• Callina

Ska Era tonåringar sommarjobba?

Ska Era tonnisar sommarjobba och i såna fall med vad? Min 16-åring (går ut nian nu snart) ska jobba på ett lager under hela juli. Arbetsdagarna är mellan 7-16. Han själv är knäckt eftersom det är vi som tryckt på att han ska ha ett sommarjobb och lära sig ta lite ansvar. Jag känner mig fånig nu för jag är faktiskt lite fundersam, han är som många i den åldern grymt trött på mornarna... Hur 17 ska han kunna sköta ett jobb där han börjar jobba 7...  Flört Efter sommarjobbsperioden är han bara ledig en vecka innan gymnasiet börjar.. tänk om han är slutkörd då.. 

• Svar på tråden Ska Era tonåringar sommarjobba?
  • Danska

jag har många tonåringar anställda, några klarar det fint andra är inte mogna, stötta, peppa och uppmuntra, det är klart att han ska lära sig jobba.

• Callina

Ja jag vet, det är ju jag som har peppat och uppmuntrat och fixat Glad Är bara orolig över gymnasiet och han ska skylla på sommarjobbet. Han vill verkligen inte sommarjobba själv som sagt, vilket blev en anledning till att vi tryckte på och faktiskt bestämde att han måste.

• Majsan70

Det vet vi inte ännu. Han har fått avslag på de flesta av jobben, men troligtvis får han jobba lite hos sin morbror fast det vet han inte om själv ännu.

• anarkokapitalist
    Callina skrev 2008-05-23 08:05:11 följande:
    Ska Era tonnisar sommarjobba och i såna fall med vad? Min 16-åring (går ut nian nu snart) ska jobba på ett lager under hela juli. Arbetsdagarna är mellan 7-16. Han själv är knäckt eftersom det är vi som tryckt på att han ska ha ett sommarjobb och lära sig ta lite ansvar. Jag känner mig fånig nu för jag är faktiskt lite fundersam, han är som många i den åldern grymt trött på mornarna... Hur 17 ska han kunna sköta ett jobb där han börjar jobba 7...   Efter sommarjobbsperioden är han bara ledig en vecka innan gymnasiet börjar.. tänk om han är slutkörd då.. 
    Men om han ska jobba hela juli så borde han väl ha mer än veckas sommarlov kvar efteråt?
  • Solskensmor

Vår tjej, som går ut 9:an nu, ska sommarjobba på ett cafe i 6 veckor. Det är blandade tider, både hel-och halvdagar. Hon är ledig två veckor efter skolavslutningen, och sen två veckor innan skolan börjar om igen. Hon har själv sökt jobbet, visst har vi väl peppat henne, men jag tror att hon faktiskt känner sig lite stolt över att hon har fixat eget jobb. Självförtoendet växer ju också om man får ut och jobba med folk i andra åldrar, och se att man klarar av det. Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag tycker att det är skönt för min egen del också att hon ska jobba, då blir det ju lite normala dygnsrutiner för resten av familjen också.

• Maskot

Sonen jobbar 4 veckor i sommar( är 16 år). Som jag förstår är det nästan inga av hans kompisar som jobbar i sommar och jag tror att det har kännts lite tungt för sonen att det bara är han som ska jobba.
    För oss har det varit jätteviktigt att man får jobb-biten också och få lära sig att dra in sina egna pengar. Han är snart vuxen och måste börja leva efter de "regler" som finns. Pengar kommer inte bara flygande utan man måste jobba hårt för dem.

• Lotten 66

Dottern som är 15år ska sommarjobba på Ica, plocka varor mm. Hon kommer att jobba ca 25 timmar i veckan vilket jag tycker är lagom så att hon hinner njuta av sommarlovet också. Hon började jobba när hon var 13 år på ett kafé.

