Svar på #11
Oj, det där jobbiga läget har nog alla tonårsföräldrar varit i någon gång. Tonåringen spjärnar och gör dumma/självdestruktiva saker trots att hon själv kanske inte vill, bara för att trotsa och bevisa att hon minsann är kapabel att fatta självständiga beslut nu (hahahoho, nja hon vill och ska träna på det i a f).
Trots är väl ett tecken på att tonåringen känner sig misstrodd eller överkörd kanske...
I det läget kan man:
1: Låta tonåringen göra som hon vill för att slippa tjafs. Det kan tonåringen tolka som A: det mamma valt att bråka om var egentligen inte så viktigt, alltså är det onödigt att lyssna på mamma. B: OM det var viktigt och mamma ändå viker sig så måste det betyda att mamma sviker/inte bryr sig om mig.
2: Stå på sig. (Enda alternativet när det handlar om sånt man bara inte KAN acceptera under några som helst omståndigheter).
Det kan bli världskrig. I värsta fall driver man tonåringen ifrån sig till att bli en ögontjänare som inte vågar vända sig till en för hjälp om hon råkar illa ut. Därför måste den här strategin måste användas restriktivt. Dr. Phil brukar säga "välj dina krig. Men se till att vinna de du väljer".
3: Förhandla. Tiden är förbi när det gick att säga till sitt barn vad/hur hon skulle göra. En tonåring vill få bekräftat att hon klarar sig som självständig vuxen (vilket hon tror att hon redan är).
Exempel:
Jag: "Ta med dig gummistövlar. Vi kommer behöva vada ut med kanoterna en bit i vattnet och kommer bli blöta om fötterna annars."
15åringen: (tänker; hon tror jag är fem år och dum i huvudet, fan heller att jag tänker lyda häxan.)" Jag vet inte var gummistövlarna är och jag tänker fan inte leta. Det får du göra. Förresten är det onödigt. Man kan ju vada ut barfota istället."
Jag: "Fan att du alltid ska tjafsa. Det är iskallt i forsen. Leta rätt på gummistövlarna, annars stannar du hemma från paddelturen."
Resultat: Dotter sur hemma. Mamma trött ute.
Exempel:
Jag: "Vi kommer antagligen att behöva vada ut med kanoterna i vattnet på några ställen ser det ut som på kartan. Jag kommer att frysa tårna av mig..."
15-åringen: "Nejdå, vi packar med oss gummistövlar och raggsockor. Jag ska leta fram dem." (tror att idén är hennes!)
Resultat: Glad dotter och mamma ute på paddeltur.
Kanske det funkar bättre om du bara berättar hur det var för dig när du var ung och vad du är rädd ska hända din dotter, utan att säga åt henne vad hon ska göra. Diskutera och kom fram till en lösning båda kan gilla.
Bara en tanke från mig. Håller med talare ovan: lär henne säga nej.
Hoppas det är till någon hjälp eller att ni kommer på nåt som funkar för er.
Styrkekram