• tristania

Tror du ungdomar som får smaka alkohol hemma....

.....lättare hamnar i missbruk?
  • Svar på tråden Tror du ungdomar som får smaka alkohol hemma....
  • Liselottang

Ja, med tanke på att alla undersökningar visar på det.

• Åsa Ystad

Det finns vetenskapligt bevisade samband mellan att bli bjuden på alkohol av föräldrarna och senare hög alkoholkonsumtion.

• TwistedSister

Åsa Ystad skrev 2008-06-19 11:28:26 följande:

Det finns vetenskapligt bevisade samband mellan att bli bjuden på alkohol av föräldrarna och senare hög alkoholkonsumtion.
    Ja problemet är väl att många här inte verkar tro på forskning, utan tror mer på nåt enstaka exempel från sin egen uppväxt som t ex jag blev bjuden på alkohol - jag är inte alkoholist. Därför kan all forskning på ämnet förkastas. Eller att en så stor del av de som bjuder sina barn på alkohol hemma själva är alkoholister och att det är därifrån sambandet kommer, inte från att dricker man alkohol i tidig ålder kan man lättare utveckla beroende...
    Det verkar ju sunt att förlita sig helt på sin egen tro, strunta i vetenskapen och göra sina egna experiment. Med sina barns liv som insats
  • Åsa Ystad

TwistedSister: OK. Då slutar jag googla efter källhänvisning.

• NeaVida

TwistedSister: DÄr gick du för långt!

• TwistedSister
    NeaVida skrev 2008-06-19 12:30:02 följande:
    TwistedSister: DÄr gick du för långt!
    Hur då menar du?
  • TwistedSister

www.iq.se/assets/documents/pdf/Intervju_Jorgen_Engel.pdf
    "Unga bör få mer stimulans hemma, i skolan och på fritiden. Då kan de lära sig att aktivera sina belöningssystem innan de kommer in i drogåldern.
    ? I tonåren är det för sent. Då börjar man leta tillfreds-
    ställelse på annat håll och kanske hittar alkohol eller hasch, säger Jörgen Engel, professor i farmakologi vid Göteborgs universitet och internationell auktoritet på drogberoende."

• TwistedSister

www.iq.se/assets/documents/pdf/Intervju_Sven_Andreasson.pdf
    "? Kritiker har menat att om någon börjar dricka alkohol som tolvåring har han andra problem och att det är de som ger utslag i vuxen ålder. Men det finns en ny amerikansk
    studie som visar att även om man tar hänsyn till alla sådana eventuella faktorer så finns fortfarande ett starkt samband mellan tungt drickande som ung och problem som vuxen."

• quligamamman

alkoholism finns inte i generna! Det är inte biologiskt ärftligt. Men själva miljön gör att barn till alkoholister har lättare att själva ta till flaskan eftersom de inte lärt sig hur man hanterar situationer, känslor etc på något annat sätt! Ville bara få ur mig det!

• Eisa

Jag tror att de som INTE får smaka alkohol hemma blir upproriska och kriminella.

• Terryleene
    Eisa skrev 2008-06-25 21:49:59 följande:
    Jag tror att de som INTE får smaka alkohol hemma blir upproriska och kriminella.
    Så är det inte. Jag fick inte smaka alkohol hemma och jag är inte upprorisk och kriminell. Så enligt logiskt resonemang (eller iallafall fl-resonemang) stämmer inte det du skrev.
    Med en gnutta fantasi kan man få panik. www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b42819.html
  • Terryleene
    quligamamman skrev 2008-06-25 21:46:55 följande:
    alkoholism finns inte i generna! Det är inte biologiskt ärftligt. Men själva miljön gör att barn till alkoholister har lättare att själva ta till flaskan eftersom de inte lärt sig hur man hanterar situationer, känslor etc på något annat sätt! Ville bara få ur mig det!
    Forskning inom genetik har i många fall påvisat att alkoholism är ärftligt.
    Med en gnutta fantasi kan man få panik. www.familjeliv.se/Bloggar-3-3/b42819.html
  • Themis

Jag kan köpa undersökningarna eftersom mina närmaste exempel består av

a) Mig själv, som inte fick följa med på Bolaget och därför inte ens visste var det låg tills en bit in i tonåren. Mamma drack bara på restaurang och det var okej, hennes sambo var deltidsalkad och odräglig och rökte och inget av det var nåt attraktivt.