• Callina
    anarkokapitalist skrev 2008-05-24 02:08:25 följande:
    Men om han ska jobba hela juli så borde han väl ha mer än veckas sommarlov kvar efteråt?
    Nope. Fast det är fixat nu, han jobbar de tre första veckorna i juli enbart. Så nu känns det bättre
  • Callina
    Solskensmor skrev 2008-05-24 10:45:56 följande:
    Vår tjej, som går ut 9:an nu, ska sommarjobba på ett cafe i 6 veckor. Det är blandade tider, både hel-och halvdagar. Hon är ledig två veckor efter skolavslutningen, och sen två veckor innan skolan börjar om igen. Hon har själv sökt jobbet, visst har vi väl peppat henne, men jag tror att hon faktiskt känner sig lite stolt över att hon har fixat eget jobb. Självförtoendet växer ju också om man får ut och jobba med folk i andra åldrar, och se att man klarar av det. Sen ska jag väl inte sticka under stol med att jag tycker att det är skönt för min egen del också att hon ska jobba, då blir det ju lite normala dygnsrutiner för resten av familjen också.
    Det låter som ett bra sommarjobb, med lite blandade långa och korta dagar.
  • Callina

Som sagt, det blev från 4 veckor till 3 veckor. Alla vardagar 7-16. Men tre veckor känns rätt ok faktiskt.

• Callina
    Lotten 66 skrev 2008-05-25 09:22:30 följande:
    Dottern som är 15år ska sommarjobba på Ica, plocka varor mm. Hon kommer att jobba ca 25 timmar i veckan vilket jag tycker är lagom så att hon hinner njuta av sommarlovet också. Hon började jobba när hon var 13 år på ett kafé.
    Hur många veckor ska hon jobba?
  • Callina

Vilken timpenning får era tonåringar? Här är det 62 kr som gäller.

• Ellen S

Förhoppningsvis får hon jobba, tror lönen ligger på 55:-/tim.

• Solskensmor

56 kr/timme, hotell och restaurang är ju inte kända för sina höga löner precis...

• lilljenta

Min tonåring ska också sommarjobba (jobbar idag med började kl 07.00) men har ju nästan hela aug ledigt sen.
    När startar skolan igen där ni bor?

• Lotten 66

Callina, vet faktiskt inte hur många veckor det blir men hon börjar direkt efter skolan slutat och jag skulle tro att det blir till v.32 men vet som sagt inte säkert. Räknar med att hon jobbar 3-4 dagar/vecka. Lönen ligger på 60kr/timman och sedan ob på vissa tider.

• ragatan

Men hallå!! Tycka synd om en sextonåring för att han ska "tvingas" upp och jobba sju på morronen? Om han inte fixar det vid sexton års ålder, hur ska han fixa det när han är nitton?
    Det är bara att gratulera honom till jobbet, den egna inkomsten och peppa honom. Det är en del av att bli vuxen, jobba, passa tider och ta ansvar. Varför skulle det vara synd om honom?

• Danska

Mina 15 - 17 åringar får 62 kr/timmen + ob kvälllar och söndagar.
    De har gratis lunch.

• Callina
    ragatan skrev 2008-06-04 08:59:26 följande:
    Men hallå!! Tycka synd om en sextonåring för att han ska "tvingas" upp och jobba sju på morronen? Om han inte fixar det vid sexton års ålder, hur ska han fixa det när han är nitton?Det är bara att gratulera honom till jobbet, den egna inkomsten och peppa honom. Det är en del av att bli vuxen, jobba, passa tider och ta ansvar. Varför skulle det vara synd om honom?
    Men hallå!!! Jag har inte skrivit att jag "tycker synd om" Du har väl ingen aning om hur han är som person ang min oro hur han kommer fixa gymnasiet om han är för trött.. Du kanske också läste att jag skrev att jag peppar honom OCH det är dessutom jag som har  fixat jobbet. *trött*
  • Nidorina

Våra yngre (14-16 år) tonåringar ska jobba ca 3-4 veckor. De är inte så glada åt det men jag kräver att de ska lära sig jobba. Den äldsta ska förhoppningsvis jobba större delen av sommaren för han ska flytta hemifrån till hösten och behöver pengar till det.

Svar på tråden Ska Era tonåringar sommarjobba?