• MrsCD

Praktiska detaljer -flytta hem fran England

Jag har bott i England sedan snart fyra ar med min engelske man. Vi funderar nu pa att flytta till Sverige nasta ar och vi har borjat tanka pa de praktiska detaljerna. Nar jag flyttade hit var det ju inte en svar flytt, jag tog med mig lite skor och klader i en resvaska och satte mig pa planet. Men nu har vi bott tillsammans ett tag och samlat pa oss en hel del grejer (mobler, bocker, porslin etc), som i sig inte ar vart sa mycket men som skulle vara trakigt att behova salja/slanga, sarskilt eftersom vi skulle behova kopa nytt nar vi flyttar igen. Eftersom det ar manga svengelska familjer har pa FL, skulle det vara bra att fa lite tips om hur man bar sig at for att transportera allt over Nordsjon. Hur mycket kostar det etc. Tips om andra saker man bor tanka pa vid en sadan flytt mottages tacksamt!

• Svar på tråden Praktiska detaljer -flytta hem fran England
  • londonkarin

Hej! En fraga bara, jag vill ocksa flytta hem till Sverige men hur gor ni med jobb etc? min man kan ju inte svenska och han ar orolig att flytta dit pga. av det. Jag forsoker overtala honom att alla kan engelska men min overtalningsformaga ar tydligen inte sa bra. Ar det nan som har nagra tips?
    Det har var ju inte direkt svar pa trad-starten men fick lov att fraga anda.

• MrsCD
    londonkarin skrev 2008-06-17 21:05:20 följande:
    Hej! En fraga bara, jag vill ocksa flytta hem till Sverige men hur gor ni med jobb etc? min man kan ju inte svenska och han ar orolig att flytta dit pga. av det. Jag forsoker overtala honom att alla kan engelska men min overtalningsformaga ar tydligen inte sa bra. Ar det nan som har nagra tips? Det har var ju inte direkt svar pa trad-starten men fick lov att fraga anda.
    Min man har lart sig svenska. VI har jobbat hart med det eftersom jag visste att han inte skulle kunna jobba i Sverige utan att kunna det. Han har visat sig ha latt for sprak och pratar utan den typiska engelska brytningen (kan rulla R:en etc) och har ett ganska stort ordforrad. Alla jobb i Sverige kraver ju inte att man kan svenska, det beror ju helt pa vad din man jobbar med. Sen ar det ju mycket svarare att fa jobb i Sverige an i England. Mycket svarare att jobba sig upp, kravs ofta att man har gatt en specifik utbildning.
    Som tips till svenskundervisningen skulle jag kopa en "Teach yourself"-bok. Finns pa Waterstones, de vita med gul rand. Vi gick igenom den fran borjan. Jag ar ganska bra pa grammatik och har lart mig flera sprak, sa jag visste hur man skulle lara ut (skryter, jag vet . Linguaphone ar dyrare kurser med CD till. Men om din man inte vill lara sig kommer det aldrig att ga. Det ar SVART att lara sig ett nytt sprak. Kolla om han kan jobba i Sveirge utan att prata svenska. Lycka till!
  • MrsCD
    Hej! En fraga bara, jag vill ocksa flytta hem till Sverige men hur gor ni med jobb etc? min man kan ju inte svenska och han ar orolig att flytta dit pga. av det. Jag forsoker overtala honom att alla kan engelska men min overtalningsformaga ar tydligen inte sa bra. Ar det nan som har nagra tips? Det har var ju inte direkt svar pa trad-starten men fick lov att fraga anda.
    Forlat!
    Jag laste fel i ditt inlagg. Trodde att du forsokte overtala honom att lara sig svenska!
    Klart att deflesta arbetsplatser har folk som pratar engelska, men som for tex min man som ar lakare hade det ju inte gatt att prata engelska. Vad gor din?
  • FOA
    MrsCD skrev 2008-06-17 18:22:41 följande:
    Tack!Sa du bor kvar eller?
    Ja, har inga planer just nu pa att flytta hem. Min engelska man foreslar det ibland men jag tror inte han har en aning vad det egentligen innebar.
  • becky J
    Min kille är engelsman och vi bor i Stockholm sedan 4 år. Det har gått ganska trögt med svenskan. Han har gått SFI-kurser som ju är avgiftsfria, men inte så bra. Nu förstår han ganska mycket svenska, och kan snacka en del men långt från flytande. Han jobbar dock som webdesigner så han har fått fast jobb på ett svenskt företag i Stockholm trots att han inte kan språket. Så din killes chanser att landa ett jobb beror nog på vad han jobbar som.
  • FOA

becky J skrev 2008-06-17 22:04:57 följande:

