• danitra

Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?

Om din dotter (eller son för den delen) bestämmer sig för att fullfölja en graviditet och bli förälder, anser du att det är din skyldighet att ställa upp eller får barnet stå sitt kast?

• Svar på tråden Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?
  • SaramedM
    Tindra02 skrev 2008-05-27 13:52:34 följande:
    Svar på #249
    Nä fel, DU SKA VISA DÄR JAG HAR SKRIVIT DET...Du åker ut ÄR INTE =  jag skiter i dig...SÅ VISA MIG DET NU VART DET STÅR
    Jag har inte sagt att du har skrivit det, lugna ner dig!

Jag anser att slänger man ut sitt barn för och försöker tvinga barnet till abort så sviker man sitt föräldraransvar på ett fundamentalt sätt och finns inte för barnet.
  • Tindra02
    Svar på #251
    SaramedM skrev 2008-05-27 14:10:38 följande:
    Jag har inte sagt att du har skrivit det, lugna ner dig!Jag anser att slänger man ut sitt barn för och försöker tvinga barnet till abort så sviker man sitt föräldraransvar på ett fundamentalt sätt och finns inte för barnet.
    Bra.
    Säg inte att jag gör det då.
    Du tolkar det så, och jag säger att det inte är så.
    Så vi tycker olika, sånt är det...
  • kanaan

Har man bestämt sig för att skaffa barn då är det väl självklart att man måste inse att man tar hand om det själv? Jag hade hjälpt till med att fixa praktiska saker och stötta, HJÄLPT TILL, för som tonåring har man inte koll på alla saker, men jag hade även sett till att tonåringen får göra det mesta själv, fixa och dona, eftersom hon/han måste lära sig att ta ansvar meddetsamma då ett barn innebär just ett stort ansvar.

• SaramedM
    Tindra02 skrev 2008-05-27 14:13:21 följande:
    Svar på #251
    Bra.Säg inte att jag gör det då.Du tolkar det så, och jag säger att det inte är så.Så vi tycker olika, sånt är det...
    jag har inte påstått det!

Jag hävdar att du inte finns där och sviker ditt barn!
  • Tindra02
    Svar på #254
    SaramedM skrev 2008-05-27 14:21:38 följande:
    jag har inte påstått det!Jag hävdar att du inte finns där och sviker ditt barn!
    Men jag HÄVDAR att jag kommer vara där...
  • SaramedM
    Tindra02 skrev 2008-05-27 14:26:02 följande:
    Svar på #254
    Men jag HÄVDAR att jag kommer vara där...
    Trots att du tänker försöka tvinga ditt barn till en abort?

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är att ställa upp!
  • Stargirl
    AtroCious skrev 2008-05-27 11:54:09 följande:
    Om man som gravid 30-åring behöver hjälp av sina föräldrar, med t.ex. bostad (Kanske blivit vräkt eller annat)ser jag det som en självklarhet att föräldrarna hjälper till. I den mån de kan.Man gör väl allt man kan för sina barn? Varför inte göra allt man kan, för sin gravida tonårsdotter?
    Bara en fotnot...mina föräldrar har aldrig hjälpt mig ett dugg varken med pengar, bostad eller liknande. Allt har jag fått skaffa själv. Visst fick jag mat och kläder då jag var under 18 men efter det har jag fått jobba själv oavsett situation.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Tindra02
    Svar på #256
    SaramedM skrev 2008-05-27 14:30:09 följande:
    Trots att du tänker försöka tvinga ditt barn till en abort?Jag förstår inte hur man kan tycka att det är att ställa upp!
    Jag har ju förklarat, men gör det igen...