Hans andedräkt kunde dödat en limburgerost och med den fylleskallen hade han inte kunnat ta sig ut ur en blöt papperspåse. Det var helt enkelt bara korkat, och klasskamraterna som raglade runt och spydde ner varandra på diverse insparkar gjorde inte precis nåt för att ändra den slutsatsen.

b) Mannen min som fick vin av far sin och hävdar att det räddade honom från HB. Å andra sidan fick han några år senare hålla en vit sommar efter upptäckten att det under terminen blivit fylla fem dar i veckan pga engagemanget i studentnationen.

Humpidumpidump...

• Themis

quliga mamman: Vad baserar du ditt påstående på?

Bara det enkla faktum att det finns tre varianter av det enzym som bryter ner alkohol och att mängden varierar så mycket mellan könen säger väl att det måste vara olika lätt att bli beroende och få alkoholskador, tycker jag.

Och det är då innan vi ens har börjat gå hormonell påverkan och skillnader i hjärnans kemi, och aktivering av belöningssystem.

Det är betydligt mer sannolikt att det finns ärftliga faktorer än att det inte skulle finnas det, skulle jag säga.

Tror du att 100.00% av alla kvinnor har perfekta bröst och kan amma också? Eller att ingen på jorden kan dö av en Magnecyl?

Det finns inte en enda funktion i vår kropp som inte har viss naturlig variation eller kan råka ut för avvikelser; så länge inte variationen är oförenlig med fortsatt liv så ligger den kvar och ger kanske bara en svaghet som aldrig upptäcks, eller kanske den spelar in om vissa förutsättningar uppstår.

• TwistedSister

Att man inte får dricka för föräldrarna är antagligen den enda ursäkt som faktiskt godtas av andra ungdomar när någon inte vill dricka. Ska ni frånta era ungdomar möjligheten att ha den ursäkten till hands? Tror att det finns jättemånga ungdomar som faktiskt inte VILL dricka och bara önskade att de haft tydligare regler hemifrån för det är så jobbigt att stå helt ensam och säga nej. Kan vara skönt att veta att man har mamma och pappa i ryggen då, för kom ihåg, föräldrar är fortfarande väldigt viktiga för alla tonåringar. Okej att man ser vuxen ut, man kanske kan prata som en vuxen, nästan föra sig som en vuxen, men hur stor är man egentligen som tonåring. Inte speciellt, eller?

Hur svårt det är att säga nej till alkohol ser man tydligt tom hos vuxna. Jag brukar alltid ha med mig ett gäng alkoholfria öl när jag går på fest och de går åt som smör i solsken. Folk blir jätteglada om det finns ett alternativ för det känns annars som det inte är riktigt okej att tacka nej till alkohol. Som att man inte skulle vara en del av festen då. Riktigt tråkigt att tom vuxna kan känna sig så osäkra i den här frågan, men tänk då på små tonåringar, hur ska de kunna säga emot när inte ens mamma och pappa klarar det.

• hymafr

Jag tror att många alkoholister blir det pga dryckesvanorna i familjen. Ska det drickas alkohol till allt (=vi dricker endast alkohol när vi firar något och idag firar vi att jag har jobbat 82 månader på mitt jobb) så har ungdomen med sig det ut i livet.

Jag och min väninna lät våra 14-åringar smutta på en Gin & Tonic på en bröllopsfest och det var det äckligaste tjejerna någonsin smakat.
    Samma sak var det med mig och mina syskon. Vi fick smutta på ett glas vin i tidig ålder och det "botade" oss för lång tid framöver. Jag och äldste brorsan är väldigt måttliga med alkohol, medan den yngste i yngre dar söp till ordentligt på helgerna, men var spiknykter på jobbet på vardagarna.

