• Mosie

Vi som bor i Australien #2

Hoppas alla hittar hit igen...

Chocolate- det ar lite jobbigt i borjan kan jag tanka mig, det var jobbigt for mig med, men jag hade ju inga barn da. Jag tyckte det var jobbigt att aussies inte alltid hanger med vad man sager for att man har en annorlunda accent. Det kan irritera mig an idag och ibland ids jag inte ens saga det jag hade tankt for jag far dem dar tomma blickarna nar folk inte fattat. Men annars ar aussies och aussie mammor inte tokiga alls :D Sok dig till en Playgroup eller kanaks borja med en lekpark och borja prata med foraldrar. De ar ofta valdigt oppna for att chit chat.

• Svar på tråden Vi som bor i Australien #2
  • Snowstorm

Ja det kommer nog bli lite jobbigt iborjan innan man kommit iordning o lart kanna folk. Kanns battre idag dock, sa jag far tanka positivt o ge det lite tid.

Vet att jag fragat om personforsakringar i Oz forrut, men kan inte hitta nan info om man kan forsakra mot sjukdomar, bara olycksfall o da bara behandlingen, hospital cover. I Sverige kan man ju forsakra mot bade ekonomisk och medicinsk invaliditet. Nan som kan gora en klokare??? Vill garna ha en bra forsakring till var lille son. Puh vilken djungel....

• Kellan

Hej hopp!
    Nu hittade jag hit oxå!
    Har haft så mycket att göra att jag inte såg att tråden stängdes.

Har äntligen iallafall fixat medicarecard, anmält oss på centrelink för familytaxbenefit, och skickat efter taxfilenumber.

Har inte ens hunnit börja tänka på försäkringar..suck...
    (håller på att ev köpa hus...)

• Mosie

hejhej aussie svenskar... Vad ska alla gora infor midsommar? Har i Perth har Svenska klubben midsommarfirande som jag tror vi ska ga till iar, inte ofta jag tar mig till klubbens grejor, men nu ska jag verkligen forsoka :D

• Bubban81

Hej hej har ar en annan ozzie-svenne! Bor i Rose Bay, Sydney. Nagon i narheten? Hur gamla ar er/era sma? Min son ar 7 manader. Usch for vintervadret Ser fram emot att halsa pa i Jonkoping om 4 veckor. Fast man ar val lite bortskamd

• Mosie

Bubban: Min Ava ar snart 17 manader och vantar #2 i Sept. Vi bor i Perth

• swh

Hej alla! Vi bor i Shepparton, norr om Melbourne. Vår son är oxå 7 månader.

• fairyfloss

Jaha här var det inte mycket aktivitet, men jag har hittat hit i alla fall .

Nu har jag fått min son och har det knapert utan inkomst tills oktober, kul med den här tvååriga väntningsperioden.

• Mosie
    fairyfloss skrev 2008-08-16 08:22:57 följande:
    Jaha här var det inte mycket aktivitet, men jag har hittat hit i alla fall . Nu har jag fått min son och har det knapert utan inkomst tills oktober, kul med den här tvååriga väntningsperioden.
    ja man far inte sa mycket nar man ar over vantan heller ;) far du babybonusen dock eftersom han ar fodd har?
  • fairyfloss
    Mosie skrev 2008-08-20 07:52:48 följande:
    ja man far inte sa mycket nar man ar over vantan heller ;) far du babybonusen dock eftersom han ar fodd har?
    Just nu lever vi på 200 dollar i veckan, så jo det blir en vesentlig skillnad. Vi fick vår baby-bonus men det var knappt . Men jag fick ett brev idag från dima att de ska ta upp mig, blev jätteglad tills jag läste att det kan ta 8 månader att handlägga!! VA?! Har man väntat i 2 år kan man ju inte behöva vänta i 8 månader till???? Tills dess hinner vi tyvärr svälta . Men det är väl bara att skicka in papren och hoppas...
  • Mosie

jo det tog 6-7 manader fran det att jag nadde mina 2 ar tills det att jag fick mitt PR! Jag fick ringa en himla massa ganger, de ar lite val lata ibland. Men ringer man och tjatar eller pratar med nagon som har lite empati sa kanske det kan ga lite fortare. Tror det var sa att min handlaggare helt enkelt var lat, han gick pa semester utan att lamna over sant som var "urgent". Hoppas det gar snabbare for dig.

