• shims

Frågvisa kollegor... Irriterande!

I förrgår var jag på jobbet och då kom en arbetskamrat fram till mig, mitt bland alla andra och klappar mig på magen och säger: "nämen, vad har hänt här då? Är du gravid?". Och jag kan inte ljuga.. dels för att jag är så himla glad att vi tillslut lyckats bli gravida igen och för att jag allmänt har svårt för att inte tala sanning.

Men - jag är bara i vecka 8-9 och hade inte tänkt säga något ännu av olika anledningar men nu vet väl alla och det är bara att gilla läget antar jag... Blir bara så irriterad över att folk inte kan ha vett att låta en berätta själv när man är redo!

Till saken hör också att jag fått denna fråga säkert fem gånger under det senaste året och då har jag inte varit gravid! Hur kul är det?! Till skillnad från Posh och andra kändismammor har jag inte tillgång till en personlig tränare och egen kock... Irriterande är också att jag faktiskt gått ner i vikt under den här tiden och känt mig rätt så återställd efter förra graviditeten 2005. Då blir man lite knäckt när man får höra att man ser gravid ut!

Så, nu fick jag vräka ut mig det! Ha det bra!

• Svar på tråden Frågvisa kollegor... Irriterande!
  • Goliz

Förstår att det känns surt att det kom fram när du hade velat vänta ett tag till på att berätta. + att det inte är så kul att få frågan om man är gravid när man inte är det....
    Men iallafall.....GRATTIS så mycket o lycka till!

• shims

Tack! Behövde nog bara skriva av mig lite, nu känns det bättre!

• lisadragon

Mina kollegor tjatade också om att jag var gravid hela år 2007.. Minsta lilla jag reagerade på som att kaffet smakade konstigt eller diskmaskinen stank, ja då var jag automatiskt gravid..
    +:ade i slutet på november och jodå, nog var jag väl gravid även då men jag satte käppar i deras hjul och lovade med heder och samvete att så icke var fallet..

Hade väl aningens tur att jag inte var illamående eller mådde dåligt.. I v.12 så avslöjade jag bluffen..

Men jag håller klart med dig om att det är jätte jobbigt när alla frågar om man är gravid och man inte är det.. Ser man tjock ut? eller är det bara så att de vill att man ska vara gravid?

Jaja, grattis till bebisen och hoppas kollegorna inte sprider det till resten av världen, ni kanske vill berätta för mor/farföräldrar i v.12.

Hade gott // Lisa!!

• majka79

är i liknande situation...fast hittils har mer eller mindre alla redan ställt frågan en gång och då har jag inte varit gravid, så har man tur så är det ingen som gör det nu när jag också är i v8-9. Men jag ser ju hur alla stirrar på magen. Jag har berättat det för 2 nära arbetskamrater och de i sin tur har fått frågan från flera andra om hurvida jag är gravid. Ibland har jag lust att skrika ut något i stil med: "sluta stirra, jag kommer inte att föda något barn utan att ni blir informerade i god tid". Men till slut så behärskar jag mig ändå... Folk är konstiga..tror de inte att man mer än gärna skulle vilja dela med sig den informationen så fort man kunde och skrika ut till hela världen JAG ÄR GRAVID men att man ändå vill vänta och se att det säkert blir något. Oförskämt..det tycker jag att det är! Men jag vet inte hur jag skall hantera det den dagen nån ställer frågan direkt till mig. Men då jag på kort tid haft 2 mf vill man ju inte gärna berätta det aldelles för tidigt. Svårt det här...

