• Anonym (Isa)

Anmäld för fusk till försäkringskassan!

Fick idag reda på att "någon" anonymt ringt till försäkringskassan och anmält mig för att fuska med mitt bidrag! Detta känns ytterst obehagligt. Fs-kassan sa att de måste fråga mig om saken men att man inte såg någon andledning till att gå vidare eftersom man kunde se att det inte stämmde. Jag har alltså inte fuskat, men den som ringde visste massor av privata saker om mig och uppenbarligen om mitt bidrag med, tillräckligt för att fs-kassan skulle reagera och sätta igång en utredning.
    Så det måste ju vara någon bekant till mig, vem vill mig så illa liksom? Jag kan inte släppa det här, det känns helt sjukt att det finns någon som är beredd att "sätta dit" en. Som tur är har jag inte fuskat, men det känns ändå väldigt läskigt att det finns folk i min omgivning som anklagar mig för fusk och går så långt att man anmäler en...
    Hur tänker ni som anmäler folk egentligen? Jag tycker det låter väldigt småsint och elakt, och hur fungerar det? Kan vem som helst se att jag har bidrag från försäkringskassan eller måste det varit nån som hört det från mig för att kunna ringa? Uppgifterna som personen hade sagt stämmde ju, förutom det där med fusket.. Så det känns läskigt, man blir ju paranoid emot sin omgivning.

Vågar inte skriva vem jag är här av naturliga skäl.. Men jag hade inte fuskat och jag tycker allt det här känns väldigt obehagligt. Tydligen har man "fiender" utan att veta om det.

• Svar på tråden Anmäld för fusk till försäkringskassan!
  • Anonym

Anonym (Isa) skrev 2008-06-04 21:20:46 följande:

Fick idag reda på att "någon" anonymt ringt till försäkringskassan och anmält mig för att fuska med mitt bidrag! Detta känns ytterst obehagligt. Fs-kassan sa att de måste fråga mig om saken men att man inte såg någon andledning till att gå vidare eftersom man kunde se att det inte stämmde. Jag har alltså inte fuskat, men den som ringde visste massor av privata saker om mig och uppenbarligen om mitt bidrag med, tillräckligt för att fs-kassan skulle reagera och sätta igång en utredning.Så det måste ju vara någon bekant till mig, vem vill mig så illa liksom? Jag kan inte släppa det här, det känns helt sjukt att det finns någon som är beredd att "sätta dit" en. Som tur är har jag inte fuskat, men det känns ändå väldigt läskigt att det finns folk i min omgivning som anklagar mig för fusk och går så långt att man anmäler en...Hur tänker ni som anmäler folk egentligen? Jag tycker det låter väldigt småsint och elakt, och hur fungerar det? Kan vem som helst se att jag har bidrag från försäkringskassan eller måste det varit nån som hört det från mig för att kunna ringa? Uppgifterna som personen hade sagt stämmde ju, förutom det där med fusket.. Så det känns läskigt, man blir ju paranoid emot sin omgivning. Vågar inte skriva vem jag är här av naturliga skäl.. Men jag hade inte fuskat och jag tycker allt det här känns väldigt obehagligt. Tydligen har man "fiender" utan att veta om det.
    känner i gen mig i det du skriver blev själv anmäld för ca två år sedan men hade /har inte heller fuskat.

Men vist är det obehagligt och man vet som sagt inte vem som är ens finde/finder eller ens vän/vänner.

Och även då jag blev anmäld så stämde allt utom att jag fuskat!!
  • Anonym

kan ju vara nån som är avundsjuk också på att du har nån form av bidrag som den personen inte har själv...?

Jag har själv anmält en person för bidragsfusk vilket också visade sig stämma i slutändan. Hon var sambo men uppgav att hon var ensamstående o fick mer i bidrag än vad hon hade rätt till. Jag tröttnade på hennes skryt om hur hon drog myndigheterna vid näsan o därför satte jag dit henne. Bidrag är en rättighet - inte en skyldighet...

• Anonym

Är de inte tvugna att lämna ut uppgifter vem det är om det inte är anonymt? RIng och kolla och fråga om det inte finns en lag på att man måste lämna ut uppgifterna på den som anmält. Testa! Vilka människor det finns. Avundsjuka som inte förstår att man inte är hemma för skoj skull utan för att man är sjuk och inte orkar arbeta. Falska människor finns överallt (nästan)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-04 21:31:42 följande:
    Är de inte tvugna att lämna ut uppgifter vem det är om det inte är anonymt? RIng och kolla och fråga om det inte finns en lag på att man måste lämna ut uppgifterna på den som anmält. Testa! Vilka människor det finns. Avundsjuka som inte förstår att man inte är hemma för skoj skull utan för att man är sjuk och inte orkar arbeta. Falska människor finns överallt (nästan)
    men det är dessvärre som att de som gör anmälanan till fk gör de just anonyma vilket gör att fk inte har namna på vem som ringt så de kan inte läman ut de.

