• Mrs Bubbel

Är detta en familjehund?

Vi funderar på att skaffa valp.
    Vi är ute efter en vakthund. Jag är ganska mörkrädd, o min man jobbar mycket.
    Så jag känner at jag skulle vilja ha nån som skäller då det kommer nån osv.

Rasen vi har funderat på är en Kuvasz, en ungersk herdehund.

Är det någon som har erfarenheter av den?

Åsikter?

• Svar på tråden Är detta en familjehund?
  • Mrs Bubbel

Det är självklart att det inte bara är därför vi funderar på hund. Så korttänkta är vi inte.
    Som sagt, vi har haft hund förr,vi vet vad vi har framför oss.
    Anledningen till att jag frågade om detta var för att jag inte har någon erfarenhet av just denna rasen.
    Jag har under dagen fått mer "kött på benen" o har förstått att det är en underbar hundras.

• Lurvenpajsaren

Jag såg en dokumentär om den här hundrasen för ett par år sedan och alla ägare påpekade att man inte ska ha den om den inte får jobba; d v s valla och vakta en hjord.

Jag skulle kolla med en erfaren kennel/hundägare som har koll. Dessa hundar kan vända sin aggression inåt flocken om de inte får den stimuli som den behöver.
    Jag håller också med dem som är negativa till att skaffa en stor hund bara för att man är rädd.

• antitanten

Rasen i sig är vaktig. Den kan dock bli vaktig på "enmanshunds-vis" s.a.s. att den vaktar en specifik medlem i flocken.
    Träffade för en tid sedan en kvinna som skaffat sig denna ras  pga att hon blivit överfallen och hunden, som var en stor o vacker tik, vaktade sin matte så pass att ingen annan i familjen kunde ta ett steg knappt.
    En gång var hon inne i en hundrastgård med hunden och den attackerade första bästa människa som närmade sig bänken där matten satt. Inte speciellt bra.
    Märk väl att hunden inte var tränad till att vakta just matten..... men ändå gjorde så.

Det finns en annan snarlik ras som heter Comodore, och som har ännu vassare egenskaper och som jag absolut inte skulle rekommendera.

Då är det nog bättre med en Rottis eller en Leonberger. Båda stora raser som kan "avskräcka" men som är bra familjehundar, liksom Dobermann.

• Lurvenpajsaren

Håller helt med dig där, även om de hundraserna också kräver sin matte och husse.

antitanten skrev 2008-06-02 21:55:17 följande:
    Rasen i sig är vaktig. Den kan dock bli vaktig på "enmanshunds-vis" s.a.s. att den vaktar en specifik medlem i flocken.Träffade för en tid sedan en kvinna som skaffat sig denna ras  pga att hon blivit överfallen och hunden, som var en stor o vacker tik, vaktade sin matte så pass att ingen annan i familjen kunde ta ett steg knappt.En gång var hon inne i en hundrastgård med hunden och den attackerade första bästa människa som närmade sig bänken där matten satt. Inte speciellt bra.Märk väl att hunden inte var tränad till att vakta just matten..... men ändå gjorde så.Det finns en annan snarlik ras som heter Comodore, och som har ännu vassare egenskaper och som jag absolut inte skulle rekommendera.Då är det nog bättre med en Rottis eller en Leonberger. Båda stora raser som kan "avskräcka" men som är bra familjehundar, liksom Dobermann.
  • antitanten
    JECJ skrev 2008-06-02 08:53:37 följande:
    Man behöver inte ha en vakthund för att ha en hund som vaktar :) De flesta hundar skäller när det kommer någon.Tänk även på att din rädsla och osäkerhet kan göra at hunden tar på sig för mkt ansvar när det gäller vakt och kan börja ta egna beslut om vem som är farlig och inte.Tänk på att det är mkt jobb med en hund med mkt vaktinstinkt. Den vaktar när ni inte vill det, med gäster, barnens kompisar, mitt på natten, mot konstiga cyklar m.m. Om ni inte tränar hårt på att visa var och när. Jag hade en rottis som under sin tonårsperiod vaktade mot det mesta, han höll på att upptäcka sin vaktinstinkt och innan vi tränat ordentligt så var han ganska jobbig.Nu har jag en ras utan vaktinstinkter, men han skäller ändå när nån är vid dörren och ingen vågar sig in om inte vi är i närheten. Men han skulle aldrig få för sig att vakta mer än några glada skallVille bara ta upp nackdelarna!
    Just precis. Chihuaha är ett mycket bra exempel på just det att storleken inte har betydelse. Chihuahua är faktiskt en mexikansk VAKTHUND, tro det eller ej.
    Dom användes redan för tusentals år sedan att vakta templen i Mexiko.
    Ofta blir dom sk enmanshundar som skyddar/vaktar sin husse/matte.
  • Pikaur

