• Irene82

Hjälp, vi skall flytta till Umeå!

Hej!

Jag och min man skall, som det ser ut just nu, flytta till Umeå i höst och därför behöver vi lite hjälp av er som känner till Umeå bättre än vi. Jag har varit i Umeå några gånger (senaste för ca 5 år sedan) och min man har aldrig varit i Umeå.

Vi funderar på var vi skall bo, men det är svårt att söka lägenheter när man inte vet vilket område man skall rikta in sig på. Vi skulle vilja hyra radhuslägenhet, gärna i ett område där det är lugnt och fint med t.ex. parker. Samtidigt skulle vi inte vilja ha alltför långt till något köpcentrum.

I vilket område ligger Komvux? Var finns det simhallar? Äventyrsbad? Bibliotek?

Vi kommer ha bil och behöver därför inte bo centralt, men skulle ändå inte vilja bo alltför långt utanför stan. Inte ut på landet alltså. Vill helst ha cykelavstånd till det mesta.

Är det stor skillnad på priset på hyror inne i centrala Umeå och en bit utanför?

Eftersom vi båda är kristna så skulle vi också vilja hitta en bra församling att gå till. Är det någon som känner till en levande församling i Umeå?

Många frågor som söker svar. Hoppas ni kan hjälpa oss!

• Svar på tråden Hjälp, vi skall flytta till Umeå!
  • Hannie

Har skrivit lite i din gästbok. :)

• Hipsterlillamy

Hej hej och välkommen till Umeå=)
    Detta är verkligen en kanonstad om jag får säga. Är själv inflyttat hit!!

Det finns bara en simhall i Umeå och den ligger på Haga.
    Sen finns det en till i Holmsund, ca1,5 mil utanför stan.

Bibliotek finns utspritt lite överallt i stan. Det största dock i centrum vid vasaplan(dit alla lokabussar går).

Komvux har du också i centrum. Mimerskolan heter det.

Om jag skulle rekomendera ett bostadsområde som är lugnt så får det bli Haga, Umedalen, Vä Ersboda. Inte så långt från stan men ändå inte i centrum om du förstår vad jag menar!!

Det sklijer nog en hel del på priser på lägenheter. Haga är ett rätt så dyrt område men det finns säkert lägenheter för rätt pris där också, bara man lyckas hitta den=)
    Umedalen och Vä.Ersboda är nog inte så dyra att bo på.
    Har inte dunder koll på lägenhetshyror.
    Ska ni hyra eller köpa föressten??

Hoppas jag har hjälpt dig lite grann. Om du vill veta mer så hör bara av dig.

Och välkommen hit igen.....

Kram

• Saucy

Mariehem har väl radhus och lugna bostadsområden överhuvutaget?!! Man kan cykla till stan...men det blir uppförsbacke hem =)
    Jag har bott där ett tag och tycker det var okej. Det bästa stället jag bott på i umeå är nog ändå Haga...tätt följt av Teg.

Umeå är en UNDERBAR stad, och mimerskolan är en trevlig skola. Bott och pluggat där, därifrån kommer mina referenser.
    Lycka till!

• Anne Yone

Växte upp i Umeå och håller med om att det är en underbar stad!!

Umedalen är jättefint, men ganska dyrt har jag för mig.
    Men det är som sagt superfint!! (bodde där själv)
    Ersboda är väl billigare men inte lika fint.

Lycka till!!

• liten ior

Ersboda är väl mest känt för sitt busliv... inget ställe jag skulle vilja bo på i alla fall

• Liria

Tomtebo, Marieberg/Mariehem och Teg är några fina områden. Skulle inte rekommendera Ersboda och absolut inte Östa delarna (måste ändå tillägga att det inte finns några områden alls i Umeå som det är någon katastrof att bo i...). Både Ersboda och Umedalen ligger ganska långt ifrån centrum.

• Mamba

en kvinna vid namn eze4me som tyvärr inte är med här så mycket man som säkert kan svara dej bor u Umeå. Jätte härlig tjej!
    Hon är med i en församling som heter Umeå Kristna Center eller något i den stilen, kolla med henne om fler detaljer!

