• Hoppfull trots allt

*Hej! Jag är ny här och jag vill

Hej!

Jag är ny här och jag vill ha så mycket information om äggdonation och då främst från St Petersburg jag kan få. Finns det någon här som genomgått detta?

• Svar på tråden *Hej! Jag är ny här och jag vill
  • Idafia

Vad vill du veta?

Jag är också 40+ numer och har fått mina barn via ÄD på AVA i St Petersburg. Misslyckades på första försöket, men blev istället gravid med tvillingar via FET av embryona som blev över till frysen. Dessa sattes in i Tammerfors, för att vi skulle slippa resa till Ryssland en gång till.

Tyvärr så förlorade vi vår lille tvillingson strax efter förlossningen, detta pga att man slarvat och nonchalerat alla varningsklockor som ringt under förossningens gång. Hur som helst så kunde vi just pga detta inte släppa tanken på ett syskon till tvillingtjejen vi hade kvar, så sommaren 2003 bar det åter iväg till St petersburg för syskonförsök med samma donator. Lyckades då bli gravid på första försöket och har idag så även en liten pojke på 14 månader.

Fråga vad du vill om St P - i vilket fall som helst rekommenderar jag kliniken varmt, jag har ju faktiskt fått tre barn på tre försök med deras hjälp och känner många som också lyckats bli föräldrar med deras hjälp.

Lycka till!

Idafia

• Hoppfull trots allt

Hej Idafia!

Va roligt att det har gått så bra för er!

Jag har massor av frågor..
    Anmälde ni ert intresse på nätet eller ringde ni dit?
    Hur lång var väntetiden då?
    Vilket bolag tog ni er dit med? Pris?
    Kan du rekommendera något hotell? Pris?
    Upplevde ni några språksvårigheter? Jag har läst olika uppgifter om det, både att de talade bra engelska och de inte gjorde det. Behövde ni tolk som jag läste att man kunde få?
    Hur ställer man in sig efter donatorn? Är det med sprutor som jag fick använda vid IVF?
    Hur länge stannade ni i St Petersburg vid insättningen?
    Fick ni recept i St Petersburg? Gick de att använda i Sverige eller fick ni gå till läkare här för det?
    Blev det några andra utgifter utöver äggdonationskonstnaden och de om det var 70 euro för transporten?
    Hur långt efter ert misslyckade försök fick ni åka till Tammerfors?
    Varför sökte ni er till St Petersburg? Hade du högt FSH-värde som jag har? Kanske det minskar chansen för oss att lyckas tänkte jag.

Det var nog allt. Det känns skönt att du rekommenderar St Petersburg så varmt!

Celia

• Idafia

Hjääälp vad många frågor, skall försöka svara på det mesta direkt, resten får jag återkomma med.

Vi anmälde vårt intresse över nätet, samordnare för äggdonation i St Petersburg är Päivi Virta vid AVA-kliniken Tammerfors. Henne kontaktar man om precis allt!! Fick kontakt med henne i augusti 2000 efter sommarstängningen och gjorde första försöket i mitten av oktober, alltså en väntetid på cirka 2½ månad.

Vet att vår resa 2003 kostade exakt 9500 kr (inkl en "citytour"), och vi stannade från torsdag till söndag. Vi har bott på två olika hotell och måste nog rekommendera hotell Moskva pga att det ligger bäst till med tunnelbana precis utanför hotellfoajen. Annars är "standarden" lite sisådär, inrökta lite halvdassiga rum men är ett väldigt stort hotell med fin foaje, flera restauranger och är dessutom relativt billigt. Det finns väldigt få medelklasshotell i St Petersburg som ligger centralt till! Vi köpte vår resa genom Alt Rejser på Drottninggatan 30 B I Göteborg.

Jag har fått alla mina recept av min läkare här i Sverige MEN de kan utfärdas av läkare i Tammerfors om du skulle ha några problem med det.

Efter vårt misslyckade första försök körde vi på direkt, få se, det misslyckade försöket var i mitten av oktober och insättningen då jag blev gravid med tvillingarna var 1 december så det blir väl cirka 6 veckor mellan försöken då.

Ja, jag har högt FSH-värde, kom in i klimakteriet redan som 20 åring. Det minskar alls inte några chanser!! Ev får du nedregleras och genomgå lite mer hormonbehandling, liknande inför IVF, mot vad jag fick göra. Mina äggstockar var redan helt tillbakabildade så för min del var det mycket enkelt - östrogenbehandling för att bygga upp en bra slemhinna + vagitorier några dagar före insättning. Sen mätte man min slemhinna en gång också för att kolla tillväxten.

Vi har inte upplevt några språksvårigheter men ALLA på kliniken kan inte prata bra engelska. När vi varit där har de alltid sett till att det finns någon att kommunicera med, även om t ex läkaren inte kan engelska så finns en sköterska intill som kan. Det är en väldigt fräsch och fin klinik och man får garanterat precis lika bra "vård" där som någon annanstans. Vi har upplevt att de är väldigt tydliga, berättar om embryona och dess kvalité samt visar de som är aktuella för insättning så man verkligen får se dem på en skärm precis före insättningen, och det upplevde vi väldigt positivt och mysigt!!!

Lycka till! Fråga gärna på om det är något mer du undrar!!!

/Idafia

• Idafia

Glömde visst en sak!!

Vi vände oss till St Petersburg i första hand för den korta väntetiden. Hade stått i kö i Danmark i över 3 år utan att det hänt någonting i kön så när jag fann AVA-Peter på nätet så nappadevi på det direkt.

Insåg då att även Finland fanns att välja, men väntetiden var längre och tillgången på donatorer var/är mycket större i St Petersburg. Pga det så inbillar mig att de "sållar" ganska kraftigt innan de beslutar vilka som skall få donera. Den ekonomiska ersättningen donatorn får är en avsevärd summa i ett fattigt land som Ryssland, så jag tror många vill donera pga det. Visst är det hemskt att de liksom "säljer" sina ägg, men jag tycker inte det är mer än rätt då donatorn faktiskt får utstå en hel del, det vet ju du som själv genomgått IVF med hormonbehandling, äggplock mm.

Så, nu tror jag jag fick med allt!

/Idafia

• Hoppfull trots allt

Tack Idafia!!!!

Tack så mycket för det väldigt utförliga svaret!!! Visst är det inte mer än rätt att donatorerna får lite kompensation för vad de utstår!

Jag tror faktiskt inte att jag har några fler frågor. Jag antar att de stänger för sommaren snart och jag behöver nog landa lite först.

Tack igen!

• Linisen

Jag står i kö på Sahlgrenska!
    VÄntetiden är skräpigt lång dock

linisen

• Hoppfull trots allt

Hej Lilisen!

Kanske ni funderar på St Peterburg istället? Om väntetiden inte är så lång? Men jag ser att du är väldigt ung så ni kanske hellre vill vänta.
    Lycka till i vilket fall!

Svar på tråden *Hej! Jag är ny här och jag vill