• blombukett

Opererad för giftstruma, när ofarligt att bli gravid?

Jag ska snart opereras för giftstruma (Graves sjukdom). Läkaren har sagt att det kan ta lång tid innan det är ofarligt att gravid, i värsta fall kan det ta flera år eller tom att det aldrig blir okej. Ledsen Det beror på att jag har antikroppar (TRAK) som måste försvinna innan en graviditet eftersom de är väldigt farliga barnet.

Nu undrar jag hur det är med er andra som har opererats för giftstruma - hur lång tid tog det innan ni fick klartecken från läkaren att försöka bli gravida?

Jag hoppas på lite solskenshistorier!

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Svar på tråden Opererad för giftstruma, när ofarligt att bli gravid?
  • Amazina

Oj, nej, stackars dig! Jag vet mycket väl vad sjukdomen innebär, men jag har aldrig haft patienter med den. Blir man "frisk" efter en sån operation (med Thyreostatika) eller kommer du att riskera återfall?

Vet tyvärr inte så mycket om Graves och graviditet...

• blombukett

Tack Amazonas, det känns jättejobbigt att ha fått denna sjukdom ovanpå allt annat som har varit de senaste åren. Det tar liksom aldrig slut med elände känns det som!

Man ska bli frisk efter operationen även fast vissa symptom som trötthet tar tid att bli av med. Man får oxå äta Levaxin som är konstgjort sköldkörtelhormon för resten av livet men det är ju ingenting. Det finns en risk för återfall även fast den är mycket mindre när man opereras som jag.

Mamma till Sofia f 26 jun d 3 jul 06 och Oscar f 10 nov 07
  • Amazina

Åh, lilla vännen!! Läste precis din presentation! Hoppas sååå att allt ska gå bra och att du snart kan bli gravid igen!

• hap

jag har opererats för giftstruma och äter levaxin 125mg , efter ca 1,1/2 år är jag nu gravid i 7e veckan ! och är helt frisk .  Hoppas bara allt går vägen efter att ha haft missfall tidigare pga struman , men det var också innan jag gjorde operationen!

Svar på tråden Opererad för giftstruma, när ofarligt att bli gravid?