• Emser

Har inte IKSU oxå en simhall???

• Irene82

Tack för så många svar! Det har gått några veckor sedan jag skrev ner mina frågor, och lite klokare har jag i alla fall blivit. :) Jag har helt fastnat för Tomtebo, tycker det verkar vara jättemysigt där. Marieberg verkar också vara intressant. Men det är svårt att söka lägenhet på avstånd tycker jag. Kollar varje dag på Umeå Bostaden, men eftersom jag ställde mig i kö för så kort tid sedan känns det nästan hopplöst.

Är det någon som har förslag på hur vi kan gå till väga för att få tag på en lägenhet? Jag brukar som sagt kolla Umeå Bostaden och så kollar jag också i Västerbottens Folkblad, men jag känner att jag skulle vilja göra mer.

Hur kommer det sig förresten att så många är negativa till Östra Ersboda? Det verkar vara betydligt enklare att få lägenhet där än på många andra ställen.

• Irene82

Flyttar upp och hoppas på lite engagemang.

• Skruttet

Det stämmer - IKSU har oxå simhall (plus en massa andra bra träningsformer )

• LillS

Ersboda har dåligt rykte dels pga att det ligger lite väl långt från centrum, dels för att det är ett område där många invandrare bor. Tror att det har funnits en del problem med ungdomsgäng där (Umebor, rätta mig om jag har fel!). Dock tror jag att det har blivit lugnare (även här får ni rätta mig om jag har fel, jag bor inte själv i Umeå längre) och till Ersbodas fördel kan man säga att det är ganska nybyggda lägenheter och området ser trevligt ut, inte som Ålidhem t.ex. (som bara har en massa tråkiga tegelhus). På västra Ersboda ligger OBS, ett systembolag, Kappahl och HM. Det finns ganska bra bussförbindelser också.

Förstår dock att du har fastnat för Tomtebo - där är det jättefint!

I övrigt har jag väl inga tips för att hitta lägenhet, kanske annonsera själv under "önskas hyra"? Det är inte lätt att hitta bostad i Umeå, tyvärr... men det är en trevlig stad som jag gärna skulle flytta tillbaka till nån gång!

Lycka till!

• Tilda

Jag måste säga att jag trivs jättebra på Ålidhem. Det är bra stämning här och jag gillar att det är så stor blandning av olika kulturer. Men det är klart att husen är tråkiga och omoderna. Det är ett ruskigt golvdrag i vår lägenhet och det är lyhört och många studenter som lever om sent på kvällarna. Så jag skulle inte rekommendera det om man är ute efter lugn och ro.

Sen måste jag säga att IKSU visserligen har en simhall, men det är inte så mycket mer än så. Inget mysigt badhus direkt. Fast IKSU har ju många andra fördelar.

Jag har tyvärr inget tips på hur man lättast får bostad i Umeå. Jag tror det mest handlar om att stå i kö tillräckligt länge.

• Miim

infödd umebo här!
    med risk att upprepa övriga "talare" - ume är en mycket trevlig stad!
    Fördelen som jag ser det är att allt är centralt, det tar max 30 minuter att cyckla till centrum från vilket bostadsområde du än väljer. Den enda gången man känner att man är i behov av bilen är när man får för sig att storhandla på någon av stormarknadena. Ett tips att hitta lägenheter, både hyres och bostadsrätter är att gå in på Blocket. se
    Om man vill bo något mer centralt kan jag rekomendera Grubbe/väst på stan områderna, där jag själv bor. hyfsat centralt och fem minuter till strövområderna vid älven.

Välkommen till Norrlands huvudstad!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Christine)

Gå med i en församling och be präst/pastor/församlingsmedlemmar om hjälp att hitta lägenhet. Det brukar finnas stor vilja att hjälpa till inom en bra församling.

Svar på tråden Hjälp, vi skall flytta till Umeå!