• Sweety

Södertörn eller SU???

Vilken skola av dessa två, Södertörn's högskola och Stockholms's universitet tycker ni e den bästa? Av erfarenhet, rykten m.m?

• Svar på tråden Södertörn eller SU???
  • anarkokapitalist
    Minimax skrev 2008-06-02 16:49:21 följande:
    Jag tror också att valet av högskola är viktigt, men kanske inte om du utbildar dig till förskollärare. Läser du däremot till tex ekonom är det av största vikt vilken skola du läst på den dag du ska söka jobb.
    Så vilken typ av utbildning det är påverkar garanterat hur hårda dom är på vilken skola man har gått på.
    Förskolelärarna är ju inte direkt så avancerat så kvaliten på utbildningen kanske inte spelar så stor roll där.
    Men om man t ex är ekonom så spelar det sjukt stor roll.
  • Tecken

anarkokapitalist: Så du har gått förskollärarutbildningen? Eftersom att du vet att den inte är så avancerad, menar jag. Lite OT, men blev nyfiken

• Sweety

Jag har valt SU som mitt 1:a hands val och SH som mitt 2:a hands val. Vill egentligen bytta plats på dem, av olika anledningar.
    Men det e too late. Isånnfall måste jag stryka SU, och då kommer automatiskt SH på första plats.

Jag tror man har stor chans och komma in på sitt första val enligt statistiken.

Det e svårt. Vill inte välja fel skola. Har hört att SH har mer praktiska saker, och att det e mer mixat med folk där.
    Sen har jag hört att SU e mer plugg, snobbar och mycket större (om man jämför mer SH).

Kommer från landet i Skåne ska flytta upp till Sthlm.

• anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-06-02 16:53:22 följande:
    anarkokapitalist: Så du har gått förskollärarutbildningen? Eftersom att du vet att den inte är så avancerad, menar jag. Lite OT, men blev nyfiken
    Nej men jag har läst kursmaterialet och sen så fattar väl vem som helst att det är mycket lättare att bli förskolelärare än ingenjör eller ekonom.
  • Tecken
    Sweety skrev 2008-06-02 16:53:48 följande:
    Jag har valt SU som mitt 1:a hands val och SH som mitt 2:a hands val. Vill egentligen bytta plats på dem, av olika anledningar. Men det e too late. Isånnfall måste jag stryka SU, och då kommer automatiskt SH på första plats.Jag tror man har stor chans och komma in på sitt första val enligt statistiken. Det e svårt. Vill inte välja fel skola. Har hört att SH har mer praktiska saker, och att det e mer mixat med folk där. Sen har jag hört att SU e mer plugg, snobbar och mycket större (om man jämför mer SH).Kommer från landet i Skåne ska flytta upp till Sthlm.
    Jag har också hört att det är skillnad på SUs lärarutbildning och f.d. LHS lärarutbildning...
  • trollet2

Jag tycker att det mesta rent utbildningsmässigt är bättre på SU! Administration, kvalitet på lärarna (och de övriga studenterna!!!). Däremot så är SH mysigare, mindre och fräschare (och det finns billigare lunch )

• Sweety

Jaaa, det e skillnad på lärarutbildningar på dem skolorna, har jag också hört.

Har hört från olika människor att dem har trivats bra, både på SU och SH. Så det e sååååå svårt hehe, alltsammans.

Jag tror jag får närmare o pendla om jag tar SH.

• Sweety
    trollet2 skrev 2008-06-02 16:57:04 följande:
    Jag tycker att det mesta rent utbildningsmässigt är bättre på SU! Administration, kvalitet på lärarna (och de övriga studenterna!!!). Däremot så är SH mysigare, mindre och fräschare (och det finns billigare lunch )
    Tycker SH låter hur bra som helst för mig haha
  • Bemidii

Jag har läst till lärare på Lärarhögskolan i Stockhom och det var en bra utbildning. Man läster inte så många kurser på universitetet utan på Lhs
    Lycka till med ditt val.

• carrobarro84

förskollärar programmet på SU är ju det som lärarhögskolan har, alltså är det stor erfarenhet av att utbilda lärare.

Har pluggat det mesta på SU men läst någon enstaka kurs på SH. Gillade inte det alls. Jag tyckte det var konstiga salhänvisnigar osv. Iofs är jag van vid SUs system som jag aldrig har tyckt varit krångligt. Klart att luncherna säkert är billigare där ute, men det är också en bit utanför stan.

En examen från SU väger nog tyngre än en examen från SH.

• Tecken
    carrobarro84 skrev 2008-06-02 17:05:48 följande:
    förskollärar programmet på SU är ju det som lärarhögskolan har, alltså är det stor erfarenhet av att utbilda lärare. Har pluggat det mesta på SU men läst någon enstaka kurs på SH. Gillade inte det alls. Jag tyckte det var konstiga salhänvisnigar osv. Iofs är jag van vid SUs system som jag aldrig har tyckt varit krångligt. Klart att luncherna säkert är billigare där ute, men det är också en bit utanför stan. En examen från SU väger nog tyngre än en examen från SH.
    Har du något bevis för att en examen från SU väger tyngre? Bara nyfiken, för du är den andra i tråden som påstår det.
  • Sweety

Hade nog kunnat trivas på vilken som helst av dem två. Men magkänslan säger SH. E nog mer jag.

Förskollärare har ingen direkt status, så JAG tror inte att det spelar någon större roll var man får examen.

Har sett nånstans med, att det e lättare och komma in på SU än SH. Varför e det så, om nu SU har "bättre" lärarutbildning?

• carrobarro84
    Tecken skrev 2008-06-02 17:08:44 följande:
    Har du något bevis för att en examen från SU väger tyngre? Bara nyfiken, för du är den andra i tråden som påstår det.
    inga bevis men generellt så är det ju att ju bättre skola du går på desto högre väger din examen. Jag läser på juristlinjen och en sån examen spelar absolut roll på vilken skola du läser. Sen kanske det inte är lika viktigt i alla yrkesgrupper. Men SH har ju lägre intagningspoäng och därför blir ju inte det samma personer som går där. Sen så beror det ju såklart helt på yrke. Vissa yrken går dom mer på personlighet än betyg. Men skolor med bra rykte är ju alltid en fördel.
  • Sweety

Förresten. Någon som vet vad det e för skillnad mellan Urval 1 och Urval 2, som det står på typ statistik sidor? Vilken av dem ska man följa?

• anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-06-02 17:08:44 följande:
    Jag vet inte om det finns dokumenterat direkt eftersom det inte är politisk korrekt att prata om. Men om man pratar med folk som har hand om rekrytering så säger alla att det finns en rangordning på skolor.
Svar på tråden Södertörn eller SU???