• PetraMunchen

Flygsäkerhet för barn under 2 år

Hej.

I tyskland där jag bor har det i många år varit otillåtet med så kallat "extra bälte" på barn när man flyger. Igår såg jag hemska prover (med testdockor) på vad som kan hända vid tex en kraftig inbromsning... Barnet blir i princip skadat på mitten eftersom bältet tränger in för djupt.

Nu står EU i kast med att utforma nya regler som ska börja gälla. Dessa är inte mycket bättre och lämnar ingen lösning.

Hur gör ni för att skydda era små barn när ni flyger. Jag står själv inför flygresa med en ca 3 månaders till hösten och känner nu en oro. Många flygplan accepterar inte att man tar med bilbarnstolen heller eftersom barnet inte har "rätt" till eget säte. Kan man köpa ett extra säte till barnet??

• Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år
  • PetraMunchen

Att köpa en extra stol är ju inga problem, men att tvinga en att sätta på ett livsfarligt bälte som varit förbjudet på tyska plan i över 10 år? Nej det vill jag inte. I det imbromsningsexempel som jag såg så slungas ju både händer och fötter framåt. Vilket också innebär att om barnet sitter fast direkt vid kroppen via barnsele eller sjal så kommer det att tryckas ihop av min kropp.

Å andra sidan med eget bälte åkte barnet framåt ytterligare utanför kroppen och blev istället sammantryckt på mitten. Det jag funderar på är om man kan ta tex mitt MC ryggskydd och sätta mellan barnet bältet. Det borde förhoppningsvis göra att barnet inte får bältet inskuret i magen eller så.

Sen får vi väl se vad de svenska flygbolagen och övriga gör med de nya EU reglerna.

En "flyg" godkänd bilbarnstol är i alla fall något jag tänkte skaffa. Air Berlin är ju också ett alternativ, där vet jag säkert att jag kan ha han i bilbarnstol, men det innebär tyvärr mellanlandning i Berlin för oss. Lite trist då en direktresa tar lite över 2 timmar och med mellanlandning blir det 4:a.

• Little J

Hejsan, jag tycker det är intressant hur tex Lufthansa ( och andra flygbolag i Europa, vet ej vilka fler...) inte har säkerhetsbälte till spädbarn medan dom flesta andra flygbolagen har det. Sen har jag hört att många amerikanska flygbolag inte heller har ett sådant bälte.

Själv anser jag att det där med att ha ett extra säkerhetsbälte för spädbarn är bara "humbug". Min dotter har flygit i snitt 2 ggr/månad sen hon var 4 veckor gammal (idag 21 månader) och inte kan jag tycka att det har haft någon som helst säkerhetseffekt iaf. Snarare som PetraMunchen skriver att om det skulle bli en häftig inbromsning så skulle det göra väldigt ont för henne.

Skulle önska att flygbolag tog lite mer allvarligt på denna fråga och kom med en riktig säkerhetslösning istället...

• EllieK

Vid en kraftig inpact har man som förälder ingen möjlighet att hålla fast i sitt barn. Det är enorma krafter. Lika så vid kraftig turbulens som kan ske under långflygningar. Därför anses det vara att föredra att bältet ev skär in i huden alt brutna revben än att ett spädbarn far som en "vante" över kabinen och i värsta fall bryter nacken. Allra säkraste sättet är att köpa sätet brevid och montera babyskyddet bak och fram (men det är så klart en ekonomisk fråga), samt sitta längst bak i planet.

Det må vara så att olika länder har sina myndighetsregler men så vitt jag vet så åker barn i Tyskland och Usa fortfarande framåtvända i bilstol och betydligt fler barn förolyckas i bilolyckor än flygplanstillbud.

