• Tilda Skruttan

Huvudomfång!

Ni som har fått pojkar som har vägt mellan 4000-4500 g, hur stort huvudomfång har dom haft?

• Svar på tråden Huvudomfång!
  • 14 september

Hugo vägde 4190 och hade 36cm i huvudomfång.
    Alex vägde 4370 och hade 37,5 cm i huvudomfång

• Tilda Skruttan

Det verkar inte som om barnet får mycket större huvudomfång fastän det väger över 4000g. Många säger det att det är lättare att föda större barn för dom "hjälper till" på ett annat vis. Någon som har erfarenhet av det?

• Toka2
    Tilda Skruttan skrev 2008-05-22 21:11:05 följande:
    Det verkar inte som om barnet får mycket större huvudomfång fastän det väger över 4000g. Många säger det att det är lättare att föda större barn för dom "hjälper till" på ett annat vis. Någon som har erfarenhet av det?
    Det beror nog på HUR stort barnet är, och hur man är skapt. Alvin fastnade med axlarna, blev förlöst med sax, sugklocka och yttre press. Rasmus föddes hemma i hallen, komplikations- och nästintill smärtfritt. Inga bristningar!
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • AnniPanni

Tre döttrar på mellan 4,2-4,6 kilo. De har haft huvudomfång på 36-38cm..
    Själva huvudet brukar inte vara det man tänker på med större barn utan axlarna. Ett tygre barn kan vara aningen bredare över axlarna.

• Jenny87

Det där med axlarna stämmer.. Huvudet var ingenting, men Måns fastnade en liten stund med axlarna så dom pressade upp mina ben och höll emot för att han skulle få lättare att komma ut, och han var alldeles blå när han kom ut

Mamma till Måns 071113 *~ungmamma87.blogg.se~*
  • SoulChild

min dotter vägde 4510 och hade 39 i huvudomfång, var 55 cm lång också så hon var stor

• AnniPanni

Tilda Skruttan skrev 2008-05-22 21:11:05 följande:

Nu harjag aldrig fött ett mindre barn egentligen då mitt "lättaste" barn vägde 4235g. Hon föddes på några få timmar o typ 1½ timme på förlossningen. Min "största" vägde 4570g och kom med raketfart (vattenavgång o krystvärkar i bilen) så 11 min på förlossningen. Fick ett liiitet skrapsår bara för att det gick så fort. Lite läskigt var det dock att hon fick stå med huvudet ute i en värk (bred över axlarna som två bms var tvungna att tråckla fram) och ungen sparkade i magen ha ha det var en bra skum känsla faktiskt.Men för att återgå till din fråga så är det väl så att större barn faktiskt hjälper till lite mer.
  • Younes

Båda mina söner har haft 37 cm i HOF, men varit små i övrigt. nr1 2940g nr 2 3620 Har aldrig behövt sy.
    Pappa har rätt stort huvud dock (har svårt att hitta kepsar som passar, därför vet vi det).

Svar på tråden Huvudomfång!