Ska man ha en hund som verkligen vaktar sin "flock" så rekommenderar jag tibetansk spaniel. De slår larm i god tid innan någon hinner bryta sig in i huset. Snarare så fort en främmande fot landar på hundens sida staketet, dag som natt. Sedam att de ser ut som förvuxna, långhåriga chihuahuor är ju en annan sak. En ulv i fårakläder

• Tummelisa06
    http://www.svkk.se/.. är ganska lik hovawart.. då de är en viss procent kuvasz i den.. och de är envisa men trogna famhundar som kräver en del aktivitet och  motion... ingen soffpotatis direkt..
  • pyssel fia

Jag skulle rek en rottis. Vi skaffa en när barnen var 1 år o älsta var 4 år och det har funkat hur bra som helst. Vår första hund och vet inte om vi haft extremt tur men lättare hund (OCH Snällare) kan inte finnas!! Hon skäller absolut inte mycket...vi säger i snitt MAX 1 gång i veckan o då är det tex om hon tycker hon hör nåt vid nåt fönster sent på kvällen då kan hon "gruffa" till lite men säger man till henne så e hon tyst sen. Hon är skit bra med andra hundar, barn o djur mm i övrigt.
    Jag säger det igen, rottis e det du ska ha. Smart snäll lugn o gosig.

• pyssel fia

Det är rätt vanligt att hundar "släpper in" tex en inbrotts tjuv, MEN sen när tjuven ska ut är det bara o glömma det. Hunden vaktar tills husse/matte kommer hem för att visa.
    Har 2 släktingar som råkat ut för det bara det att 1 av gångerna var det ingen tjuv utan en hantverkare som skulle ut i bilen o hämta skruv (hon som bode där hade åkt iväg till butiken) o det fick han inte göra för vovven... ;)

• Yrslan

Varför skaffar man "vakthundar" i en barnfamilj? Man ska ha en familjehund istället.Blir rädd när man läser om hur folk tänker ibland. Jag skulle inte bli lugnare av att ha en "vakthund" tvärtom, jag skulle bli livrädd när hunden skällde och jag var ensam hemma. Är man mörkrädd så skaffa nattbelysning istället...

• Lillgull

Jag har en blandras, bordercollie-collie och den skäller som en vansinnig när det kommer ngn..annars är hon verkligen ingen "vakthund" hon låter mkt..men är ganska feg och gömmer sig gärna bakom matte..
    Tycker de flesta hundar vaktar så tillvida att de ger skall om det kommer ngn..så man behöver nog inte köpa en utpräglad vakthund om man inte absolut vill det..

• JesusHchrist

Det är kanske en av de bästa hundraserna du kan skaffa om du vill ha trygghet och tillgivenhet, det är en perfekt familjehund men du ska definitivt inte ha den om du inte haft en hund du fått jobba en del med förut. Kuvaszen är smart och mycket modig, nästan slug. Det krävs att DU är den som bestämmer och att din man är åtminstone god tvåa. Annars kommer hunden omyndigförklara er som ledare och gå in i sin roll som herde. Det vill säga den kommer att skydda er men även att valla er. Är du den som bestämmer finns inga problem, hunden kommer vara din familjs bästa vän in i döden och den kommer ta hand om barnen osv, har sätt Kuvasz bära spädbarn i sina barnselar i munnen så varsamt som om det vore glas de bar. 

• JesusHchrist
    pyssel fia skrev 2008-06-03 00:43:56 följande:

Det är rätt vanligt att hundar "släpper in" tex en inbrotts tjuv, MEN sen när tjuven ska ut är det bara o glömma det. Hunden vaktar tills husse/matte kommer hem för att visa.
    Har 2 släktingar som råkat ut för det bara det att 1 av gångerna var det ingen tjuv utan en hantverkare som skulle ut i bilen o hämta skruv (hon som bode där hade åkt iväg till butiken) o det fick han inte göra för vovven... ;)

beror på vad du har för ras. En renodlad vakthund kommer släppa in men inte ut. exempelvis rottweiler eller Reisenschanuser. 

En herdehund kommer inte släppa in då den skyddar boskapen, tex en kuvasz, schäfer, m,m.

Alla hundar har vaktinstinkter har sett goldretrivers förvandlas till demoner när någon försökt bryta sig in på någon annans tomt. Det handlar mer om vad hunden har för pondus respektive storlek, en chihuahua kan skrika bäst den vill men kommer inte stoppa någon, en lab eller golden är stor nog för att smälla på ganska ordentligt. En Kuvasz eller Rottweiler kommer sänka personen 

Svar på tråden Är detta en familjehund?