Skulle min dotter, 13 år, få barn.
    Då skulle vi bli 6 barn, 1 barnbarn, pojkvän, mamma och pappa boende i vårt hus.
    JAG kan inte det.
    Alltså, vill hon bo hemma så får det bli abort.
    Annars så fixar jag lgh med alla bidrag hon kan få, för jag anser att väljer hon att behålla sitt barn så är hon mogen till att flytta hemifrån och sköta sitt hushåll själv.
    Så kan jag vara mormor när det behövs "under normala omständigheter".
    Jag har själv sett tjejer som fått barn i tidig ålder och då är dom inte ens 13 år utan 16-17 år.
    Bor dom hemma så blir det OFTAST, säger inte alltid, mor/farföräldrarna som tar hand om barnet.
    Och jag vill inte det ska bli så, därför bättre med eget boende så är man tvungen att själv fixa det.
    Men som jag sagt innan så vill jag att min dotter ska få ut mer av sin tonårstid än att sitta hemma med en bebbe när alla hennes kompisar är ute på galej.

Nått mer du vill ha förklarat?
  • Jomppelina
    Tindra02 skrev 2008-05-27 14:46:37 följande:
    Svar på #256
    Jag har ju förklarat, men gör det igen...Skulle min dotter, 13 år, få barn.Då skulle vi bli 6 barn, 1 barnbarn, pojkvän, mamma och pappa boende i vårt hus.JAG kan inte det.Alltså, vill hon bo hemma så får det bli abort.Annars så fixar jag lgh med alla bidrag hon kan få, för jag anser att väljer hon att behålla sitt barn så är hon mogen till att flytta hemifrån och sköta sitt hushåll själv.Så kan jag vara mormor när det behövs "under normala omständigheter".Jag har själv sett tjejer som fått barn i tidig ålder och då är dom inte ens 13 år utan 16-17 år.Bor dom hemma så blir det OFTAST, säger inte alltid, mor/farföräldrarna som tar hand om barnet.Och jag vill inte det ska bli så, därför bättre med eget boende så är man tvungen att själv fixa det.Men som jag sagt innan så vill jag att min dotter ska få ut mer av sin tonårstid än att sitta hemma med en bebbe när alla hennes kompisar är ute på galej.Nått mer du vill ha förklarat?
    När du blir såhär tydlig så ser jag att vi egentligen är ganska överens. Jag skulle nog också kräva att min dotter funderade över om hon är mogen och ansvarsfull nog att ta hand om sig själv och ett boende innan hon överväger om hon skall ta hand om ett barn. Jag blir mer än gärna mormor/farmor den dagen det vill sig; men inte mamma till mina barnbarn.

Men valet är ju helt och hållet hennes och jag skulle vara där i den mån det fungerar praktiskt. Skulle det visa sig att hon i slutet av graviditeten inte har hittat eller fått bostad, men inte sjutton slänger jag ut dem, självklart. Och på något sätt skulle jag backa upp allt det som måste lösas på något sätt; men jag hade nog hoppats på att det skulle upplevas som ett liten väckarklocka att man nog måste kunna ta ansvar för sig själv innan man tar hand om ett barn.

Nu tror -och hoppas- jag ärligt talat att min dotter har fått sin beskärda del när det gäller bebisar här hemma för många år framöver... Hon lär i vilket fall som helst inte komma hem som trettonåring och vara med barn om inte hon skall skynda sig väldigt mycket för hon har inte mycket tid på sig ;).

