• solhem

Tips till alla rädda.

Skulle vilja tipsa alla förlossningsrädda om att ladda ner och läsa den här texten. Den finns på BB Stockholms hemsida och heter "Väskan". Den hjälpte mig mycket första gången och nu när jag väntar andra ska jag läsa den igen.

www.bbstockholm.se/pdfs/vaskan.pdf

• Svar på tråden Tips till alla rädda.
  • snuttP

GAv mig inget alls tyvärr.. =/

• mammsas

Det bästa är väl att tänka att det är ju ingen farlig smärta man har. Man får ju belöning av den. En bebis. Har man annan smärta så är man oftast sjuk. Så fort babyn är ute så försvinner smärtan.

• Altariel

De jag kan hälsa er.. efter att ha fött två barn..

Tänk på förlossnings smärta som en glädjesmärta.. Ni bryter inte ett ben, så de gör ont på så sätt för de får man inte ut något av.
    Men smärtan är värd att gå igenom, sen finns de bedövning (Jag använde ingen utom lustgas) för er som inte vill känna nått alls typ

Men, låt inte skräcken styra er till att missa det mest fantistiska ni kommer att uppleva - Stunden då ert barn föds.

Kram!

• Leather Cravat

Alla förlossningsrädda är ju inte rädda för smärtan utan rädda för annat.

• LIVochLinnea

Jag tror inte heller att det är själva smärtan som är det som gör att man blir förlossningsrädd. Jag tror heller inte att jag som fött fem barn kan förstå och förklara att detta inte är farligt. Är man rädd är man rädd. Jag är hysteriskt rädd för hundar och blir bara irriterad på folk som talar om att hunden är snäll. Liksom folk som är paniskt rädda för ormar. Det värsta som kan hända är ju att träffa på någon som talar om att du är ju rädd för något som inte är farligt Det handlar inte om det. Jag tror ändå att det är bra att prata jätte mycket om sin rädsla och att efter att ha pratat mycket så kanske man försöker föda vaginalt eller så får man föda barn med kejsarsnitt. Vill man ha ett stöd typ doula kan det vara bra för vissa andra kanske mår ännu sämre av ett sådant stöd och vill fixa detta på egen hand.

• finskaflikkan

fatta nada av texten o hjälpte inte mig ett dugg!
    E förstföderska o jag e inte rädd för just själva smärtan jag e mer rädd för vad som kan hända under förlossningen, olika komplikationer...

• H A P P Y F E E T

Fattade ingenting. Och som ordentligt förlossningsrädd så kan jag säga att då kan inte någon text i världen hjälpa! Sorry...

• krisscross

Hmm... jag fattar nog, tror jag, var den som skrev texten ville komma, men ser inte riktigt att de kommer dit så man förstår poängen. Kontentan är nog att likaväl som att vara praktiskt förberedd måste man vara prykiskt förberedd åxå. Men hur blir man de bäst då, när man inte vet vad som väntar?...

Jag har bara genomgått en förlossning än så länge, och den var allt annat än under normala omständigheter (ni som vill veta hur kan läsa det i min så kallade "blogg"; "INGET PEP-TALK, FÖR DÅ DÖR JAG!..." Men på något sätt är man så otroligt stolt över sig själv för det man "presterat", och att föda barn gör ont, det går inte att sticka under mattan med det. MEN som någon annan skrev så är det en "positiv" smärta, det kommer något gott ur den, vilket det inte gör om man har ont för att man brutit benet eller armen osv. Och när det är färdigt då är det verkligen färdigt, då gör det inte ont mer, konstigt nog. Belöningen är så stor, så man får fästa sin blick på målet och helt enkelt lita på sin egen kropp och att man är i den bästa tänkbara vårdpersonalens händer.

Kram!
    /krisscross

• krisscross
    Svar på #20
    Jupp, eller blogg å blogg... Ett jag-måste-skriva-av-mig-annars-spricker-huvvet-!-"blogg"!
  • abuelita

På den här sidan finns affirmationer och fina dikter som kan lindra förlossningsrädslan. På engelska dock. birthbuddy.wordpress.com/resources/affirmations/

Och att se videos med kvinnor som har fullkomlig kontroll över sin kropp när de föder och är helt fria från rädsla kan också vara till stor hjälp om man vill bli av med sin egen rädsla.

På den här

är det en kvinna som under en hemförlossning sjunger sig igenom värkarna medan hennes 7-åriga dotter filmar. Verkligen mäktigt!

Och på den här är det en kvinna som på sjukhus föder fram barnet, uppenbarligen utan vare sig rädsla eller smärta. Ja hon ser faktiskt ut att njuta av att föda barn.

Svar på tråden Tips till alla rädda.