• christinaiskottland

Aktiviteter i Skottland

Eftersom var Skottlands trad har upphort sa tankte jag att vi kunde ha denna under tiden att tipsa varandra pa aktiviter som kunde vara kul och intressanta att prova pa.

Det finns sa mycket underbart i Skottland som star till utbuds, sa dela garna med er av era favoriter och nyheter.

Njut, lar och har kul i sommar!

• Svar på tråden Aktiviteter i Skottland
  • christinaiskottland

Hej alla Skottlandsforaldrar,

Jag hoppas att ni alla har kunnat njuta av de underbara solskensdagarna vi haft pa sistone och att allt ar bra med Er alla.

Jag vill ge ett tips pa en harlig familjedag: Robert the Bruce festivalen har i Dunfermline, Pittencrieff park(och en utmarkt Fars dag present fran vara barn).
    Det ager rum nasta helg (14-15 juni) och det kommer bli riddarturnering, falkuppvisning, svard och medeltida hantverk, slagfalt och ett kanonbra keltiskt band mm.

Det ar gratis och vi har gatt tidigare om aren och tyckt det varit superkul. Mer info: www.visitdunfermline.com
    och folj lanken till Bruce 2008

Jag hoppas kunna se er dar eller atminstone pa var Midsommartraff som arrangeras av Anne, Svenska Mammor

Med massvis av varma kramar

Christina

• Eme

Hej alla Skottlandsföräldrar,

och ursäkta om jag kapar den här tråden tillfälligt, men jag hoppas på lite hjälp från er. Bor i Sverige men är i Edinburgh ett par gånger om året för att hälsa på min mans föräldrar. Vår son är 2,5 år och hittills har vi nöjt oss med den lokala lekparken och något besök på zoo, men i år känns det som om vi skulle vilja göra lite mer.

Kort sagt, har ni några tips på aktiviteter/utflyktsmål som passar för en 2,5-åring? Gärna sånt man kan ta sig till med buss så vi inte absolut måste hyra bilstol. Tänkte stranden i Portobello kunde vara kul med hink och spade någon dag, men behöver lite mer alternativ, även för dåligt-väder-dagar.

• 3tjejer

Bra idé att tipsa om aktiviteter! Själv funderar jag över olika ställen man kan göra utflykter till för att verkligen få se Skottland. Vad tycker ni är några saker man absolut inte får missa?

• Googels

Har tyvärr inga rekommendationer för runt Edinburgh Eme...

Men tänkte tipsa om The Secret Forest på västkusten, strax utanför Largs. Det är en äventyrspark för barn med en massa olika aktiviteter, och vuxna brukar ha lika kul de.

Mer info finns här - klicka på The Secret Forest eller Childrens Activities:-
    www.kelburncountrycentre.com/

• christinaiskottland

Gooels, tack for tipset! Jag kollade upp lanken och det sag mycket intressant ut-defentivt en kandidat for en dag ut pa vastra sidan.

Eme och alla andra, Portobello ar en jattebra strand, finns aven fina pa denna sidan (Fife) som man kan na med tag. Aberdour (mysig liten stad) med fin hamn och annu finare strand. Lagom promenadavstand fran station. Slottsruin ocksa och park finnes.

Inomhusaktiviteter: Royal museum (Edinb), gratis och med massvis med uppstoppade djur och annat. Dynamic earth (Edinb) (lagom fran cirka 3 ar). Jenners har stor leksaksavdelning pa bottenplan, dar man aven kan hitta POP klader. Det finns inomhuspooler ocksa, har ej provat de i Edinburgh.

Glom inte alla festivaler ocksa-ska komma tillbaka om nagra dagar med en lista pa de basta (for barn och familjer)!

• Eme

Ja, jag hoppas på några bra festivalaktiviteter också eftersom vi åker i början/mitten av augusti.

Royal Museum var bra förslag, har inte ens tänkt på att det skulle kunna vara kul för en så liten - själv älskar jag Dynamic Earth men tror han är lite för liten för det, passar nog bäst från typ 3 som du säger.

Kelburn ser kul ut, ska jag lägga på minnet för framtiden. Men det måste väl finnas något liknande på östkusten någonstans, han älskar att åka till 4H-gården där vi bor så något petting zoo eller liknande skulle vara kul. Ska googla lite och se om jag hittar något!

• christinaiskottland

Ett valdigt kul intitiv for en dag med hela familjen ar (om din son alskar Thomas the tank engine) ar Bo'ness & Kinneil anglokstagsbana dit det gar att ta sig med tag (cika halvtimma utanfor Edinb). De har en specialhelg med extra underhallning i augusti, mer info: www.srps.org.uk/railway/timetable.htm

Vi var dar forra pasken med var son och tva ungar som precis fyllt 2 och det gick bra och de hade kul.

