• Castle

Påtaglig störning... någon som gått till AD med detta? Hur har det slutat?

Hej

är det någon här som har hamnat i den situationen att ni nekat den ledighet ni velat ha för att arbetsgivaren påtalar påtaglig störning?

Någon som gått vidare med det till facket och arbetsdomstolen?

Påtaglig störning ska ju i så fall bevisas av arbetsgivaren.

Och vad är påtaglig störning... jsg menar att störning blir det ju naturligtvis, men påtaglig störning måste ju vara allvarligt tycker jag, typ att det inte gå att ersätta personen osv...

någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Påtaglig störning... någon som gått till AD med detta? Hur har det slutat?
  • cs67
    Svar på #1
    Det finns vissa tidsramar som gäller när man begär föräldraledighet hos arbetsgivaren, om man kommer med sin begäran om föräldraledighet en viss tid i förväg så har arbetsgivaren inte rätt att neka oavsett arbetsbelastning. Om man däremot kommer med sin begäran för sent så kan arbetsgivaren neka. Kolla med ditt fackförbund vilka tidsramar som gäller, på min arbetsplats tror jag att det var 2 månaders varsel.
  • Anne69

Så länge arbetsgivaren nekar ledighet så är det arbetsgivaren som bestämmer. Att hävda påtaglig störning är fult och i princip inget som någonsin går igenom, ej heller i AD. Tyvärr är du helt i arbetsgivarens händer - om denna hävdar påtaglig störning och nekar ledighet och du inte dyker upp på jobbet är det att betrakta som arbetsvägran och då kan du bli uppsagd. Så....för att livet ska bli så lätt som möjligt bör du till att börja med försöka komma överens med arbetsgivaren. Om inte så försök att ta facket till hjälp men se till att du har väldigt väl på fötterna......de är inte jättebra på det här, tyvärr.

• Castle

tack, jo jag vet allt detta innan. DEt är ju bara frågan vad ad brukar anse vara en påtaglig störning.

Facket har jag redan på min sida, men det är inte kul att behöva ta till sådana saker, man vill ju fortfarande ha ett jobb som det känns bra att gå till. Så nu har jag iallafall lyckats kompromissa lite med jobbet, så jag får vara nöjd med detta ett tag iallafall.

• Anne69

Poängen är att folk sällan går till AD med detta, såväl arbetsgivare eller arbetstagare. Så AD har i princip inte bifallit en arbetsgivares syn i den här sortens mål. De mål AD har behandlat som ligger i närheten handlar om vilket skadestånd arbetstagare har rätt till i denna situation. De mål som kommer en bit på vägen avser oftast människor som jobbar skift i liten tillverkningsindustri.

• Castle

Tack för era ord.

Ja man vill ju inte att det ska behöva gå så långt ju. Och nu fick jag arbetsgivaren att ge med sig lite på sina önskemål på hur jag skulle vara ledig. Så ja är nöjd för stunden.

Svar på tråden Påtaglig störning... någon som gått till AD med detta? Hur har det slutat?