• Maria Seg

För min del så tror jag att en kvinnlig kollega på jobbet kan ha sina misstankar dvs OM hon råkade höra mig säga att jag är gravid till en annan. Dock sa jag ordet gravid väldigt tyst så tyst att vännen inte uppfattade det ( pågrund av att jag såg att den andra kollegan var där en bit bort) så hon kanske inte ens hörde...men kvinnor är listiga och hon har 2 barn själv...Igår tyckte jag hon sneglade på min mage som nätt och jämt syns i v 16. Vill inte berätta ännu eftersom hennes svärfar är min chef och jag inte vet hur de ställer sig till detta så vill jag helst få fast först. Men OM hon nu misstänker ngt så verkar hon inte veta hur långt gången jag är i vilket fall så jag tror hon låter mig berätta själv när jag är redo i vilket fall. Så nej ingen vet på mitt jobb men då är alla yngre än mig och själva lite småmulliga runt just magen och jag med mina kraftiga lår kan ju lätt tas för att ha gått upp lite bara vilket jag tycker är bra just nu faktiskt

men helst skulle jag ju vilja kunna berätta så alla vet så jag tex slipper tunga lyft. Så jag är i motsatt sits, ingen vet och jag skulle vilja de visste

• shims

majka79: Håller med dig i allt! Precis som du skriver vill man ju så gärna berätta för att hela kroppen sjuder av glädje men helst ville jag vänta lite tills jag åtminstone varit hos bm eller tills det känns säkert. Inte så kul när denna person påpekar att man ser ut som man är i 15 veckan när man är i v. 8! Men visst syns det lite och jag kanske omedvetet inte håller in magen som jag brukade göra...

Men ändå, jag tycker också det är oförskämt att inför alla ställa frågan högt och tydligt. Man kan väl göra det lite diskret om man känner ett sånt behov av att vara frågvis?

• majka79

nu hände det igen...grrr...jag har en väldigt nyfiken kollega på jobbet. Hon frågade mig vid ett tidigare tillfälle om jag var gravid, vilket jag inte var då, men då sa jag till henne att jag inte uppskattade frågan. Nu kunde hon inte hålla sig utan var tvungen att fråga igen. Jag sa bara att du får reda på det när det är dags för dig att veta något. Ahhh vad arg jag blir....

• shims

Trist när du faktiskt sagt till henna att du inte vill att hon frågar!

För min egen del så är det mer eller mindre officiellt nu på jobbet. Dels pga att nyheten börjat få fötter samt att jag var tvungen att tala om det för några kollegor som jag skulle gå utbildning med idag (den apparaten jag skulle få utbildning om ska inte användas av gravida...). Jag kunde helt enkelt inte vara med på den praktiska delen och då fattar ju alla varför... Men snart går jag in i vecka 10 och på måndag ska jag till bm för inskrivning, så det känns väl ok nu.

Hur länge kommer du försöka hålla det hemligt, majka79?

• majka79

Helst skulle jag vilja vänta tills jag passerat v.12. Har dock läkartid nästa vecka och om allt ser ok ut så kanske jag berättar då, för chefen i alla fall..sen får vi se när resten får veta. Men magen börjar ju bli svår att dölja så det går nog inte att dra ut på det alldeles för länge. Är i v.10 nu.

Då måste vi vara nästan lika långt gångna....jag har dock redan varit på inskrivning så det känns skönt att ha avklarat det

• Johanna 87

förstår tt det känns surt fast för mig har det varit precis tvärt om, är ganska liten och smal så det syntes väldigt tidigt (enligt MIG) men endå dröjde det tills efter v.25 någon gång innan jag fick frågan om jag var gravid.

• strumpan77

En kollega på jobbet frågade mig om jag var gravid när jag var i vecka 8 ca. Jag sa att jag var det, men att jag ville vänta med att berätta för de andra o min chef tills efter vecka 12 och då sa hon: Får se om jag kan hålla mig!!!

Sen hade hon tydligen gått o berättat för chefen iallafall. Sånt är ju personligt.

