Är alla tonåringar sådana här?
Min man har en son som fyller 16 år i år. Han är oftast en väldigt omtänksam och snäll kille som är en underbar storebror åt min och min mans gemensamma 1,5-åring. Problemet är att han är fruktansvärt oansvarig och saknar respekt för allt och alla.
Jag har en känsla av att min man och många andra bortförklarar hans beteende med att "han är ju tonåring" och "sådana är ju alla i den åldern" men jag tror inte att det är riktigt sant. Jag var ingen "snäll" tonåring själv och inte heller mina bröder var speciellt "snälla" men att vi skulle komma undan med beteende liknande det min bonusson visar upp var inte en chans.
Ett ganska talande exempel för hur han brukar bete sig är när han i fredags eftermiddag gav sig iväg hem till sin mamma för att hämta en grej. Han skall enligt överenskommelse alltid ha sin mobiltelefon med sig när han går ut men som vanligt så var den inte laddad så den blev liggande kvar hemma på laddning. (Enligt hans utsaga är det aldrig hans fel att mobilen inte är laddad utan det är laddaren som inte funkat som den skall eller nåt annat helt osannolikt.) I alla fall så börjar vi vid 23-tiden på kvällen undra vart killen tagit vägen, speciellt eftersom vi har sagt att han en vanlig dag skall vara hemma före kl 23 (om det inte är skoldag nästa dag för då är det 22 som gäller). Vid 00 ringer min man sitt ex för att kolla om sonen är där (det var ju dit han skulle och ibland blir han kvar och "glömmer" att ringa och meddela detta). Nej, han är inte där och hon har ingen aning om vart han är. Min man ringer till ett par av sonens kompisar för att se om de vet vart han är men inget napp. Till slut får han till svar att "jo, han kanske är med X". Kl 00:30 ger sig min man iväg hem till X eftersom han inte har nåt telefonnummer dit och därför inte kan ringa och kolla, X bor inte långt ifrån oss. Det slutar med att min bonusson och min man kommer hem samtidigt kl 01:00, var på min man naturligtvis undrar vart sonen har hållit hus. Han har bara varit hemma hos en kompis och kollat på film får han till svar och får dessutom en utskällning för att han har varit ute och letat efter sonen. "Du behöver väl inte vara så jä*la rädd jämt" är kommentaren. Han har ingen som helst förståelse för att hans pappa vill veta vart han håller hus och när han tänker komma hem. (Inte ens att han är hemma 2 h för sent, trots att han bara skulle iväg och hämta en grej för 7 timmar sedan bryr han sig om det minsta.)
Han har ingen respekt för tider och överenskommelser över huvudtaget. Kommer alltid för sent och bryr sig inte ens om det. Han visar ingen som helst hänsyn när han kommer hem sent och hans småsyskon sover. Är extremt högludd jämt och klampar och gapar och smäller i dörrar så att småsyskonen vaknar.
I lördags kväll skulle han "sova" hos en kompis. De skulle sitta uppe hela natten och spela dator. Kl 23:15 dundrar han in hemma (hela hans kompisgäng är med och står och gapar utanför huset) och skall bara äta lite för det har han tydligen inte gjort på hela dagen trots att han till och med fått pengar till mat av min man. Detta trots att han VET att efter kl 23 skall det vara tyst hemma hos oss och då skall han (om han är hemma) vara på sitt rum och vara TYST. Men nej, som vanligt ingen respekt för detta utan det var gap och bröt i hela huset i en halvtimme innan han (och kompisarna som med ökande frustration väntade på honom utanför) äntligen gav sig iväg igen. Som vanligt ingen respekt och ingen hänsyn.
Ett annat vanligt förekommande problem är att min bonusson pillar (eller bankar snarare) sönder saker som inte tillhör honom. Han har haft sönder ett flertal läs- och skrivlampor för oss eftersom han inte kan hålla fingrarna i styr när han har suttit vid datorn eller i telefon. När man påpekar att han får laga dessa efter sig och att man faktiskt måste vara rädd om andras saker så får man ingen förståelse alls. Vaddå, ni får väl köpa nya grejer. Det är väl inte så J*la farligt??? Han har även varit med och förstört en skolkamrats cykel och haft samma attityd gällande detta.
Min uppfattning är att huvuddelen av min bonussons uppförande beror på bristande uppfostran. Han har aldrig fått ta några konsekvenser för sitt beteende så varför skulle han förändra sig? Andra är snarare av uppfattningen att detta är helt normalt tonårsbeteende och något man bara får acceptera, vilket jag har väldigt svårt för, ett visst mått av slarvighet och lite "attityd", javisst det är säkert "normalt" för en tonåring men det är har långt mycket värre än så. Vad tycker ni? Är det bara "normalt" eller måste man kunna ställa högre krav?