• Sol 77

    Adopterade från Chile!

    Hej!

    Jag skulle tycka det vore kul att komma i kontakt med andra som oxå är adopterade från Chile?
    Även ni som är adopterade från något annat land får gärna skriva ni med :)
    Själv kom jag hit från Santiago,Chile i slutet på 70-talet.

  • Svar på tråden Adopterade från Chile!
  • Svartfot

    Min bror är också adopterad (från Conception) och han bryr sig verkligen inte ett smack om det...
    Typiskt killar.


    Ennna skrev 2008-06-21 13:20:32 följande:
    Svartfot: Jag är född i santiago, men biomamman och hennes familj bor i dag i Cauquenes en stad ca 40 mil ifrån santiago. Vi reste ner i februari och åkte via santiago för att sedan flyga till conception och vidare därifrån med buss till C. Det var en urhäftig resa, men med många känslor!Att sitta på planet och inse att folk i kroppsformen såg ut som jag det var en otrolig känsla..!Att möta min mamma var både roligt och spännande och omtumlande. Samtidigt som jag fick svar på många av mina frågor. Spanska pratar jag inte, däremot så kan min man lite grann. Utöver det hade vi tur att träffa vänliga mormoner som hjälpte oss vid några tillfällen kanske ca 7h sammanlagt vid de djupare samtalen.Att inte prata spanska var för mig dubbelt. I stort gick det bra, men det blev jobbigt att alla hela tiden trodde att jag pratade, och sedan gjorde en så stor affär av att jag inte gjorde det.När det gällde min mamma så var det ändå ok, visst lite besviken var hon över att vi inte delade språk, men samtidig så gick det ändå bra.Om du vill får du gärna inboxa mig!
    OJ!

    Jag ryser i hela kroppen när jag läser din berättelse...
    Nu VILL jag också söka mina rötter, får ligga påAC igen...suck, verkar aldrig bli min tur.
    Sol 77 skrev 2008-06-22 15:55:53 följande:
    Maria 1978Jag hade en bror som kom hit 1981,söder om Santiago. Kommer inte ihåg vad staden el. byn heter.Själv är jag ju som sagt från Santiago så vi är/var inte biologiska syskon. Varför jag skriver var, är för att han tyvärr omkom för några år sedan tyvärr :(Både han och jag hade med oss information om vad mamman hette,ålder och varför vi blev bortadopterade.Precis som din bror var min brorsa aldrig intresserad av sin bakgrund heller.
    Beklagar verkligen
    ღMalte ღWilmaღ
  • Michanna

    skoja att hitta denna länk..
    Anna heter jag. från Concepcion . född 77
    Kom hit när jag var 3 månader. har en bror från ecuador.
    Vet väldigt mycket om varför jag är bortadopterad.
    Har ingen större lust att söka upp mina biologiska föräldrar. dock att se chile.

    Har tre vilddjur till barn. och nyfikenheten att se chile och allt kom mycket mer när jag väl fick barn..

  • Sol 77
    Michanna skrev 2008-07-10 21:12:58 följande:
    skoja att hitta denna länk..Anna heter jag. från Concepcion . född 77 Kom hit när jag var 3 månader. har en bror från ecuador.Vet väldigt mycket om varför jag är bortadopterad.Har ingen större lust att söka upp mina biologiska föräldrar. dock att se chile.Har tre vilddjur till barn. och nyfikenheten att se chile och allt kom mycket mer när jag väl fick barn..
    Hej Michanna!

