att flytta?Varför kunde inte hennes nya kille flytta?Jag är ensamstående mamma med en krånglande ex, men gläds åt TS som försöker tänka på dotterns bästa, vilket jag faktiskt undrar om mamma gjort i detta fall.
    jag är också ensamstående med "krånglande" x, han flyttade, varför ska någon lastas för att han inte ville bo kvar just här?
    Det är det jag emotsätter mig; måste man alltid se ut en syndabock? varför inte försöka vara sams, hjälpa varandra, oavsett vem som flyttat..?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • tokelina
    tokelina skrev 2008-05-18 08:08:56 följande:
    Då tycker du alltså att det är helt okej att din dotter börjar skolan där hon bor med mamman?
    Ställer frågan igen... Om du bara är orolig över att dottern ska behöva byta dagis, tycker du då att det är helt okej att hon börjar skolan där mamman bor?

Då har ni ju gjort en kompromiss, som utgår från dotterns bästa... Gå kvar på dagis för trygghetens skull och slippa byta mitt under förskole tiden, men börjar skolan där mamman bor, så hon har möjligheter att få kompisar där också...
  • tokelina

Kanske ska du lägga fram det här alternativet för mamman... Om

flickan är fem år börjar hon förmodligen skolan efter sommaren...

Onödigt med ett dagisbyte nu...

• HegeOlsen

Jag tror tvärtom att det är bättre att byta dagis redan nu.
    Dagisverksamheterna skiljer sig inte så mycket åt så just den biten är lättare att komma in i.
    Att börja skolan innebär mycket nytt så det är bättre att man åtminstone hunnit lära känna klasskompisarna innan genom dagisverksamheten.

tokelina skrev 2008-05-20 16:09:45 följande:
    Kanske ska du lägga fram det här alternativet för mamman... Om flickan är fem år börjar hon förmodligen skolan efter sommaren...Onödigt med ett dagisbyte nu...
  • tokelina
    HegeOlsen skrev 2008-05-20 17:24:27 följande:
    Jag tror tvärtom att det är bättre att byta dagis redan nu.Dagisverksamheterna skiljer sig inte så mycket åt så just den biten är lättare att komma in i.Att börja skolan innebär mycket nytt så det är bättre att man åtminstone hunnit lära känna klasskompisarna innan genom dagisverksamheten.
    Det fungerar inte alltid så i skolan att man hamnar i samma klass som de man går på dagis med. Tycker att det vore dumt att byta dagis för att gå där juni ut typ. Mitten av sommaren brukardäremot fritids starta och där har hon chans att etablera kontakter med kompisar som ska gå i hennes klass.
  • Skahlmann

Alltså. JAg tänker så här.
    Är det delad vårdnad eller? OM barnen är så stora så dom går i skola har ju barnen rätt till taxi till skolan från förälder som bor visst långt bort. Då tänker jag att om man har delad vårdnad så måste man ju borda få ha kvar dagisplatsen för de dagar barnet är hos pappan. I mina ögon borde det vara så me jag vet inte.

• TeeLo

Om du väljer att inte skriva på papprena om flytt så kan inte mamman flytta ifrån den kommun ni bor i väl?

Eller har jag fel?

• anne h
    TeeLo skrev 2008-05-30 10:01:09 följande:
    Om du väljer att inte skriva på papprena om flytt så kan inte mamman flytta ifrån den kommun ni bor i väl?Eller har jag fel?
    Flytta kan hon alltid, däremot kan hon inte skriva barnet på nya orten/bostaden utan lite krångel, men det går det också.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • FiiaOdd

Jag kan hålla med dig om att det kan vara mycket för en liten flicka på 5 år att helt plötsligt får ALLT förändrat! Flytta ifrån där man känner, flytta längre ifrån pappa, träffa helt nya människor i en miljö man inte känner till! Jag som själv jobbar på förskola kan förstå att det kommer att bli tufft för henne med alla dessa förändringar på samma gång... Kan du inte prata med ditt ex om inte de går att skola in henne lite försiktigt. Kanske gå o hälsa på på den nya förskolan några gånger innan hon slutar på den som hon går? Då kanske hon känner sig tryggare när hon kommer och ska börja där då hon känner igen sig lite och har träffat barn och personal innan. Självklart förstår jag också mamman att ett byte är självklart då det blir väldigt långt att åka varje dag, men man kanske ska ta det lite lugnt och inte göra för många förändringar på samma gång! bara vad jag tycker och känner....

• eska

Anne H jag skulle gärna veta lite mer om hur ni löst det?

Jag står i den sitsen att jag vill flytta barnen vill flytta och det vi kan få är ett bättre liv men pappan vill inte att vi gör det. Jag vill lösa det. Jag vill att alla ska må så bra som möjligt.

TS förlåt att jag kapar tråden lite lite Hoppsan den är visst 5 år gammal... :-/     

Svar på tråden Exet ska flytta med barn utanför min kommun