• fairyfloss
    Mosie skrev 2008-08-20 16:39:04 följande:
    jo det tog 6-7 manader fran det att jag nadde mina 2 ar tills det att jag fick mitt PR! Jag fick ringa en himla massa ganger, de ar lite val lata ibland. Men ringer man och tjatar eller pratar med nagon som har lite empati sa kanske det kan ga lite fortare. Tror det var sa att min handlaggare helt enkelt var lat, han gick pa semester utan att lamna over sant som var "urgent". Hoppas det gar snabbare for dig.
    Herregud, nej det där ger mig inte mycket hopp. Så de där med två år är bara skitsnack. Men ja, jag får väl skicka in alla papper, det borde ju inte vara så mycket att fundera på när jag nu har en son som är Australiensisk medborgare, de kan ju knappast slänga ut mig ur landet.
  • Mosie

haha sag inte det, de har slangt ut folk som ar australiensiska medborgare forut, dock under John Howard, och det var ju ett misstag, men anda ;)

ar det papprerna for Temporart som du ska skicka in nu? om du har allt klart for det sa brukar det ga ganska snabbt. Sen fran det datum du far det sa raknas det 2 ar, och sen kontaktar de dig for att komplettera med samma saker fast for de senaste tva aren och SEN far du ditt PR... Detta om du soker pa partnerskap/giftemal?

• fairyfloss

Ja men han var ju lite .

Nej jag ansöker om permanent nu, jag ansökte först i oktober -06. Men jag fattar inte vad det är som ska ta sån tid?! Jag menar, de ska väl i princip bara se om vi fortfarande är ihop? Det verkar ju helt knasigt med 6-8 månader! Nu får jag ont i magen, det här är inte ekonomiskt möjligt.

• Mosie

jag skulle tro att det ar mest att de alltid har en huge backlog och alltid ligger efter med ansokning, sa den hamnar i ko pa nagons skrivbord. Men nar du vet vem din handlaggare ar, eller om du inte vet sa ring och be att fa prata med nagon om din ansokan for att se var den ar... da brukar man fa prata med den personen och de kan kanske ge dig en tid, och du kan forsoka fa det ga snabbare kanske. Tyvarr har redan financial year gatt, annars om man lamnar in den nara slutet sa brukar det ga fort eftersom de har en kvot de maste fylla for varje ar, tror det var darfor min ansokan helt plotsligt bara blev godkand, behovde inte ens komma in pa en till intervju som man egentligen ska behova. Men oroa dig inte, se bara till att lamna in allt i ordning och sen ligga pa dem ;)

• fairyfloss

Men det kanske betyder att de har lyckats bli av med en hög nu när det är nytt år, så det är mindre kö? När fick du nykontakt igen, efter precis två år eller lite innan? För jag har ju fått min "instruktion" på vad jag måste skicka in nu, fastän jag inte ansökte förrens typ 15 oktober -06. Eller skickar de alltid ut lite innan? Om de hade så mycket att göra så kan man ju tänka sig att de hade väntat lite till? Hur länge sen fick du permanent?

Men annars är det nog en bra idé att bara ringa och fråga om de har allt de behöver, och hoppas att de råkar lägga en överst i högen . Jag borde ju vara ett lättbestämt fall i alla fall i och med min son. Kan man ju tycka. Nu när Rudd är PM .

• Mosie

Tror jag fick mitt en manad innan mitt datum kom upp, de brukar forsoka skicka ut det lite innan, men sen star det ocksa att om man inte fatt det nar det gatt 2 ar ska man kontakta dem, sa later som om det ibland kan bli att vanta langre. Det ar sant att de borde ha fatt bort lite grejor eftersom det ar borjan av financial year. Haller tummarna for dig.

Jag fick permanent hhmm... ja nar var det nu, sista Juni 2006. Men eftersom jag var i sverige i tre manader sa kan jag inte soka medborgarskap forran i oktober.

Svar på tråden Vi som bor i Australien #2