• Anonym

Barn med olika pappor, kallar ni dem för halvsyskon då?

Jag är gravid med en ny man och har sedan tidigare ett barn med en annan kille.

Skulle ni då kalla att min son får ett halvsyskon?

• Svar på tråden Barn med olika pappor, kallar ni dem för halvsyskon då?
  • Saandraa
    annbom skrev 2008-06-12 16:00:01 följande:
    Fast till och med i den här tråden så kommer det ju fram att vissa tycker att man inte är syskon om man inte har samma mamma. Hur många det är som lär sina barn det vet jag inte, men jag tror faktiskt inte att små barn hittar på sådan själva. Anonym ((!!!)) skrev 2008-06-12 15:52:30 följande:

men det är nog en liten liten grupp som inte verkar förstå sig på det här med DNA och gener överhuvudtaget ? kanske knappast en majoritet av befolkningen..

♥??? Isadora 070501 ???♥
  • Anonym ((!!!))

Ja, det spelar väl ingen roll om det är mamma eller pappa som är gemensam, man är ju halvsyskon ändå. Det där med att man blir syskon bara om man legat i samma mage är ju helt galet... Ofta får barn dock tightare band till syskon/halvsyskon de växer upp med men det finns såklar exempel på både syskon och halvsyskon som träffas i vuxen ålder och genast känner sig "hemma" med varandra.

Anonym (halv) Välkommen till oss som tycker lika.

• Anonym (snevriden)
    annbom skrev 2008-06-12 12:38:40 följande:
    Då spelar det ingen roll hur du känner, huvudsaken att du inte behandlar dem olika.Anonym (snevriden) skrev 2008-06-12 12:00:38 följande:
    Nej behandla dom olika eller föra över mitt synsätt på barnen skulle jag ALDRIG göra. Jag har växt upp "där det e så" säkert därför jag tycker som jag gör, trots att jag vet att det e lite snett.
  • Anonym
    annbom skrev 2008-06-12 16:00:01 följande:
    Fast till och med i den här tråden så kommer det ju fram att vissa tycker att man inte är syskon om man inte har samma mamma.
    det undrar jag ju vilka som sagt.... du får hemskt gärna ge oss ett inläggsnummer på den som sagt så, för jag har följt tråden från början och aldrig sett någon säga så
  • Anonym
    Saandraa skrev 2008-06-12 15:56:57 följande:
    Precis för mej betyder - HEL syskon - att man har samma föräldrar på båda sidor.. och HALV att man INTE har samma mamma och pappa.. BARA!löjligt att man hänger upp sig på ORD.. när det finns krig i världen
    ett av de bättre inläggen i tråden! roligt att det kommer från nån som själv är halvsyskon och inte tar illa vid sig... varför det nu finns de som gör det...
  • Anonym ((!!!))

Anonym. Inlägg 368 tex. Om du följt tråden borde du veta det... Har sett liknande inlägg tidigare också men orkar inte leta igenom hela tråden efter nummer, det kan du göra själv om det är så viktigt för dig att påpeka som du gör när du till och med har fel.

Sen håller jag med om att Saandraa har helt rätt i syskon som syskon, det finns inget negativt i något ord, hel- halv- eller adoptivsyskon så man kan lika gärna använda det ord som stämmer bäst.

• Anonym
    Anonym ((!!!)) skrev 2008-06-12 22:36:06 följande:
    Anonym. Inlägg 368 tex. Om du följt tråden borde du veta det... Har sett liknande inlägg tidigare också men orkar inte leta igenom hela tråden efter nummer, det kan du göra själv om det är så viktigt för dig att påpeka som du gör när du till och med har fel.
    va?! vad har jag fel i?!?!?! (skrev inlägg 405)

det enda jag frågade va var det framgår att man inte är syskon om man inte har samma mamma?!
  • annbom

Du frågade ju efter ett inlägg och fick svarat 368.

Anonym skrev 2008-06-13 08:57:11 följande:
    va?! vad har jag fel i?!?!?! (skrev inlägg 405)det enda jag frågade va var det framgår att man inte är syskon om man inte har samma mamma?!
  • Anonym
    annbom skrev 2008-06-13 09:46:32 följande:
    Du frågade ju efter ett inlägg och fick svarat 368.
    ja men jag fick höra också att "om det är så viktigt för dig att påpeka som du gör när du till och med har fel"

jag frågade efter ett inlägg och fick svarat 368, helt korrekt, men jag får inte ihop ovanstående mening.... vad har jag fel i?!?!?!
  • Anonym ((!!!))

