• Nala80

Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)

Hej!
    Någon mer som jobbar som SSK och försöker att undvika att behöva tala om på jobbet att ni är gravida?

Jag har lyckats än så länge att få en kollega att sätta ett speciellt AB-dropp som gravida inte ska sätta utan att behöva säga ngt. Varje dag är en ny utmaning!!!

• Svar på tråden Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)
  • Ninnis75

Det är sant att man ska undvika t.ex cytostatika men problemet är att det på jobbet inte är hållbart. Det beror kanske också på vilken verksamhet man jobbar inom och vilka kollegor man har. Utgår man ifrån IVA skulle jag och andra gravida i så fall få bli sjukskrivna el omplacerade från vecka 5. Det går ju inte !

Lycka till!

• Nala80

Ninni75 - nej det ser ju så olika ut, beroende på var man jobbar

Lycka till själv!

• tok

Nala80 - nope vi använder inte slutet system, om du menar dragskåp och dylikt? har bara handskar när jag blandar... ska jag skärpa till mej alltså??

• Nala80

Tok - nej jag vet inte, kanske har råkat förstorat upp det hela. Men vi pratar en del om det på jobbet, därför undrade jag om fler känner som jag. Men det verkar vara väldigt olika på olika arbetsplatser. Följ de instruktioner ni har på er arbetsplats så blir det nog jätte bra

Lycka till!

• Skrutt74

Hej!

Även jag jobbar som SSK på vårdavdelning och hanterar olika sorters läkemedel alla dagar, samt blandar till Ab-dropp. Vi har inget slutet system och jag använder heller inte handskar när jag blandar. (tycker handskar mest är i vägen då, samt att jag inte känner oro för det).

Jag har inte heller berättat på jobbet att jag är gravid, är i v 11.
    På kvällarna jobbar jag tillsammans med en usk så jag har ingen som kan utföra mitt jobb i stället för mig heller.

Det jag funderar mest på är röntgen. Hittills har jag klarat mig undan från att föra ngn pat. till rtg och hoppas att jag klarar mig en tid till. Rtg vill jag nämligen inte vara i närheten av, och eftersom vi ofta har så sjuka patienter att man måste vara med och assistera så vill jag undvika det.

Grattis till alla med bebisar i magen!!

• tok

vimsan74 - menar du alltså att man inte ens kan köra en pat till röntgen.. maskinerna är väl inte igång när det inte är undersökning? snart kan man ju inte göra nåt känns de som..

• Tjatte

Jag sommarjobbar som usk (pluggar till ssk) och är gravid i v 7. Jag var tvungen att outa graviditeten på min tredje inskolningsdag när vi skulle ta en pt till röntgen. Men det är okej, det gör inget om de vet. Jag ska ju bara jobba över sommaren, hade det varit ett "vanligt" jobb hade jag kanske velat dölja det lite längre.

• tok

nån som vet om det verkligen är farligt att bara köra en pat till rtg??? alltså inte vara med utan bara köra dit? det kan väl inte vara farligt, eller???

• Ninnis75

Hej "vimsan74 tok och Tjatte" ..

Jag menar inte att antibiotika el virusläkemedel är ofarligt och man bör använda handskar åtminstone. Många avd har inte dragskåp (vi på IVA har dragskåp). Vissa läkemedel beställs färdigblandat från apotek,men oavsett vad så slipper man ju inte undan att komma i kontakt med antibiotika. Vad jag vet finns egentligen inga belägg för att man inte "får,ska el bör" hantera antibiotika men viss cytostatika är möjligen logiskt. Om vi inte får hantera,får vi då i så fall ens vårda en patient som står på antibiotika,för hur som helst utsöndras ju metaboliterna. Nåja. Jag tror inte man ska förstora upp det hela som du säger "Nala80".