    Välkommen till tråden. :)
  • Raspberry81

    Hej

    Tittar bara in i er tråd eftersom min man vuxit upp i Chile med chilensk pappa och svensk mamma. De flyttade tillbaka till Sverige när min man var i skolåldern. Han hade hunnit gå några år i chilensk skola. Vi funderade länge äver att adoptera ett barn från chile genom sename, men fick tyvärr inte medgivande för barn över 5 år i sverige, vilket är det som krävs för internationell enskild adoption. Nuförtiden finns det ju inga andra adoptioner från chile. Fortfarande maler tanken i mitt huvud, skulle det inte vara bäst för oss som har någon sorts förankring i Chile att ta emot ett barn därifrån (främst för barnets skull)? Kanske är det värt att försöka övertyga utredaren om att höja vår medgivandeålder....? Jag förstår att det är helt absurt att tänka så idag för er del, men tror ni att ni skulle haft en fördel att vara adopterad av en chilenare boendes i sverige? När det gäller att behålla en slags chilensk identitet. Eller ser ni det som att ni aldrig velat vara något annat än svenska, med en helsvensk profil? Kanske förvirrat och osammanhängande. Men det jag undrar är om det är positivt för ett chilenskt barn att adopteras av oss, som har erfarenheter av den chilenska kulturen, och språket? Vi tänker väldigt ofta på om vi ska försöka att prata med familjerätten en gång till om våra tankar, om hur värdefullt det kan vara för barnet att ha någon sorts koppling till landet. Skulle ni sett det som värdeullt i tex ert sökande efter rötter, att ha någon med er som kan språket och vet hur systemet fungerar?

    Det som även slagit mig i denna tråd är att de flesta av er är adopterade från mellersta Chile, vet ni hur det kommer sig? Är det möjligtvis för att det mesta styrs från Santiago, rent byråkratiskt tänker jag då? vad tror ni?

    Min man har bott i norra Chile.

  • Ennna

    Raspberry81
    Såg precis ditt inlägg, och nu kan ju jag bara svara för mig själv.
    Jag personligen har haft det bra i den familj som jag kom till, även fast deras koppling till Chile inte funnits mer en genom mig.
    Däremot så var det viktigt att kunna identifiera sig med spansktalande, samt med chilenare som jag stötte på.

    Jag tror att det kan finnas en klar fördel, om det i en adoptionsfamilj finns en eller två som har kopplingar till landet! Både ur kulturellt perspektiv, men också ur det språkliga - insåg iom min egen resa att det är skillnad på spanska och spanska

    Jag personligen tycker nog att ni skall försöka kolla upp möjligheten en gång till, och med hänvisning till det du skrivit här!

    Om jag ngn gång i framtiden skulle adoptera, så skulle jag gärna göra det om inte från chile så iaf från ett närbeläget land, så att barnet får ngn "att dela" bakgrund med!

    Undrar du ngt mer får du gärna inboxa mig!

  • Raspberry81

    Hej! Jag har varit bortrest och sedan tappade jag bort mig i vilka trådar jag skrivit innan jag åkte.

    Ja den känslan som ligger och gror är att vi ska göra ett till försök att prata med utredaren. Utredaren kanske är rädd att vi ska adoptera ett äldre barn från ett annat land och inte från Chile. Hade vi inte alls köat i Sverige tror jag nog att de gett oss högre medgivande (då vår avsikt endast hade varit en enskild adoption), men nu vågar de kanske inte. Ett äldre barn när man har språket gemensamt är nog en fördel, men adopterar vi barn över 5 från ett annat land kanske de bara ser nackdelar.

    Det är skillnad på spanska och spanska, det har du rätt i. Man hör från vilket land en spansktalande kommer ifrån på dialekter, slang, uttal. Min man säger att Mexarna pratar gullig spanska, han brukar ha roligt över Benicio Del Toro (tror det var mexico?). Spanjorerna pratar ingen fin spanska eftersom de läspar, i mitt tycke.

    Har du en känsla i dig, att du vill adoptera i framtiden?

  • Raspberry81

    Jag har kompisar som är adopterade från Colombia och Chile, och de har umgåtts mycket med spansktalande jämnåriga. Är det vanligt att man "hittar" folk i närheten med sydamerikanskt ursprung tror du? Den ena killen hamnade i lite jobbiga situationer, för att han så gärna ville lita på sina nyfunna vänner.

  • Ennna

    Rapberry: Hej! Jag tror att det där med att "hitta" kan vara lite olika. För mig var det viktigt lite sådär på håll... Dvs jag var nyfiken och ville veta, men inte vara för nära.. Hmmm svårt att förklara, men tror att det ligger en del i att jag också inte förrän jag var vuxen kunde besluta mig för hur jag ville göra med att resa och se rötterna. Nyfiken på håll är nog också en del av mig, vilket innebär att det nog kan se olika ut för olika personer.