Du ifrågasatte i 405 om de fanns folk som tyckte att man inte var syskon om man inte kom från samma mamma. Du skrev att du har följt tråden från början och aldrig sett någon säga så. Så du hade fel i att ingen sagt så (vilket du skulle ha vetat om du läst hela tråden som du påstod).

• Micki83

Jag har tre halvsyskon och två helsyskon. Inga problem för mig att kalla dom för det, mest för att att folk ska hänga med. Kan bli lite konstigt ibland när man ska säga något om min systers mamma "nä det är alltså inte min mamma, utan min HALVsysters mamma" annars kallar jag dem för mina syskon hela högen. vi har samma pappa allihop och det är som sagt var MINA SYSKON!! oavsett om jag kallar dom för halva eller hela jag tycker lika mkt om dom oavsett vad dom kallas för.

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Anonym
    Anonym ((!!!)) skrev 2008-06-13 11:11:44 följande:
    Du ifrågasatte i 405 om de fanns folk som tyckte att man inte var syskon om man inte kom från samma mamma. Du skrev att du har följt tråden från början och aldrig sett någon säga så. Så du hade fel i att ingen sagt så (vilket du skulle ha vetat om du läst hela tråden som du påstod).
    oj oj oj oj.....! jösses!
     ja då ber jag så hemskt mycket om ursäkt då....
  • Anonym (Halvsyskon)

Halvsyskon är det rätta. För de har ju inte 100% samma föräldrar. Om vi ska vara biologiska och socialt korrekta . 

Jag har en dotter med en man (vi är gifta) - skulle jag senare skaffa barn med en annan man så skulle jag se det som ett halvsyskon till min dotter ALDRIG helsyskon. Men bara den tanken gör mig illamående? tycker barnen ska ha samma föräldrar faktiskt. Har svårt att se mig skaffa barn med en annan man (Om inte min nuvarande man dör). MEN det blir fortfarande ett halvsyskon oavsett. Jag skulle nog skämmas lite om jag skaffade barn med en annan man och min dotter får ett halvsyskon ? det låter i mina ögon väldigt oseriöst. 

Jag har själv en halvbror (från min pappas sida) som är 13 år yngre än mig, men jag har aldrig sett honom som ett helsyskon, eftersom han och jag inte delar samma mor. Vore märkligt att säga ?detta är min brorsa? halvbrorsa är den korrekta termen. 

• Meddelande borttaget
  • Mayjel

Växer man upp tillsammans så är man syskon i mina ögon, även om man bara har en av föräldrarna gemensamt. Familj handlar inte bara om blodsband.

• Anonym (Halvsyskon)
    Mayjel skrev 2025-12-14 07:07:12 följande:

Växer man upp tillsammans så är man syskon i mina ögon, även om man bara har en av föräldrarna gemensamt. Familj handlar inte bara om blodsband.

Självklart kan man känna sig som en familj även om man inte delar 100% samma DNA. Precis som en hund kan vara en familjemedlem. Men det är fortfarande ett halvsyskon och inte ett helsyskon. Därav är den korrekta termen halvsyskon i mina ögon (Oavsett om man växer upp tillsammans eller inte).
  • Anonym (halvsyster)

Gammal tråd men det är väl upp till var och en vad man vill kalla det.
    Jag har samma mamma som min bror men inte samma pappa.
    Min pappa har varit som min brors pappa genom åren och vi säger inte halvsyskon utan bara min min bror resp säger han min syster om mig.
    Vi säger syskon men visst kan vi förklara att vi är halvsyskon om vi pratar om det
    men inget vi kallar oss när vi pratar allmänt.
    Dom vi känner vet ju det ändå och varför ska man skämmas?

• Mayjel
    Anonym (Halvsyskon) skrev 2025-12-14 07:17:09 följande:
    Självklart kan man känna sig som en familj även om man inte delar 100% samma DNA. Precis som en hund kan vara en familjemedlem. Men det är fortfarande ett halvsyskon och inte ett helsyskon. Därav är den korrekta termen halvsyskon i mina ögon (Oavsett om man växer upp tillsammans eller inte).
    Man är en familj om man växer upp ihop och har känslomässiga band till varann. Halvsyskon är inte ett ord som jag skulle använda i det sammanhanget därav.
Svar på tråden Barn med olika pappor, kallar ni dem för halvsyskon då?