Om din tonåring blev gravid, hur skulle du agera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-22 14:39
En ålder mellan 13 och 16 år tänkte jag mej som tonåring, i denna omröstning...jag vet ju annars att tonåring sträcker sej till 19 år.
Nä efter jag läst denna tråd så har jag insett att folk är sjuka sätte sig själva före sina barn. Med insikt att ni kan tänka er misshandla psykiskt och ta till övergrepp på era barn så lämnar jag denna tråd blir så j-a förbannad på idioter
Bev vi hörs
Håller med dig, jag drar också, pallar inte att sitta och vara sur på personer vars åsikter jag aldrig kommer kunna ändra. Om era barn blir gravida en dag så ber jag för deras liv att ni inte kommer att bete er som ni skriver här. Det är sjukt.
Ses Sista babyn
Det är skrämmande med föräldrar som tror att dom har rätt - juridisk/etisk - att tvinga sitt barn till abort. Det har dom inte.
Varför stöttar ni ert barnbarn om det har en mogen förälder som kan försörja dom, men inte om barnbarnet verkligen behöver er? Är inte det lite ologiskt? Hur är det med er kärlek till barnbarnen, är den villkorslös, eller ska barnet straffas för något mamman gjort?
Det är ju en grej att vilja vara med sitt barnbarn när det går bra. Tänk på alla far och morföräldrar som älskar att krama om och leka med sin dotters eller sons barn. Om denna undersökning speglar verkligheten så skulle 26% av dessa överge sina barnbarn i nöd. Skrämmande!
/John G
Jag skulle försöka övertala min dotter (som är 15) att ta abort men valet är i slutänden hennes och skulle hon behålla barnet skulle vi, självklart, ta hand om såväl dottern som barnbarnet!
Jag längtar efter barnbarn (trots att jag är både småbarnsmamma OCH gravid...) men jag säger ofta till tonårsdottern att det är bättre att hon väntar tills hon fått en utbildning. Vet av egen erfarenhet att det är jobbigt både tidsmässigt och ekonomiskt att studera och ha småbarn. Jag hoppas att hon lyder sin mor !
Jag har bara söner och om de skulle gjort en tjej gravid så hade min åsikt hamnat längst nere på listan.
Det är tjejen som bestämmer över sin kropp och barnafadern har inget att säga till om.
Tänk om min son hade velat behålla barnet men tjejen inte vill.. eller tvärt om. Men det problemet hör inte bara tonåren till.
vill ha fler barn skrev 2008-06-23 15:06:24 följande:
Om min dotter blev gravid så skulle jag ställa upp o stötta henne så gott jag kan, prata med henne o stötta henne i vilket beslut hon än tar. Bara det att bli gravid när man är så ung är en jobbig sak o att då inte ens ha stöttning hemifrån är det elakaste man kan göra som förälder. Att då tvinga sitt barn till abort om hon verkligen inte vill , det kan jag inte ens förstå hur folk kan göra????
Det är nog det beslut som en förälder inte kan eller SKA ta, det är hennes val o inte förälderns, även om den lagliga rätten skulle finnas så är det för mig hel otänkbart föräldern skall ta ett beslut om barnet skall behållas eller ej.
Blev själv gravid tidigt(17 år) ooch har idag en underbar tonårsdotter, jag fick all stöttning jag behövde när jag blev gravid och jag skulle göra precsi samma sak som mina föräldrar gjorde, stötta henne i det val HON gör!!!!!!!!!!
Jag skulle givetvis diskutera situationen med och låta mitt barn själv få avgöra samt stötta henne i hennes beslut.
Skulle bli chockad. Skulle råda min dotter att göra abort, men ja om hon inte ville det skulle jag efter mycket chock så klart försöka hjälpa till så gott det går.
Min son, ja jag skulle ge han en lektion i vad preventivmedel är Kan ju inte göra så mycket, då det är tjejens slutgiltiga beslut. Skulle ju diskutera abort, men då det inte är min dotter som är gravid skulle jag inte skrika så mycket om det. Då verkar det ju bara som att jag vill rädda min sons skinn. Men iaf skulle jag klargöra för honom att jag inte tillåter att han skiter i sin utbildning, och även klargöra det för tjejen som är gravid.
Hejsan.
Klart inget snack om saken stötta och finnas till.
Upp till henne vad hon vill göra.
Bara finnas där :)
Kan tillägga att jag har en dotter på 15 *ler*
Sedan kan man ju prata om för och nackdelar men i slutändan bestämmer hon själv endå.
Har söner, pratat om vikten av att använda kondom. Naturligtvis är det stöttning till 100% om så är fallet att de gör någon gravid.
Skulle mitt barn bli med barn när hon är tonåring först hade man nog blivit lite arg men sedan hade jag stöttat henne så gott jag hade kunnat. Tvinga henne till abort skulle jag inte göra det är ett beslut som hon själv får ta om hon vill behålla barnet eller inte.