Angående röntgen. Om vi som är gravida inte ens kan gå med patient till och från röntgen hur vågar vi då göra ultraljud på våra bebisar undrar jag ? Stråldosen vid ultraljud är ju så låg och ofarlig annars skulle inga UL göras. Att transportera är inte farligt! Det är däremot rekommenderat att inte vistas i samma rum där röntgen görs,och oavsett blyskydd ska man som gravid inte ens vara i samma rum där röntgen görs.

På IVA är det alltid problem för plötsligt ska andra patienter på salen röntgas samtidigt som du är fullt upp med din egen patient. Det tycker inte jag är så lyckat !

• tok

ninnis75 - en sista fråga ang. rtg.. jag kör pat och rapporterar inne på rtgsalen, men det är ju ingen undersökning igång då.. att bara vara inne i en rtg-sal utan pågående strålning kan ju inte vara farligt.. jag menar det är väl inte "kvar i luften"??

• Ninnis75

Nej det är inte farligt om inte apparaten är igång. Jag tycker du ska sluta oroa dig ! se det jag skrev ovan.

Ha det bra

• tok

jag var inte orolig innan jag slank in på denna tråd.. tack för info.

• Ännuenprick

Har varit med på op i genomlysning flera gånger (visserligen efter v 30, men ändå). Bakom skärm och blyförkläden. Att köra en pat till rtg är inga problem.
    Mitt största problem var att sneaka till mig HCG på jobbet... tack och lov körs det i samma rör som thyroideaprover..

• Skrutt74

Hej!

Om ni läser det jag skrev ovan om rtg så är det det att vi ofta måste vara med och assistera vid olika rtg undersökningar. Eftersom många av våra patienter inte klarar av att hålla vissa ställningar själv, utan vi måste assistera även under själva rtg undersökningen. Inte bara föra dit patienterna! Vi har dock alltid haft som policy att gravida inte heller för pat. till rtg., och det tycker jag känns bra.

• Ninnis75

Vimsan74

Jag förstår hur du menar när du skriver assistera. Som ssk på iva måste vi stå med och hålla huvud och armar på plats under själva rtg eftersom dom e intuberade och sövda. Det känns inte bra vill jag lova,trots att man har blyförkläde. Jag har mer respekt för rtg än antibiotika men självklart ska man väl undvika allt som är obra. Nu känns det som att hela tillvaron vore ett enda stort förbud så man får väl coola ner lite.

• Skrutt74

Ninnis75

Jag håller fullständigt med dig om att allt börjar låta som förbud, samt även att jag har mera respekt för rtg än för antibiotikan. Men samtidigt ska man heller inte tro att allt ordnar sig...

Jag fick en blödning igår på jobbet, redan på förmiddagen. På eftermiddagen började det även komma små blodkoagel. Som tur var tog de mig på allvar på gyn.akuten och jag fick komma in på ett VUL. Som tur var såg allt bra ut och bebisens hjärta slog helt normalt samt växer bra, (är i vecka 11, 10+6).

Jag blev sjukskriven med order om att inte få utföra några fysiska aktiviteter. Jag känner mig bättre idag, men har fortfarande smärta nere i ryggen samt i magen. Har en hälsovårdare i släkten som jag pratade med i går och hon sa att det verkar som om jobbet kanske inte är det bästa för mig nu, med stress och tunga lyft.

Man ska klart inte bli helt nojig över allting, men man ska även känna efter hur ens kropp mår. Jag anser i alla fall att mitt jobb inte är lika mycket värd som det lilla livet jag har i magen.

Hoppas nu att allt går bra för oss alla, trots alla våra olika arb.uppgifter.

• Gravidsmurfan

Löjligt att ni inte kan köra ner patienter till röntgen. Röntgen är ju inte igång när ni är i rummet / röntgen Ssk

• Ingen fara förutom cytostatika

Vi har rätt att avstå att hantera urin/blod/kräkningar hos de pat som har fått cytostatika de senaste 5 dagarna. Därefter är det fritt fram att vårda dem igen.

Antibiotika har jag inga invändningar emot, vi använder codan spike när vi blandar vilket räknas som slutet system tror jag... Handskar använder jag alltid.

Svar på tråden Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)