• EllieK
    Laurentia skrev 2008-05-21 08:37:43 följande:
    Svar på #6På vissa (de flesta?) rader finns det en extra mask, men inte på alla. Vi har blivit tillsagda att byta rad när vi flugit med ett barn under två år, därför att vi råkat få platser där det inte fanns mask till bebisen.Vad gäller bärsjal eller bärsele som alternativ till bältet man får, så har jag använt en framåtvänd bärsele och satt mitt eget bälte under och barnets bälte runt barnet och selen. Det funkade bra och flygvärdinnorna tyckte att det var en okej lösning. Dessutom var det praktiskt att ha selen under resan, då man hade händerna fria och barnet satt bra. Sjalen har jag däremot aldrig kunnat använda, då det inte har funkat med barnbältet.
    Det finns en extra mask på varje rad som bla annat är till för "walk around" mask för crew som behöver hjälpa passagerare, samt för spädbarn. spädbarn.
  • PetraMunchen

Hej.

EllieK skrev 2008-05-21 21:23:56 följande:
    Det må vara så att olika länder har sina myndighetsregler men så vitt jag vet så åker barn i Tyskland och Usa fortfarande framåtvända i bilstol och betydligt fler barn förolyckas i bilolyckor än flygplanstillbud.
    [/citat]

Jag bor i tyskland sen 1,5 år och ska få barn om en månad. Framåtvänd bilbarnstol är inget jag har sett någon använda. Säkerhetstänket här avseende bilbarnstolar skijer sig inte nämnvärt mot sverige. Sen är det väl såklart att fler barn förolyckas i bilolyckor. Bil med barn kör man ju ofta varje dag, flyg med barn mer sällan.

Appropå andra nationaliteter, en spanjor jag träffade sa att de valt ett dagis i närheten av hemmet, trots att det troligt varit smidigare att barnen fått åka med till jobbet och gå på dagis där. Men det hade han valt pga säkerhetsskäl, han ville inte ha med barnen på den 2 mil långa resan fram och tillbaka varje dag. Det tycker jag är säkerhetstänkande... men han var ju spanjor och inte svensk.

Little J skrev 2008-05-21 21:08:59 följande:
    [citat]
    Hejsan, jag tycker det är intressant hur tex Lufthansa ( och andra flygbolag i Europa, vet ej vilka fler...) inte har säkerhetsbälte till spädbarn medan dom flesta andra flygbolagen har det.
    TV programet jag såg här i tyskland bekräftade att alla TYSKA flygbolag har haft förbud för "barnsäkerhetsbälte" just på grund av skaderisken. Så har det varit de senaste 10 åren. Som jag tidigare skrev så visade de också med provdockor hur det kan se ut vid en nödbromsning. (alltså inte olycka utan en kraftig inbromsning) Flygplan har starka bromsar! Självklart är det inget som händer varje dag, precis lika lite som bilolyckor, men jag skulle önska att "små barn i flyg" debatten för alla flygbolag och beslutspersoner togs seriösare.

Det finns ju som sagt lösningar, men av kostnadsskäl används inte dessa. Bilbarnstol är en men det finns också små "airbags" som man sätter på och runt barnet. Desvärre eftersom få vill köpa ett extra säte och betala fullt pris finns för flygbolagen en vinstnackdel i att erbjuda bra säkerhetslösningar. Och nu med de nya EU reglerna som tvingar flygbolagen att ha en säkerhetslösning har det blivit debatt i Tyskland, de som sagt förbjudit "extrabälteslösningen" av säkerhetsskäl. Detta innebär nämligen att tyska bolag kan komma att vara tvugna att erbjuda dyrare lösningar än utlänska flygbolag. Trots att de andra flygbolagen har sämre säkerhet...
  • Mullet

Observera at man inte kan köpa extra säten på alla bolag. Ex Ryanair.

• Gates

Jag bor i Nordamerika och har flugit mycket med mina barn har. Forsta gangen vi fick ett extra balte till dem, var nar vi flog inom Europa. Jag blev lite konfunderad och fragade en kompis som jobbar som flygvardinna och enligt henne ar balten till sma barn inte rekommenderade har just pga av som nagon skrev haruppe olycksrisken vid plotsliga stopp. I stallet har det visat sig att det ar sakrare att halla barnet i rapposition over axeln, eftersom det ar viktigt att skydda barnets nacke. Nar barnet blir lite storre kan det sitta gransle pa foralderns kna med ansiktet mot foralderns brost, samma galler dar att halla en hand bakom nacken.

