• Wrigley

Cykla eller Skjutsa?

Är man för hård om man begär att ens 15 åring kan cykla dit de ska nu under sommarlovet när de är lediga hela dagarna?
    Även om det blir 1 - 1,5 mil. Jag är trött på att sitta och skjutsa hela dagarna fram och tillbaka till kompisar och till stan och till badstränder, det är som att man vore på jour hela dagen för att köra. Till saken hör att om jag säger att hon(min dotter) får cykla eller gå, så sitter hon och ringer runt till andra hon känner för att tigga skjuts i stället och det kan jag ju inte acceptera så då är det ju bara att sätta sig och köra. Bensin är dyrt och man har ju saker man vill göra själv också där man kanske inte är tillgänglig att kasta sig i bilen så fort hon önskar. Vi har tagit den här diskusionen men vi blir bara osams eftersom att hon inte tycker att hon behöver cykla, vissa av hennes kompisar har inte ens en cykel och det är inte pga att de inte har råd. När en annan var ung så cyklade man ju jämt dit man skulle, det var inga föräldrar som skjutsade hela dagarna då. Är alla tonåringar så här lata?
    Visst kan man väl ställa kravet att hon får cykla?

• Svar på tråden Cykla eller Skjutsa?
  • Nidorina

Såklart kan man cykla 10-15 km, bara det inte är alltför mkt trafik på den sträckan.

• mammatillpojkar

när jag va i den åldern så fick jag cykla alternativ ta bussen om jag inte orkade cykla!

• iolanthe

Jag tycker absolut hon kan cykla. Jag cyklade närmare en mil till vissa kompisar redan i mellanstadiet, så det orkar en 15-åring absolut. Och orkar dom inte är det dags att börja träna . Och på sommaren cyklade jag 8 km till stranden, inte tal om att få skjuts inte, bara ibland.

• NoMatter

Jag fattar faktiskt inte hur det har blivit som det är. När jag var ung (FYY fasiken, nu låter jag som min mamma gjorde. ) så fick jag ta mig dit jag ville om jag ville. Mamma hade bil men inte tusan var hon någon passopp för det. Skulle jag någonstans så var det cykel, buss eller apostlahästarna som gällde och jag kan då inte minnas att jag gnällde. Vet att jag t.om föredrog att gå istället för att ta bussen, då sparade jag ju pengar. Jag minns ett sportlov när jag promenrade 6 km enkel väg varje dag, sen satt man ju inte direkt stilla under dagen heller, sen var det lika långt hem igen. Då var jag tretton men redan innan det promenrades det till stallet tidiga helgmorgnar och det var nog ungefär 6 km dit också.

När mina barn var i den ålderna hade jag inte ens bil men nog tusan kom dom dit dom ville för det.

Att röra på sig vinner ju alla på så det är absolut inte för mycket begärt att jäntan tar sig dit hon vill på cykel.

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Bevabus

Jag är personligen lite lat för jag tar bussen till skolan varje dag eftersom att den ligger nere på stan, men i övrigt på fritiden så cyklar jag inte så mycket alls, helt enkelt för att jag inte umgås så mycket med folk på fritiden. Men om din dotter nu har kompisar som bor bara några kilometer bort så är det såklart hon kan cykla. Alltså, det är ju en sak om dom bor på andra sidan stan! Jag tycker att 6 km är det högsta hon borde bli tvingad att cykla själv. För det är faktiskt en bra bit att åka, särskilt om vägarna ser olika ut, det kan ju bestå utav en enda lång uppförsbacke!
    Min väg till skolan är 6 km, jag tar bussen för att vägen hem är ett helvete....hela vägen dit är nerförsbacke och hela vägen hem är uppförsbacke (inget som man vill cykla i när man är trött efter skolan). Så 6 km tycker jag hon kan cykla själv..det är nog med träning, det tar mellan 15-20 minuter.

• anne h

Kommer mina ungar (13-15-16½ år gamla, lillebror är undantagen) på för sent (för att passa någon av de få bussarna som går förbi här) att de ska i väg någonstans så är det apostlahästarna eller cykel som gäller, oavsett om det är 1-5-10-20 km..
    Ok, har jag tid och möjlighet så händer det att jag kör, men inte om de "bara" ska till nån kompis. (men inte om det är bort till nästa by 5 km bort, det ska då vara in till stan 2 mil bort)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lovley

när jag va 14 fick jag cyckla eller gå, min mamma körde inte mig som en taxi, och det va ändå inte så många år sen ändå

• Familjekit

Tycker att ungdomar rör sig allt för lite idag så det är bara nyttigt för dem att komma ut o röra på sig. En annan flängde och for på cykel eller gick. Det är ju sommar underbart att vara ute. Men som sagt moppe är ju inte så tokigt så kan man ju deala om tankningen så ser de att det kostar en del även med moped.

Vi har en 13 åring hemma och bor 2,5 mil utanför stan. Vi skjutsar inte gärna i onödan han tar ofta bussen.

• BigAuntie

Jag tar bussen! Det är 1,8 till närmaste samhälle.

• saris

När jag var liten fick jag alltid skjuts om det var kväll. Annars cyklade jag eller tog bussen. Kan ni inte göra en deal att hon cyklar en väg och du hämtar henne, om ni har cykelställ förståss.

• Waldo

Nja, jag kan nog tänka mig att betala för buss när det är 1,5 mil.
    Skjuts hit och dit på dygnets alla timmar har vi aldrig sysslat med

Svar på tråden Cykla eller Skjutsa?