Nä för sjutton gubbar unge; läs färdigt, coh när du tycker att du har läst det du kan så läs lite till, och sen res allt du orkar, ta reda på vad det står på sydfranska dass innan du kommer hem och har fått en man på halsen... barn och relation och allt det där hinner man med så småningom!
  • Tindra02
    Svar på #259
    Jomppelina skrev 2008-05-27 15:10:12 följande:
    När du blir såhär tydlig så ser jag att vi egentligen är ganska överens. Jag skulle nog också kräva att min dotter funderade över om hon är mogen och ansvarsfull nog att ta hand om sig själv och ett boende innan hon överväger om hon skall ta hand om ett barn. Jag blir mer än gärna mormor/farmor den dagen det vill sig; men inte mamma till mina barnbarn. Men valet är ju helt och hållet hennes och jag skulle vara där i den mån det fungerar praktiskt. Skulle det visa sig att hon i slutet av graviditeten inte har hittat eller fått bostad, men inte sjutton slänger jag ut dem, självklart. Och på något sätt skulle jag backa upp allt det som måste lösas på något sätt; men jag hade nog hoppats på att det skulle upplevas som ett liten väckarklocka att man nog måste kunna ta ansvar för sig själv innan man tar hand om ett barn. Nu tror -och hoppas- jag ärligt talat att min dotter har fått sin beskärda del när det gäller bebisar här hemma för många år framöver... Hon lär i vilket fall som helst inte komma hem som trettonåring och vara med barn om inte hon skall skynda sig väldigt mycket för hon har inte mycket tid på sig ;). Nä för sjutton gubbar unge; läs färdigt, coh när du tycker att du har läst det du kan så läs lite till, och sen res allt du orkar, ta reda på vad det står på sydfranska dass innan du kommer hem och har fått en man på halsen... barn och relation och allt det där hinner man med så småningom!
    Skönt med lite förståelse iaf
    Jag skulle tom gå så långt att jag köpt henne en insatslgh.
    När hon väl sen fått upp ekonomin med pojkvännen så kan dom ju flytta till större och då kan dom andra barnen ha den lgh...
  • Schnooglewookiemush
    Stargirl skrev 2008-05-27 14:40:36 följande:
    Bara en fotnot...mina föräldrar har aldrig hjälpt mig ett dugg varken med pengar, bostad eller liknande. Allt har jag fått skaffa själv. Visst fick jag mat och kläder då jag var under 18 men efter det har jag fått jobba själv oavsett situation.
    ... Och det tycker jag är väldigt fel. Jag anser att man är en förälder livet ut - Inte bara tills barnet fyllt 18 år.
    Som förälder tycker jag att man ska ställa upp om ens barn behöver hjälp, om man kan.
  • Trulis

Som svar på TS fråga:

Ja det är min skyldighet.

• solfrost
    AtroCious skrev 2008-05-27 16:14:20 följande:
    ... Och det tycker jag är väldigt fel. Jag anser att man är en förälder livet ut - Inte bara tills barnet fyllt 18 år.Som förälder tycker jag att man ska ställa upp om ens barn behöver hjälp, om man kan.
    Instämmer!
    JAg hade aldrig låtit mina barn sakna något så länge de gjorde så gott de kunde.
    små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • SaramedM
    Tindra02 skrev 2008-05-27 15:32:02 följande:
    Svar på #259
    Skönt med lite förståelse iaf Jag skulle tom gå så långt att jag köpt henne en insatslgh.När hon väl sen fått upp ekonomin med pojkvännen så kan dom ju flytta till större och då kan dom andra barnen ha den lgh...
    Vad hade du gjort om hon sagt: Mamma jag känner mig vilse i detta och skulle behöva bo kvar här ett tag?
  • Tindra02
    Svar på #264
    SaramedM skrev 2008-05-28 09:45:02 följande:
    Vad hade du gjort om hon sagt: Mamma jag känner mig vilse i detta och skulle behöva bo kvar här ett tag?
    Vilsen i vad?
  • La Rose
    Pasadena skrev 2008-05-27 13:49:32 följande:
    Fast det behöver inte alltid vara en tonårsgraviditet som ligger till grund för detta? Eller vad menar du?Jag träffade heller inte min pappa så mycket de första åren av mitt liv (minns inget av detta dock) eftersom han jobbade dygnet runt (av andra anledningar).
    Kanske borde ha utvecklat svaret lite mer. När mina småsyskon, som är ca 10 år yngre än mig, föddes så hade vår pappa redan en stadig karriär och har kunnat vara betydligt mer delaktig i deras uppväxt än med oss äldre barn. Samtidigt har han en ekonomi som gör att de kan åka på semester, ha båt, sommarhus o.s.v. Iofs gjorde vi det när jag var liten med, men som sagt, min pappa kunde inte alls vara lika delaktig.
    Min mamma var däremot mkt delaktig i vår uppfostran, vilket hennes karriär och ev vub fick lida för, hon har idag en lön på strax över 20 000 och får kämpa för att få det att gå ihop (mina föräldrar är skilda sedan många år).

