• vänat

vad tänka på hyra ut bostadrätten 6månder?

Någon här som vill hjälpa mig att dela med sig vad man ska/bör tänka på om mna bor utolands i 6månder och hyr ut sin bostadrätt??

Jo jag förstår att man bör kolla upp med styrels att de ok hej att hyra ut sin bostadrätt.
    Att man skriver hyreskotrakt för mig och andrahandshyrgästen. och att jag har en evuell intatrilista på vilka gjeror som är mina i lgh då jag hyr ut den.

Har ni har andra tips och råd?? Som ni kan och vill dela med er av?

• Svar på tråden vad tänka på hyra ut bostadrätten 6månder?
  • Teda

Vi hyrde ut vår lgh i ca 2 år..

Saker som jag la till i kontraktet var tex:

-Rökning är ej tillåtet i lägenheten
    -Inga djur ( om man nu önskar det )
    -Tillstånd krävs för att måla om
    -Deposition på en månadshyra
    -Depositionen får ej användas till att betala sista hyran
    -Lägenheten skall flyttstädas när man flyttar ut.
    ( vår sista hyresgäst ville inte tvätta fönsterna efetrsom han hävdade att han inte använt dom!!! Vi fixade tvätten och drog av det på depositionen )

-Kan även lägga in saker om tex om det är tillåtet att spika upp saker på väggarna osv...

Kan inte komma på mer nu...Lycka till

• vänat

Tack för dit svar!!vissa av dom här sakerna har jag inte ens tänkt på men som sagt alltid bar med tips.

Så i fall någon här vill dela med av av fler tips tar jag tacksamt emot dom.

• Koffie

- Referenser och /eller kreditupplysning på den som hyr.
    -Och OM de har en prick i kreditupplysningen så måste de ha en betrodd back-up för betalningar och för ev. skador som kan uppstå. Det finns ju prickar och prickar - t ex så är de flesta som flyttar in utomlands ifrån inte betrodda enl. kreditupplysningen - men det har bara med att göra att det inte finns tillräckligt m material för kreditupplysningen att göra en bedömning av. Man kan då iofs be om kreditupplysning ifrån det land de kommer - eller annan referens.
    - Kräva att de ska ha försäkring (ansvarsförsäkring, gärna i kombi med hem/speciell hyra-hus-försäkring)

Det beror ju lite på hur sträng man vill vara. jag tror ju att man i de flesta fall kan göra en ok bedömning själv av någon, men det finns ju de som inte haft möjlighet att göra det. Eller som felbedömt folk, och fått folk i lägenheten som förstört den helt, gjort knarkarkvart av den, inte betalat hyran osv..

• vänat

Keridt uppgifter komer bostdsrättsföreningen att kolla upp så det käns som tårta på tårt att jag också ska gör de.

Men referns är ju ett måste. Får bara hopas jag har somma tur nu då jag ev ska hyra ut bosdsrätten som jag haft då jag hyrt ut min hyres lgh.

• Millis68

glöm inte uppsägningstid, även om det bara är 6 mpånader så kanske de säger efter en månad att de vill flytta, jag har 3 månader men de har bott i ett år och ska bo ett år till. du kanske i alla fall ska ha 1-2 månader

vad som ingår, el, kabel/digital tv, bredband mm eller om det ska betalas separat.

telefon, beroende på vad du har för bolag men jag tror att med telia kan du stänga av din telefon under en viss tid och sen öppna upp den igen när du kommer hem. ring och kolla

• vänat
    Millis68 skrev 2008-07-03 21:06:58 följande:
    glöm inte uppsägningstid, även om det bara är 6 mpånader så kanske de säger efter en månad att de vill flytta, jag har 3 månader men de har bott i ett år och ska bo ett år till. du kanske i alla fall ska ha 1-2 månadervad som ingår, el, kabel/digital tv, bredband mm eller om det ska betalas separat.telefon, beroende på vad du har för bolag men jag tror att med telia kan du stänga av din telefon under en viss tid och sen öppna upp den igen när du kommer hem. ring och kolla
    tack för ditt svar!! på kontraraket kommer tydligt att stå vad som ingår eller inte ingår i hyra.

ja tidigare har man kunna ha sitt telefon abenemang vilade hos telia men ska som sag kola de i gen.
  • WhiskeyRiver

När jag hyrde ut min lägenhet ställde jag också som krav att hyresgästen tog en hemförsäkring.

• vänat
    WhiskeyRiver skrev 2008-07-03 21:18:55 följande:
    När jag hyrde ut min lägenhet ställde jag också som krav att hyresgästen tog en hemförsäkring.
    tack för svaret även jag brukar stället de kravet! så även denna gång.
Svar på tråden vad tänka på hyra ut bostadrätten 6månder?