• Anonym (undrar)

Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?

Väldigt nyfiken och intresserad av det yrket. Men hur gör man för att bli väktare? Vad ligger lönen på? Jag bor i skåne, vart vänder jag mig? Lönen är inte det viktigaste för mig utan själva jobbet. Måste man själv bekosta utbildningen och var gör man den? Vad kostar det osv? Har läst lite på hemsidor men tycker det är lite dålig info..nån väktare här som vill ge tips och råd?

• Svar på tråden Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?
  • Anonym

Det beror på vilken sorts väktare du vill bli. Jag vet att Securitas har väktare som sitter i receptionen. Min kompis hade ingen utbildning innan och Securitas betalade för utbildningen.

• Cuthalion

Utbildning: De mindre företagen föredrar om du redan har utbildning eftersom den kostar företaget en del pengar. Övriga företag uppskattar visserligen om du redan är färdigutbildad via BYA men vet att verkligheten inte ser ut så. Rondväktare, receptionister etc som kräver V1 samt V2 går utmärkt att söka till trots att du inte har utbildningarna som senare krävs för att du skall kunna jobba.

Kön: Att du är tjej är inget negativt överhuvudtaget. Finns många tjejer som jobbar inom branschen och arbetsgivaren ser knappast ner på dig.

Ansökan: Hör av dig till den kontaktperson som står för respektive tjänst om du har några särskilda frågor. Att gå ner till kontoret tror jag inte är någon idé då många har kontor som är vitt utspridda men där rekryteringen sköts från ett annat håll.

• Cuthalion

Nu vet jag inte var du bor men eftersom du nämnde G4S så söker de rond- och ryckväktare (väktare som åker runt och kollar att allt är låst och larmat och åker ut på larm) i Stockholm och skriver i fet stil att om du inte är utbildad väktare så skall du ha möjlighet att gå en 2 veckors utbildning som kräver 100% närvaro.

• Anonym (undrar)

jag bor i skåne. Närmsta stora stad är Malmö. Skulle helst vilja vara rondväktare men skulle även kunna tänka mig reception. Men rond verkar för mig mest intressant. Så hur tycker du/ni jag ska göra? RInga någon på ett större kontor ex Malmö, och fråga mig för? Vill ju inte verka dum el nåt. Men dom borde ju kunna hjälpa mig med mina frågor, är väl bara kul man visar intresse för en branch?

• Cuthalion

Dum behöver du inte vara rädd för att verka .

Håll utkik efter tjänster på deras hemsidor samt på arbetsförmedlingens hemsida (många tjänster blir utlysta där) så kommer du förmodligen hitta något till slut.

Självklart kan du alltid ringa till kontoren. Har du tur får du napp men troligtvis blir du hänvisad till de annonser som finns ute .

• Moi

Jag jobbar som väktare. Sitter i en reception.
    Har jobbat med det här i över 3 år nu så undrar du något så fråga!

• Anonym (undrar)

Moi: Vad kul! Hur har du gjort för att få jobbet? Vad tycker du jag ska göra? Där jag bor, nere i skåne, finns inte så mkt tjänster utsatta. Dom få som finns verkar det som om man måste ha utbildning först. Hur är det i reception då? Vilka arbetsuppgifter?

• Moi

Jag ringde till "mitt" bolag, sa att jag var intresserad av att arbeta hos dem. Just då sökte de folk och jag blev kallad på intervju. En vecka senare så började jag som vikarie i den här receptionen. Några månader senare var receptionen på det hä företgaet jag arbetar åt "min".

Efter det följde VU1 på 9 dagar. Sedan ett par månader senare VU2 på 5 dagar.

Arbetsuppgifterna varierar. Jag sköter bevakning, växeltelefonist, ansvarig för bla mobiler, rikskuponger, beställningar av olika slag, uppdrag från olika avdelningar, konfidientiella uppgifter lämnas hos mej.. Men min främsta uppgift är att se till att alla som skall in på omårdet får inpasseringstillstånd, för både sej själva och fordon. Samtidigt bevakar jag besökares säkerhet och är till viss del ansvarig vid utrymmningar. Ser helt enkelt till företagets regler och bestämmelser efterlevs.

Mja.. Det var en liten presentation av mitt arbete. Viktigt är också att man vill och klarar av att vara ett stort företags ansikte och röst utåt. Du är trots allt de första en kund ser och hör.

Kontakta flera bolag, visa ditt intresse. Securitas, G4S och Svensk Bevakningstjänst är de tre största vill jag minnas.

Lycka Till!

• Anonym (min sambo)

Ts - du nämner att du skulle vilja rondera. Kan inte du beskriva hur du tänker dig/förväntar dig att det skulle vara?

Intressant att få jämföra med sambons förväntningar resp besvikelse...

• Anonym (Extraknäcker?)

Har på sistone sett många mena tjejer som är väktare är det ett extraknäck 
    innan mäklar/farmaceut utbildningen är färdig?

• Anonym (Extraknäcker?)

Är lönen över 10.000 

Svar på tråden Vad tjänar man som väktare och hur gör man för att bli det?