Vad jag syftar på är alltså att man väntar med att skaffa barn tills man har ett bra jobb och en karriär som "tål" att man skffar barn. Det har man oftast inte som tonåring, och inte som 20-åring heller. Jag älskar min mamma men vill ha det bättre än hon har det idag. Och då fungerar det inte att skaffa barn än på många år

Och så hoppas jag att mina framtida barn också resonerar om de skulle bli gravida "i förtid". För mig så är det så mkt mer att vara förälder än att bara klämma fram en unge.
  • Tindra02
    Svar på #266
    La Rose skrev 2008-05-28 11:02:53 följande:
    Kanske borde ha utvecklat svaret lite mer. När mina småsyskon, som är ca 10 år yngre än mig, föddes så hade vår pappa redan en stadig karriär och har kunnat vara betydligt mer delaktig i deras uppväxt än med oss äldre barn. Samtidigt har han en ekonomi som gör att de kan åka på semester, ha båt, sommarhus o.s.v. Iofs gjorde vi det när jag var liten med, men som sagt, min pappa kunde inte alls vara lika delaktig.Min mamma var däremot mkt delaktig i vår uppfostran, vilket hennes karriär och ev vub fick lida för, hon har idag en lön på strax över 20 000 och får kämpa för att få det att gå ihop (mina föräldrar är skilda sedan många år).Vad jag syftar på är alltså att man väntar med att skaffa barn tills man har ett bra jobb och en karriär som "tål" att man skffar barn. Det har man oftast inte som tonåring, och inte som 20-åring heller. Jag älskar min mamma men vill ha det bättre än hon har det idag. Och då fungerar det inte att skaffa barn än på många år Och så hoppas jag att mina framtida barn också resonerar om de skulle bli gravida "i förtid". För mig så är det så mkt mer att vara förälder än att bara klämma fram en unge.
    Mycket bra exempel
  • Mamma Lotta
    Mamma Lotta skrev 2008-05-25 22:24:07 följande:
    Jag har följt tråden med ett visst intresse och jag kan i viss mån förstå att ni tycker att Tindra02 är hård i sitt resonemang, men man känner sitt barn bäst och jag har svårt att tro att hon regelrätt skulle släpa med dottern till en abortklinik, lika lite som hon skulle ställa henne på gatan rakt av. ett sådant ämne måste stötas och blötas till man hittar den lösning man finner bäst oavsett vad den lösningen består i, för som förälder bär man ju det yttersta ansvaret för sina barn och en del, inte alla kanske skulle se det som ett misslyckande i sin uppfostran om ens barn kom hem med beskedet om en graviditet.Vi med tonåringar vet ju hur mycket de kan trotsa och hur de skulle kunna gå genom eld för sina åsikter vilka de än må vara, de är trots allt på väg upp i vuxenlivet och många gånger vill de vara barn vissa gånger vuxna med all den frihet de tror det innbär, men vi som är äldre vet  ju att det inte alltid är så glamoröst och enkelt.I vissa situationer måste man vara hård men jag tror trots allt att om man hamnar i en sådan situation så tacklar man den utifrån vad man som förälder anser vara det som är bäst för barnet oavsett om det slutar med abort eller inte! Jag håller inte med dig Tindra02 men jag kan i viss mån förstå ditt resonemang och jag respekterar det på samma sätt som jag respekterar de som inte tycker som du.
    Citerar mig själv....
    Life is what happends while making other plans...
Svar på tråden Har man en skyldighet att ställa upp om ens minderåriga barn väljer att fullfölja en graviditet?