Cykla eller Skjutsa?
Är man för hård om man begär att ens 15 åring kan cykla dit de ska nu under sommarlovet när de är lediga hela dagarna?
Även om det blir 1 - 1,5 mil. Jag är trött på att sitta och skjutsa hela dagarna fram och tillbaka till kompisar och till stan och till badstränder, det är som att man vore på jour hela dagen för att köra. Till saken hör att om jag säger att hon(min dotter) får cykla eller gå, så sitter hon och ringer runt till andra hon känner för att tigga skjuts i stället och det kan jag ju inte acceptera så då är det ju bara att sätta sig och köra. Bensin är dyrt och man har ju saker man vill göra själv också där man kanske inte är tillgänglig att kasta sig i bilen så fort hon önskar. Vi har tagit den här diskusionen men vi blir bara osams eftersom att hon inte tycker att hon behöver cykla, vissa av hennes kompisar har inte ens en cykel och det är inte pga att de inte har råd. När en annan var ung så cyklade man ju jämt dit man skulle, det var inga föräldrar som skjutsade hela dagarna då. Är alla tonåringar så här lata?
Visst kan man väl ställa kravet att hon får cykla?