Min kompis berattade om ett 4-manaders barn som satt pa foralderns kna framlanges nar flygplanet plotsligt stannade vid taxi. Barnet flog huvudstupa framat och fick skador pa nacken, planet fick aka tillbaka till gaten och barnet fick tas till sjukhus. Lat som foraldern inte hade holl i barnet ordentligt, men min kompis sager att hon ar mycket tjatigare pa foraldrar som reser med sina barn numera.

Vad galler barsele, sa finns det tydligen studier som visar okade skador av saker som hanger lost runt halsen pa passagerare om planet plostligt stannar. De senaste tva aren har jag markt att flygvardinnorna gar runt och sager till folk att ta av horlurar, halsdukar mm.mm. Skulle kunna tanka mig att barsjalar hor till samma kategori i deras ogon.

• evaoregon
    Mayen skrev 2008-05-20 09:51:38 följande:
    Mari M skrev 2008-05-20 09:49:02 följande:
    Vi reste med vår 5 månaders gamla pojke till Zürich för ett par veckor sen. Vi betalade för ett extra säte till honom. då vi hade bilbarnstolen med oss. Det stämmer INTE att de inte får sitta i den vid start och landning förrän efter två års ålder. Han satt i den hela resan och det gick jättebra! Har man råd så tycker jag att detta är ett bra alternativ, men man ska vara förberedd att barnet kanske inte alls har lust att sitta ensam i sin stol, utan hellre vill vara nära sina föräldrar och då kan man ha betalt för ett extra säte helt i onödan.Lycka till!
    I så fall beror det nog på flygbolag - jag har ALDRIG fått sätta min dotter själv i stolen bredvid min innan hon fyllde 2.
    Nog värt att kolla upp med flygbolaget du ska åka med. Verkar som att reglerna är olika.
    Har barnet haft en bilbarnstol i sätet?  Här i USA så har man speciella bilbarnstolar som får användas i flygplan och det anses vara det säkraste för småbarn.  Min dotter satt i bilbarnstolen i sitt säte då hon var ett år.  Inga problem alls.
  • evaoregon
    resemamman skrev 2008-05-20 21:39:18 följande:
    Man kan köpa ett eget säte till sin infant, ta med babyskyddet och låta barnet sitta fastspänt i det under flygningen. Även under start och landning! I tex usa måste en bilstol vara godkänd av FAA för att få användas ombord. Där rekommenderar FAA att alla barn under 2 år sitter i en bilstol under flygningen. Googlade snabbt och hittade detta: www.saferidenews.com/html/Airplane_Eng.htm
    Jo precis.
  • evaoregon
    EllieK skrev 2008-05-21 21:23:56 följande:
    Här i USA är rekommendationerna sedan länge att barn ska sitta bakåtvända i bilen åtminstone tills två års ålder.
  • evaoregon
    PetraMunchen skrev 2008-05-22 16:57:38 följande:
    Desvärre eftersom få vill köpa ett extra säte och betala fullt pris finns för flygbolagen en vinstnackdel i att erbjuda bra säkerhetslösningar. Och nu med de nya EU reglerna som tvingar flygbolagen att ha en säkerhetslösning har det blivit debatt i Tyskland, de som sagt förbjudit "extrabälteslösningen" av säkerhetsskäl. Detta innebär nämligen att tyska bolag kan komma att vara tvugna att erbjuda dyrare lösningar än utlänska flygbolag. Trots att de andra flygbolagen har sämre säkerhet...
    Här i USA får man ha barn under 2 år sittande i knäet på flyg för man anser att fler skulle ta bilen istället om man behövde betala för ett säte för barnet och flyg är ändå säkrare än att bila.
Svar på tråden Flygsäkerhet för barn under 2 år