• christinaiskottland

Det finns en bondgard med massvis av djur som man far klappa (gratis tror jag), som ska ligga 10 min fran Haymarket. Har ej varit dar annu, men fatt det rekommenderat. Gorgie City farm:
    www.gorgiecityfarm.org.uk

• christinaiskottland

Om ni ar ofta i Edinburgh, kan det vara vart att kopa boken "Edinburgh for under fives", utgives av national chlidbirth trust, vilket sakert gar att kopa i turistinformationsbyran pa plats for under £10.

• VulgusProfanum

Hoppar in i tråden
    Jag har rötterna i Scotland och tyckte att den här tråden verkar kul
    Får man vara med å leka?

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • christinaiskottland

Moderator: Sjalvklart-ju fler desto battre! Vad ar dina tips?

Angaende Edinburgh festivalerna, sa finns det inte sa mycket lampligt fran under 3 ar (daremot desto mer for lite aldre barn), men sok efter barn show pa lampliga datum sa kommer de upp:

www.edfringe.com/booking/search.php

Daremot finns det massvis lampliga och gratis gatu-underhallning i internationall toppklass som alla aldrar kan uppskatta. De mesta finns runt centrala Royal Mile, nagra pa Princes str, och Rose street ocksa. det borjar 3 Augusti och haller pa tills slutet av tills slutet av manaden som avlsutas med jattelikt fyrverkeri.

• christinaiskottland

Jag maste bara dela med mig av en fantastisk plats for hela familjen, Craigtoun Country Park, vilket ligger utanfor St Andrews, Fife. Vi spenderade en mycket gemytlig midsommarfirande med andra svenska familjer (Tack Anne, Svenska Mammor for arrangermanget!). Det kravs nog bil for att komma dit tyvarr. Intradet som ar lagt tacker bouncy castles, lekplatser, mini-jarvag, batar runt vallgravssjo, picknickomraden, golf, underbara blomsterparker mm, mm.

En juvel bland parker och nagot man kan unna sig manga ganger under aret.

www.visit-standrews.co.uk/craigtouncountrypark.cfm

• Lini M

Hej! Vilken rolig trad!!
    Jag hoppar in har! Vi bor i Dunbar, 20 min soder om Edinburgh. Har finns massor av aktiviteter for barn :)

*** Dunbar Swimming Pool. Inomhus-pool som ligger precis ovanfor hamnen, med utsikt over havet, jattefint. De har ingen baby-pool men en stor spiral-rutschkana & vag-maskin! Folk kommer hit till Dunbar bara for poolen sa det kan vara MASSOR av folk under skol-ledigheter etc

*** Lauderdale Park. Superfin park med prisvinnar-lekpark & underbart mysigt litet fik. Namnt i The Observer's "100 best places to take children"

*** John Muir Country Park. Fantastisk Nationalpark med fina skogspromenader, vackra sanddyner att rida over, och en underbar vit sandstrand att surfa vid (valdigt populart, lokala surf-uthyrningsfirmor fixar aven lektioner for barn)

*** East Links Family Park. Familje-aventyr med lekpark, jatte-studsmattor, mini-tag, och massor av djur att klappa, rida pa, mata etc. Aven har kan det vara mycket folk sa undvik skol-lov om det gar!!

• christinaiskottland

Lini M: Tack for tipsen-jag kande endast till John Muir country park och skam till sagandes sa har jag annu inte hunnit besoka nagon av dem.Det ska det bli andring pa nu!

POP REA:

Jag har varit i Edinburgh idag och fyndat massvis pa Polarn och Pyrets stora rea. De hade jattemycket i sitt sortiment for 50% (30& pa de klassiska linjerna). POP kan ni hitta i nedre vaningen pa Jenners (Edinburgh's Harrods)-samma vaning som Hamleys leksaker. Nu slipper jag handla i Sverige nar jag aker hem pa torsdag.

• Googels

Christina - bra att veta att de har POP på Jenners! Undrar om de har det i Jenners vid Loch Lomond shores oxå...

Ha det så trevligt i Sverige!

• Lini M

Har ocksa shoppat loss pa POP - yay!!

• Eme

Nu var det länge sedan jag var på FL, men ser att det kommit fler tips! Gorgie fick jag också tips om, så dit ska vi försöka ta oss. Och Thomas the Tank Engine är han helt inne på just nu så Christinas tips om ånglok ska kollas upp!

Hittade även detta när jag googlade, ser ut som ett bra ställe (tractor rides!) för en dagsutflykt:

www.almondvalley.co.uk/

Glad sommar på er!

Svar på tråden Aktiviteter i Skottland