Kan tilläggas att både min morfar och min farfar var alkoholister, men drack i smyg för sig själva. Inget av deras totalt 13 barn har haft problem med alkohol.

Jag säger inte att jag har rätt, utan vill bara berätta min historia.

• taksi
    Themis skrev 2008-06-25 22:17:34 följande:
    quliga mamman: Vad baserar du ditt påstående på?Bara det enkla faktum att det finns tre varianter av det enzym som bryter ner alkohol och att mängden varierar så mycket mellan könen säger väl att det måste vara olika lätt att bli beroende och få alkoholskador, tycker jag. Och det är då innan vi ens har börjat gå hormonell påverkan och skillnader i hjärnans kemi, och aktivering av belöningssystem.Det är betydligt mer sannolikt att det finns ärftliga faktorer än att det inte skulle finnas det, skulle jag säga.
    Ja, precis! Hur hög toleransnivå man har när man börjar dricka är ju medfött (dvs hur mycket man behöver dricka för att aktivera belöningssystemet) precis som detta med enzymerna. Man räknar absolut med att det finns ärftliga faktorer också på så vis att om någon av ens föräldrar, mor- eller farföräldrar har ett beroende så indikerar det att man har högre risk att själv bli det. Detta räknar man med även om personen i fråga är uppvuxen i familjehem och alltså inte i en missbruksmiljö. 
    TwistedSister skrev 2008-06-26 07:51:04 följande:
    Att man inte får dricka för föräldrarna är antagligen den enda ursäkt som faktiskt godtas av andra ungdomar när någon inte vill dricka. Ska ni frånta era ungdomar möjligheten att ha den ursäkten till hands? Tror att det finns jättemånga ungdomar som faktiskt inte VILL dricka och bara önskade att de haft tydligare regler hemifrån för det är så jobbigt att stå helt ensam och säga nej. Kan vara skönt att veta att man har mamma och pappa i ryggen då, för kom ihåg, föräldrar är fortfarande väldigt viktiga för alla tonåringar.
    Verkligen en viktig synpunkt! *tummen upp*
  • quligamamman

Det jag menade med att alkoholism inte är ärftligt var att det är en förenkling man ska undvika att göra! Man ärver inte alkoholism men kanske (tveksamt) anlagen för att i större utsträkning kunna utveckla alkoholism, men det torde vara upp till individen om han/hon blir alkoholist eller ej.

Man skall vara kritisk mot teorier och även ta med ur vilken lära teorin kommit och hur testerna utförts. Enzymer och belöningssystem i all ära men individens mognad, kultur, miljö och egna vilja är kraftfulla bitar att ta med de också.
    vi utvecklas ju "genom ett komplext och fritt växelspel mellan våra genetiska program, vår omgivning och vad vi själva företar oss"
    Dessutom- hade forskningen kommit fram till att det var så att alkoholism är ärftligt borde snart ett botemedelspiller vara uppfunnit vilket i o för sig vore bra men nu bara en utopi eftersom forskningen inte kommit med sådana klarheter.

• Hjärtapåtråd
    quligamamman skrev 2008-06-25 21:46:55 följande:
    Håller verkligen med. Det sociala arvet betyder väldigt mycket. Mormorsmor, mormor och en mamma, alla alkolister i mitt släktled. Man är ju smått livrädd för att kliva på samma tåg.
    Mina barn kommer aldrig att få vara med på fest (dvs fest som föräldrar har elr få följa med föräldrar på fest när föräldrar dricker) eller bjudas på alkohol i mitt hem innan dom är 18. Och jag ska verkligen försöka hålla detta som jag lovat mig själv. Men barnens pappa är inte uppväxt i samma miljö som jag och tycker att "det är väl inte så farligt" att få smaka.

Får väl se hur det går.
Svar på tråden Tror du ungdomar som får smaka alkohol hemma....