• Nala80

Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)

Hej!
    Någon mer som jobbar som SSK och försöker att undvika att behöva tala om på jobbet att ni är gravida?

Jag har lyckats än så länge att få en kollega att sätta ett speciellt AB-dropp som gravida inte ska sätta utan att behöva säga ngt. Varje dag är en ny utmaning!!!

• Svar på tråden Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)
  • Ninnis75

Det är sant att man ska undvika t.ex cytostatika men problemet är att det på jobbet inte är hållbart. Det beror kanske också på vilken verksamhet man jobbar inom och vilka kollegor man har. Utgår man ifrån IVA skulle jag och andra gravida i så fall få bli sjukskrivna el omplacerade från vecka 5. Det går ju inte !

Lycka till!

• Nala80

Ninni75 - nej det ser ju så olika ut, beroende på var man jobbar

Lycka till själv!

• tok

Nala80 - nope vi använder inte slutet system, om du menar dragskåp och dylikt? har bara handskar när jag blandar... ska jag skärpa till mej alltså??

• Nala80

Tok - nej jag vet inte, kanske har råkat förstorat upp det hela. Men vi pratar en del om det på jobbet, därför undrade jag om fler känner som jag. Men det verkar vara väldigt olika på olika arbetsplatser. Följ de instruktioner ni har på er arbetsplats så blir det nog jätte bra

Lycka till!

• Skrutt74

Hej!

Även jag jobbar som SSK på vårdavdelning och hanterar olika sorters läkemedel alla dagar, samt blandar till Ab-dropp. Vi har inget slutet system och jag använder heller inte handskar när jag blandar. (tycker handskar mest är i vägen då, samt att jag inte känner oro för det).

Jag har inte heller berättat på jobbet att jag är gravid, är i v 11.
    På kvällarna jobbar jag tillsammans med en usk så jag har ingen som kan utföra mitt jobb i stället för mig heller.