• flaxa

fritids vid föräldraledig bonusmamma?

Min man har två barn, 6 o 8 år. Båda har fritis och bor vv hos oss och biomamma.
    Vi väntar vårt gemensamma barn i sommar.
    Fritidsreglerna säger att barn till föräldralediga inte har rätt till fritids men ingenstans hittar jag regler kring skilsmässobarn med vv-boende.

*Inte kan väl biomamman bli av med fritidsplatserna för att hennes ex-man skaffar fler barn?
    *Kan barnen bli av med sin fritidsplats varannan vecka? Och isf, blir de de först när deras pappa är fl?

Hoppas någon varit med om detta och har information att ge mig!

• Svar på tråden fritids vid föräldraledig bonusmamma?
  • Simben

barnen har rätt till sitt fritids när du är hemma med barn. Enda gången dom inte har rätt till det är om vårdnadshavarna är lediga eller hemma med barn då får dom inte vara där och du är ju inte vårdnadshavare så dom får vara där precis som innan.
    Kommunen har inget med detta att göra...det står i skollagen och det är samma som gäller i hela sverige oavsett vad nån annan säger!!!

• flaxa

ok, skollagen.. Bra att veta, här ska läsas lag. Tackar så mycket!

• Brooks

Tyvärr är det inte så enkelt.
    Rent rättsligt så är det bara rätten till förskoleklass som testats och där konstaterade regeringsrätten att bonusförälder inte kan likställas med biologisk förälder vid föräldraledighet eller arbetslöshet.
    Rätten till fritids gör de flesta kommuner som de vill med eftersom det inte testats.

Min kommun meddelade att bonusen skulle förlora sin fritidsplats nu när jag är föräldraledig trots att det i deras egna stadgar står att barnen förlorar sin plats när förälder är föräldraledig. Jag bestred detta då jag inte är min bonus förälder - då hade de mage att hävda att de ju menade styvföräldrar också...

Nu löste det sig för oss ändå då det även står att barnet får behålla sin plats om det finns särskilda skäl. Vi bor tre mil från där hon går i skola och fritids och hon pendlar med sin pappa när han åker till och från jobbet, ingen möjlighet för mig att kunna hämta och lämna under vanliga skoltider.

Puh! Kolla upp vad som gäller i din kommun - det kan alltså skilja sig åt.

• flaxa

suck.. Snacka om att inget får vara enkelt... Skönt att det löste sig för er! Tack för tipset!

• Simben

flaxa..jag är säker på att det är samma som gäller för fritids...så stå på er bara..kram

• Brooks
    Simben skrev 2008-06-05 09:34:23 följande:
    flaxa..jag är säker på att det är samma som gäller för fritids...så stå på er bara..kram
    Det borde vara så, men eftersom det inte är testat in någon rättslig instans så gör kommunerna lite vad de känner för ännu. Jag pratade med såväl skolverket som SKL med flera och de säger som vi: att kommunerna borde följa skollagen eftersom det är där det regleras men eftersom fritidsverksamheten inte testats och det därmed inte finns något prejudikat försöker vissa kommuner snika och fuska.

Kolla vad det står, din kommun kan ju vara en bra :)
  • Des

Hej!

Är mammaledig sen 5 månader tillbaka. Hos oss är bonusen inte på fritids men den vecka biomamma har dom så är den minsat på fritids.

• Ellen S

Jag vet inte, men tror inte att barn med växelvist boende kan mista sin plats pga vare sig bonus eller bio mamman är hemma med bebis för vart ska då barnet vara när den är hos den halva av förälder där båda jobbar, däremot kanske det inte är tillåtet med dagis den vecka barnet är hos den föräldraledige bio men när barnet är hos pappa borde det inte spela någon roll ifall bonus är föräldraledig eller inte.
    Jag vet "fall" där barnet var 15tim/v när det var hos pappa och föräldralediga bonus och gick full dag när det var hos mamma eftersom mamman jobbade heltid.

• Polola77

På min sons skola frågade de om jag inte ville ha fritids till sonen när han började, jag sa att jag ju var föräldraledig. De sa "och?". De hade inga problem med att låta honom vara på fritids ändå. Nu är han där 2 timmar två dagar i veckan för att leka med sina kompisar. (han har haft problem med kompisar innan och det blev mycket bättre sedan han började på fritids).

Så fråga hur er skola/dagis ställer sig!

• Majsan70

Hos oss fick dottern gå på fritids de veckorna hon var hos sin pappa. På våra veckor när min make var hemma med vår gemensamma dotter fick hon inte gå på fritids.

• Cat lover

Hade också funderingar då jag och sambon väntar vårt första gemensamma barn nu i sommar, så mailade och bad om vad som gäller så man slipper en massa tolkningar och liknande. Fick svar efter 3 dagar vad som gällde och det står bla att sambo/ny fru aldrig kan likställas som vårdnadstagare till annans barn - samt några beslut som verkställts felaktigt och vad som man kan kräva. Så jag känner att jag/vi vet vad som kommer gälla för oss!

Prova ni också, skolverket@skolverket.se

• Sofi 79

Cat lover: kan du inte lägga ut det svar du fick och eventuella hänvisningar i den här tråden?

• Hanah

Så konstigt... jag är mammaledig nu med min lille skrutt, och min sambo har också två barn som bor här varannan vecka. Men de har varit på fritids precis som vanligt, eftersom jag inte är deras biomamma eller vårdnadshavare. Det är inte ens någon som har ifrågasatt det.

• Martha

Min sambos dotter har varit på fritids de dagar hon varit hos bio mamman men de dagar hon varit hos oss har hon varit hemma.  Tror dock att hon fått gå om hon velat fast hon varit hos oss.. ingen som sagt nått annat i varje fall.

♥♥♥♥ Havanna 051014 & Malva 070326 ♥♥♥♥
  • Sofi 79

Jag har plockat hem domen. Den finns hos Regeringsrätten och har målnummer 4484-97. Kallas även RÅ 1998 ref 22
    Följ den här länken: lagen.nu/dom/REG/4484-97_1 så kan ni ladda hem domen själva!

Svar på tråden fritids vid föräldraledig bonusmamma?