    Jag skulle nog kunna tänka mig att adoptera i framtiden, ja. Helst då från en latinamerikanskt land.

  • micke7812

     Senaste inlägget Sön 27 jul 2008 20:03. Det va ett tag sen. Så jag förnyar tråden lite. Jag heter Micke är född 1978. Jag kommer i från Concepcion i Chile. Jag kom till Sverige hösten 1979. Jag har hittat mina syskon i Chile. Jag fick kontakt med dom i Maj 2013. Har i dag kontakt med dom via Facebook.

    Jag har planer på att åka ner till Concepcion när jag har fått ett fast jobb. Jag håller på att lära mig Spanska. Det går sakta men säkert som det heter. Jag ser fram emot att åka ner till Chile / Concepcion. Och lära känna lika bra som jag gör med Sverige.

  • Pandamamma79

    Jo, många verkar dessutom vara avregistrerade från fl. Jag är född i Chile 79, kom hit bara 7 veckor gammal. Till skillnad från många är jag inte intresserad av min bakgrund. Tycker däremot att andras berättelser är väldigt intressanta! Häftigt att du har kontakt med dina släktingar. Måste kännas overkligt att hitta rötter på andra sidan jorden! Hoppas fler tittar hit nu. Kramar


    micke7812 skrev 2014-02-18 14:37:37 följande:
     Senaste inlägget Sön 27 jul 2008 20:03. Det va ett tag sen. Så jag förnyar tråden lite. Jag heter Micke är född 1978. Jag kommer i från Concepcion i Chile. Jag kom till Sverige hösten 1979. Jag har hittat mina syskon i Chile. Jag fick kontakt med dom i Maj 2013. Har i dag kontakt med dom via Facebook. Jag har planer på att åka ner till Concepcion när jag har fått ett fast jobb. Jag håller på att lära mig Spanska. Det går sakta men säkert som det heter. Jag ser fram emot att åka ner till Chile / Concepcion. Och lära känna lika bra som jag gör med Sverige.

  • blablabla432

    Hej adopterade från Chile! Jag är inte adopterad men född i samma land och hittar just på ett teveprogram därifrån som avslöjar en stor adoptionsmaffia med svensk inblandning. Jag skickar länk, men för er som inte förstår spanska har jag översatt i Googgle en artikel om samma ämne.

    ">http://www.chvnoticias.cl/reportajes/estos-serian-los-responsables-del-millonario-trafico-de-ninos-en-chile/2017-11-30/220655.html


    Trafficking: organisation som tog barn ut ur landet under diktaturen avslöjas
    .

    Mångmiljonaffären som skapades kringl barnhandeln under diktaturen är ett av de mest okända kapitlen i Chiles historia.

    Gravida kvinnor som uppmanades eller tvingades att lämna ifrån sig sina bebisar och barn som togs ut ur landet med falska personnummer, är några komponenter i dessa olagliga adoptioner.

    Enligt dåtidens vittnen togs barnen till länder som Sverige, Spanien, Italien eller Frankrike. Faktum är att ungefär 2 129 barn lämnade landet med Sverige som resmäl mellan 1976 och 1981 och Chile blev den tredje största leverantören i världen.

    En av
    institutionerna som misstänks ligga bakom är Adoptionscentrum, en internationell adoptionsbyrå som  valde ut barn med de egenskaper som deras blivande föräldrar efterlysste.

    Anna Maria Elmgren, svensk medborgare, var den som ledde denna trafikmaskin. Hon verkade ha ett diplomatpass som gav henne möjlighet att gå genom tullen med resväskor med barn
    i. Sammantaget samlade hon och sin man en förmögenhet i tider av ekonomisk kris.

    En annan viktig person i denna mafia var Telma Uribe, en socialarbetare som jobbade för Vicaría de la Solidaridad, en kyrklig samfund för minderåriga diktaturoffer. Fram till 2006 skulle denna kvinna ha bett offren om en avgifter för att  återförenas med sina biologiska familjer.

    Bara efter demokratins ankomns och tack vare en ändring i lagstiftningen kunde denna praxis
    sluta fungera.



    ">



    ">



    ">

Svar på tråden Adopterade från Chile!