• JLS
    strumpan77 skrev 2008-06-13 20:51:59 följande:
    En kollega på jobbet frågade mig om jag var gravid när jag var i vecka 8 ca. Jag sa att jag var det, men att jag ville vänta med att berätta för de andra o min chef tills efter vecka 12 och då sa hon: Får se om jag kan hålla mig!!!Sen hade hon tydligen gått o berättat för chefen iallafall. Sånt är ju personligt.
    Vilken korkad människa.
    Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • Jotti

På min arbetsplats spekuleras det hej vilt huruvida jag är gravid eller inte. Jag har varit hemma och varit magsjuk i två dagar och det spädde så klart på ryktet. Jag tycker faktiskt att de skulle kunna vänta tills man verkligen är redo. Fattar inte folk att det finns en mf risk och därför vill man inte säga något innan man är lite säkrare? Dessutom så vill man väl först själv fatta att man ska bli förälder igen, eller???

• Josgirl

Det här är en tråd för mig! Varje vecka får jag frågan om jag är gravid. Visst, jag pratar om barn och lyssnar intresserat när de andra berättar om sina barn... men ändå har dom ingen rätt att fråga mig hela tiden. Min sambo säger att jag ska lugna mig, men en vacker dag kommer jag bita ifrån ordentligt.

Vi försöker inte ännu men planerar att börja ganska snart, och jag vet inte hur jag ska hantera det för jag vill verkligen inte berätta det innan vi kommit en bit in grav. Men men, kommer säker ligga och spy och inte ha matlust och då kommer dom veta på en gång eftersom jag normalt sett har stor aptit... *suck* Kan inte alla bara hålla TYST med vad dom tänker?!?!?!?!?!

• Jotti

Josgirl: Det är väl ändå för märkligt att människor inte kan 'mind their own business'.

Själv kan jag inte ens äta saltgurka utan att få menande blickar. Helt sjukt.

• Josgirl

Jotti: Ja det är märkligt. Har dom inga spärrar över huvud taget!? Om jag skulle misstänka att någon var gravid skulle jag ALDRIG fråga, och när personen sedan berättade skulle jag spela helt ovetande också " Nämen åh, vad kul, grattis!" :)

Jag är glad att jag har inte har det som dig i alla fall, jag skulle kunna äta saltgurka utan att få kommentarer. Och jag tycker inte att dom stirrar på min mage heller, men det räcker med att dom visar att dom tänker tanken för att jag ska gå igång. Nu efter ägglossning har jag varit lite grinig, så om det kommer någon kommentar den här veckan ligger dom risit till

• ResanTillMelonia
    strumpan77 skrev 2008-06-13 20:51:59 följande:

En kollega på jobbet frågade mig om jag var gravid när jag var i vecka 8 ca. Jag sa att jag var det, men att jag ville vänta med att berätta för de andra o min chef tills efter vecka 12 och då sa hon: Får se om jag kan hålla mig!!!

Sen hade hon tydligen gått o berättat för chefen iallafall. Sånt är ju personligt.

Ja det hände mig med. säg inte till någon = hon berättade för alla. Har även fått veta av en kollega att jag tydligen var gravid. jag var den sista som fick veta.

det här är inte bra att säga om en visstidsanställd kollega. nu var jag ju inte det. Men det kan chefen mycket väl tro i alla fall. Om nu alla vet om det.

Farligt

• Anonym (d)
    ResanTillMelonia skrev 2025-12-27 19:53:10 följande:

Ja det hände mig med. säg inte till någon = hon berättade för alla. Har även fått veta av en kollega att jag tydligen var gravid. jag var den sista som fick veta.

det här är inte bra att säga om en visstidsanställd kollega. nu var jag ju inte det. Men det kan chefen mycket väl tro i alla fall. Om nu alla vet om det.

Farligt

Hittade du ingen nyare tråd? Ämnet är alltid aktuellt men...
  • Anonym (Oj)
    Anonym (d) skrev 2025-12-27 19:59:50 följande:
    Hittade du ingen nyare tråd? Ämnet är alltid aktuellt men...
    Oj, det var verkligen en gammal tråd.
Svar på tråden Frågvisa kollegor... Irriterande!