De är de svar jag fått!!
  • Fuskbygge på gymmet

Jag beklagar verkligen att du blev oskyldigt anklagad för fusk och jag förstår att du gärna skulle vilja veta vem som gjorde en anmälan mot dig. Känslan av att inte kunna lita på andra är ju inte angenäm och det har förändrat ditt liv.

Bra att du kör rent spel och inte parasiterar på våra bidrag som det tyvärr finns många andra som gör. Jag tycker själv att det är ett lågvattenmärke och jag är snart den som gör en anmälan mot en person jag kände. Det är inte pga avundsjuka eller av elakhet utan för att det känns som det enda rätta att göra då jag fattat nu att personen satt det här i system och utnyttjar FK.

Mannen visade intresse för att få börja jobba på min arbetsplats vi träffades i gymmet och han hade fysiken för att klara av arbetsuppgifterna. Så jag rekommenderade honom och han blev anställd. Efter en tid då han jobbat några månader så fick han efter ett läkarbesök långtidssjukskrivning. Vet inte exakt vad han skyller på men han är fullt kapabel att lyfta tungt och konditionsträna fem dagar i veckan!!! Jo jag förstår nu i efterhand att han bara ville ha ett anställningsavtal och inkomst. Så han kunde fortsätta leva ansvarslöst. Jag vet om det här pga att jag tränar på samma gym och jag har hört av andra att han har gjort likadant tidigare.

Så när jag närmade honom senast häromdagen så svarade han inte på tilltal utan vände bara ryggen till.

Och betedde sig hotfullt i största allmänhet.

Ja jag har lärt mig en läxa!!! Det var dumt att rekommendera en egentligen för mig okänd man. Han var väldigt övertalande och trevlig.

Mannen tidigare dömd för kvinnofridsbrott.

Narkotikabrott mm ja en ful fisk verkligen!!

Så ja jag ser honom väldigt ofta på gymmet och han är fullt arbetsför.

Det finns ingen anledning för mig att inte anmäla denna personen även om det skulle innebära att han stängs av och blir återbetalningsskyldig.

Finns inte en läkare som skulle sjukskriva honom om jag råkade filma hans gymbesök! Vilket jag kommer att göra.

Han är i mina ögon bedräglig och ingenting annat än kriminell.

Ibland så finns det anledningar att anmäla personer tycker jag för hur får man annars stop på fuskandet?

Tack för mig ????????

Arg vanlig man
  • Påven Johanna II
    Fuskbygge på gymmet skrev 2016-11-01 10:09:28 följande:

Jag beklagar verkligen att du blev oskyldigt anklagad för fusk och jag förstår att du gärna skulle vilja veta vem som gjorde en anmälan mot dig. Känslan av att inte kunna lita på andra är ju inte angenäm och det har förändrat ditt liv.

Bra att du kör rent spel och inte parasiterar på våra bidrag som det tyvärr finns många andra som gör. Jag tycker själv att det är ett lågvattenmärke och jag är snart den som gör en anmälan mot en person jag kände. Det är inte pga avundsjuka eller av elakhet utan för att det känns som det enda rätta att göra då jag fattat nu att personen satt det här i system och utnyttjar FK.

Mannen visade intresse för att få börja jobba på min arbetsplats vi träffades i gymmet och han hade fysiken för att klara av arbetsuppgifterna. Så jag rekommenderade honom och han blev anställd. Efter en tid då han jobbat några månader så fick han efter ett läkarbesök långtidssjukskrivning. Vet inte exakt vad han skyller på men han är fullt kapabel att lyfta tungt och konditionsträna fem dagar i veckan!!! Jo jag förstår nu i efterhand att han bara ville ha ett anställningsavtal och inkomst. Så han kunde fortsätta leva ansvarslöst. Jag vet om det här pga att jag tränar på samma gym och jag har hört av andra att han har gjort likadant tidigare.

Så när jag närmade honom senast häromdagen så svarade han inte på tilltal utan vände bara ryggen till.

Och betedde sig hotfullt i största allmänhet.

Ja jag har lärt mig en läxa!!! Det var dumt att rekommendera en egentligen för mig okänd man. Han var väldigt övertalande och trevlig.

Mannen tidigare dömd för kvinnofridsbrott.

Narkotikabrott mm ja en ful fisk verkligen!!

Så ja jag ser honom väldigt ofta på gymmet och han är fullt arbetsför.

Det finns ingen anledning för mig att inte anmäla denna personen även om det skulle innebära att han stängs av och blir återbetalningsskyldig.

Finns inte en läkare som skulle sjukskriva honom om jag råkade filma hans gymbesök! Vilket jag kommer att göra.

Han är i mina ögon bedräglig och ingenting annat än kriminell.

Ibland så finns det anledningar att anmäla personer tycker jag för hur får man annars stop på fuskandet?

Tack för mig ????????

Ja, han verkar ju vara en ful fisk som du säger, men om han inte svarade på tilltal och dessutom vände dig ryggen - hur kunde han då samtidigt bete sig hotfullt i största allmänhet? Det borde vara en omöjlighet.
Svar på tråden Anmäld för fusk till försäkringskassan!