• Kokosen86

Helt ny blivande prematurmamma här :-)

Hej hej...

Har läst runt mycket nu kring prematurbarn/föräldrar.
    Tänte jag skullle dela med mig lite av min egen historia och hoppas på lite delade erfarenheter, tips och stöd.

Jag är 21år gammal och väntar mitt första barn med min sambo.
    Jag var beräknad 31Juli men
    den 6 Maj (v.27+4) "gick" mitt vatten.
    Vart dock hemskcikad då dem på sjukhuset efter en gyn-kontroll trodde det var kraftiga flytningar.

Gick med sipprande vatten i 1vecka sen åkte jag in igen.
    DÅ tog dem prov som visade att det var fostervatten.
    Jag vart inlagd på sjukhus 14dagar (med ctg-koll varje dag, blodprov varannan, ständig temp-koll, samt desa 2st kortisonsprutor för barnets lungmognad.)

Eftersom allt har varit "bra" (förutom fostervattnet som läcker VARJE dag och gör fortfarande än idag)
    så vart jag utskriven häromdagen.
    Men jag åker ändå till sjukhuset 1gång om dagen (ctg+blodprov).

Är idag i v.30+5 och dem säger att jag får gå till v.34 sedan sätter dem igång mig/förlossningen OM inget annat händer som startar det hela(infektion/annat).

Så nu sitter jag här hemma. Ja, det mesta har väl hunnit sjunkit in nu men minns hur rädd och ensam jag kände mig ibörjan. Jag kände en sån orättvisa då jag verkligen försökt göra saker "rätt" under graviditeten. (Min syster väntar ochså sitt första barn och är bara 3veckor längre gången än jag så vi har "följt" varandras graviditeter. Vi båda var rökare förut, jag slutade direkt (vilket var VÄLDIGT svårt men jag kämpade) men hon har storrökt under hela sin graviditet. Denna orättvisa. Varför jag?
    Och denna idelabild av en stor frisk bebis som läggs på ens bröst så man får mysa... Byts ut mot att sticka in ett finger i en kuvös. Den insikten har varit svår för mig.

Ja, skulle juh kunna skriva i evigheter....

Men nu vill jag gärna höra från er andra, hur ser eran histora ut? Vattenavgång? Sjukhusvistelse? Hur gick förlossningen? Nån som blivit igångsatt? Hur gick det sen?

Ja, jag vill veta allt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-20 22:46
    Har fått min son nu...
    Lite kort berättelse finns på min profil.
    När jag känner mig redo så kanske jag lägger upp hela historien, kanske kan funka som bra terapi (som ni kanske förstår så har allt inte gått så bra..)
    Men vi kämpar på....
    Tack för alla inlägg.
    Kram

• Svar på tråden Helt ny blivande prematurmamma här :-)
  • AngiesMamma

ok.. hmm så om man har fullgånga barn kan dom hamna på neo. vrf säger vissa att bb inte tar imot barn födda innan v 36?

finns de nånstans där man kan läsa om detta? där det fnns korrekt info.. inte bara massa oskriva regler typ.. heheh

Inget illa menat till nån men alla verkar säga olika

Angiesmamma
  • Basses mamma
    AngiesMamma skrev 2008-06-03 18:06:14 följande:
    ok.. hmm så om man har fullgånga barn kan dom hamna på neo. vrf säger vissa att bb inte tar imot barn födda innan v 36? finns de nånstans där man kan läsa om detta? där det fnns korrekt info.. inte bara massa oskriva regler typ.. heheh Inget illa menat till nån men alla verkar säga olika
    Det är så att bb inte tar emot barn födda före ex. vecka 36 (kan säkert skilja sig åt på vissa sjukhus, vissa har säkert prematurgränsen, dvs 37+0 som gräns) för att dessa barn i de flesta fall behöver hjälp med ex. att hålla värmen. Sedan så är inte neonatalen en avdelning för för tidigt födda utan för nyfödda, dvs alla nyfödda barn som behöver extra övervakning av någon anledning.
  • Ellani

Basses mamma skrev 2008-06-03 18:19:50 följande:

Det är så att bb inte tar emot barn födda före ex. vecka 36 (kan säkert skilja sig åt på vissa sjukhus, vissa har säkert prematurgränsen, dvs 37+0 som gräns) för att dessa barn i de flesta fall behöver hjälp med ex. att hålla värmen. Sedan så är inte neonatalen en avdelning för för tidigt födda utan för nyfödda, dvs alla nyfödda barn som behöver extra övervakning av någon anledning.
    BB kan inte övervaka barnen på samma sätt som vi gör på NEO. Därför tar de inte emot barn under en viss vecka.
    Däremot kan ALLA barn hamna på NEO, även överburna och fullgångna barn om de haft en jobbig förlossning eller något inte går rikigt som det ska...
    Kommer även barn som har legat på BB ett par dagar och inte går upp i vikt, inte kan hålla tempen eller sitt socker.
    Så på NEO finns barn i alla storlekar och alla problem och sjukdomar.
  • Mama Law

fick en dotter i vecka 35+0 hon vägde 1977g och va 45 cm lång. Hon fick ligga sammanlagt 3 veckor på neo en vecka i kuvös pga av lite andningsuppehåll och gulsot. Sen fick vi ligga 2 veckor till för att hon skulle äta upp sig vilket det gick lite trögt med och fortfarande gör. Idag är hon en pigg och glad 1 åring med sina 74,5 cm och 7220g. Lycka till du ska se att allt går bra!

Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Puttes matte

Det som oxå kan skilja från sjukhus till sjukhus är hemsjukvård. Jag blev förlöst i Helsingborg, fast vi bor i Malmös upptagningsområde, som inte åker dit vi bor. Hade vi bott i Helsingborgs, eller Malmös hemsjukvårds upptagningsområde hade vi fått gå hem 1,5-2 veckor tidigare, var istället på neo i 4,5 veckor.

• BaraLillaIda

Neo tar emot barn som är fullgångna med..! Allt handlar om hur barnet utvecklats i magen och vad barnet kan göra självm som ex andas, äta och hålla värmen själv.
    Men alla barn som är födda inna vecka 37 hamnar på Neo för en full kontroll..!!

• Lareesa

Hej jag åkte in till BB för en "snabb liten kurva" som dom så fint kallade det när jag ringde och rådfrågade om en ytterst liten blödning. Jag kom in vid halv 5 på eftermiddagen. En timma senare hade jag fått kortisonspruta för att förbereda lilltjejens lungor och fördröjningsdropp och var på väg i ambuluns till universitetssjukhuset. Där låg jag i 11 timmar innan jag födde lilla Tida 975g (820g efter viktminskning) och 35 cm lång. Hon andades själv och efter 2 veckor fick hon byta ut kuvösen mot en värmesäng. Eftersom hon hade en infektion (vilket man kom fram till efter 10 dagar) fick hon upp mot 35% syrgas i nästan 3 veckor och antibiotika i några dagar. Hon hade problem att ökningen av sondmatningen och föll i värdena fram tills hon var 33 veckor. Men vid v.35 fungerade det bättre och hon ammade upp till 20 g per mål och vikten var 1975g så vi fick åka hem till resten av familjen. Idag är hon 2 månader (korrigerat) och väger 4 kg och är 52 cm lång.

• tjejkocken
    Lareesa skrev 2008-06-11 00:55:13 följande:
    Hej jag åkte in till BB för en "snabb liten kurva" som dom så fint kallade det när jag ringde och rådfrågade om en ytterst liten blödning. Jag kom in vid halv 5 på eftermiddagen. En timma senare hade jag fått kortisonspruta för att förbereda lilltjejens lungor och fördröjningsdropp och var på väg i ambuluns till universitetssjukhuset. Där låg jag i 11 timmar innan jag födde lilla Tida 975g (820g efter viktminskning) och 35 cm lång. Hon andades själv och efter 2 veckor fick hon byta ut kuvösen mot en värmesäng. Eftersom hon hade en infektion (vilket man kom fram till efter 10 dagar) fick hon upp mot 35% syrgas i nästan 3 veckor och antibiotika i några dagar. Hon hade problem att ökningen av sondmatningen och föll i värdena fram tills hon var 33 veckor. Men vid v.35 fungerade det bättre och hon ammade upp till 20 g per mål och vikten var 1975g så vi fick åka hem till resten av familjen. Idag är hon 2 månader (korrigerat) och väger 4 kg och är 52 cm lång.
    Oj va skönt att allt har gåt bra med vikten..har ökat en hel del...skönt=)
  • Full av förhoppning

Mitt vatten gick 21+1 och jag låg i 2 månader i strikt sängläge. Min son föddes 29+5 och är idag 38+2 och vi fick komma hem igår med hemsjukvård och syrgas.
    Min historia finns i min blogg.

Elias är här
  • boktok

Full av förhoppning skrev 2008-06-11 15:40:41 följande:

Mitt vatten gick 21+1 och jag låg i 2 månader i strikt sängläge. Min son föddes 29+5 och är idag 38+2 och vi fick komma hem igår med hemsjukvård och syrgas.Min historia finns i min blogg.
    Grattis!!!!!!
  • AngiesMamma

Full Av förhoppning

Åh grattis till at ni fått komma hem! fan va kul.. hoppas allt rullar på i en skaplig takt nu. Kramar!

Angiesmamma
Svar på tråden Helt ny blivande prematurmamma här :-)