Min kille är engelsman och vi bor i Stockholm sedan 4 år. Det har gått ganska trögt med svenskan. Han har gått SFI-kurser som ju är avgiftsfria, men inte så bra. Nu förstår han ganska mycket svenska, och kan snacka en del men långt från flytande. Han jobbar dock som webdesigner så han har fått fast jobb på ett svenskt företag i Stockholm trots att han inte kan språket. Så din killes chanser att landa ett jobb beror nog på vad han jobbar som.
    Instammer! Min syrras man som ar snickare har inte nagra problem da det ar stor brist i Sverige meddans min man som jobbar innom 'market research' troligtvis skulle ha det mycket svarare da det skulle kravas mycket battre svenska av honom.
  • MrsCD
    FOA skrev 2008-06-17 21:57:17 följande:
    Ja, har inga planer just nu pa att flytta hem. Min engelska man foreslar det ibland men jag tror inte han har en aning vad det egentligen innebar.
    Na, det ar ju ganska mycket som ar annorlunda som man kanske inte tanker pa. Min man var valdigt fortjust i Sverige i borjan, och ville hemskt garna flytta dit. Jag sa: OK, men da maste du prova att jobba dar, vara dar pa vintern, inte ha mig dar. TYcker du fortfarande om det sa ger vi det en chans. Sa han gjorde praktik pa ett sjukhus mitt under den varsta vintern pa 40 ar, bodde hos mina foraldrar. Men han tyckte anda att det var bra! Sa darfor flyttar vi nu.
  • FOA
    MrsCD skrev 2008-06-17 22:29:45 följande:
    Na, det ar ju ganska mycket som ar annorlunda som man kanske inte tanker pa. Min man var valdigt fortjust i Sverige i borjan, och ville hemskt garna flytta dit. Jag sa: OK, men da maste du prova att jobba dar, vara dar pa vintern, inte ha mig dar. TYcker du fortfarande om det sa ger vi det en chans. Sa han gjorde praktik pa ett sjukhus mitt under den varsta vintern pa 40 ar, bodde hos mina foraldrar. Men han tyckte anda att det var bra! Sa darfor flyttar vi nu.
    Lite sa har jag ocksa funderat - inte bara var dar pa semester da allt ar hur trevligt som helst. Min man pratar om att driva en pub nagot som jag INTE vill att han/vi ska gora - bara tanken far mig att rysa.
  • MrsCD

Det ar latt att falla for semesterfallan . Sverige ar ju vackert pa sommaren, alla lever ju upp da. Pa vintern kan folk vara lite mer buttra. Men att starta pub tycker jag verkar kul. Jattejattemycket hart jobb iofs. Gor ni nagot liknande nu?

• FOA
    MrsCD skrev 2008-06-17 23:18:43 följande:
    Det ar latt att falla for semesterfallan . Sverige ar ju vackert pa sommaren, alla lever ju upp da. Pa vintern kan folk vara lite mer buttra. Men att starta pub tycker jag verkar kul. Jattejattemycket hart jobb iofs. Gor ni nagot liknande nu?
    Nej, vi jobbar bada pa kontor. Tror inte min man riktigt inser hur mycket jobb det ar att vara landlord/lady med langa arbetsdagar/natter och ingen semester. Han ar dessutom tummen mitt i handen

Visst ar Sverige jattemysigt pa sommaren da ALLA ar lediga, det ar fest var och varannan dag (kanns det som allafall), man ater ute, shoppar osv... Helt annat ar en trist november dag eller snalblasig februari lite lagom efter jul da de flesta har dalig med pengar efter en generos jul.
    Tufft av din man att gora praktik. Hur lange varade den?
  • MrsCD
    FOA skrev 2008-06-17 23:33:20 följande:
    Nej, vi jobbar bada pa kontor. Tror inte min man riktigt inser hur mycket jobb det ar att vara landlord/lady med langa arbetsdagar/natter och ingen semester. Han ar dessutom tummen mitt i handen Visst ar Sverige jattemysigt pa sommaren da ALLA ar lediga, det ar fest var och varannan dag (kanns det som allafall), man ater ute, shoppar osv... Helt annat ar en trist november dag eller snalblasig februari lite lagom efter jul da de flesta har dalig med pengar efter en generos jul. Tufft av din man att gora praktik. Hur lange varade den?
    Just det, du sa ju att han jobbade med market research.
    Det ar ju mycket jobb, men om man har en bra ide och lite kapital. En av mina kompisar jobbade pa kontor och opnade en valdigt framgangsrik restaurant (som han nu har salt och skriver en bok), sa det kan ju ga utan att man har erfarenhet.
    Min man praktiserade 8 veckor pa ett sjukhus och pa vardcentral. Det var bra pa manga satt, han larde sig hur det funkar att jobba i Sverige, vilket han tyckte var battre. Svenska sjukskoterskor ar jatteduktiga, tydligen.
  • londonkarin

Kul att lasa att man faktiskt kan bo i S och inte kunna svenska.
    Min man jobbar inom forsakringsbranchen och behover formodligen kunna spraket. Ska inhandla en sandar bok nu!! tack for tipset! Har ska bannimej pluggas svenska haha...

• MrsCD

Vad bra! Ja, han kanske kommer tycka om det. Nagra andra tips: Svensk film (vi borjade med sallskapsresan och har nu gatt igenom hela BECK-serien) med engelsk text. Det var ju sa vi larde oss mycket engelska. Min man laddar aven ned podcasts med svensk radio till iPoden, sa att han lar sig att lyssna.

• FreeForAll
    MrsCD skrev 2008-06-18 19:33:54 följande:
    Vad bra! Ja, han kanske kommer tycka om det. Nagra andra tips: Svensk film (vi borjade med sallskapsresan och har nu gatt igenom hela BECK-serien) med engelsk text. Det var ju sa vi larde oss mycket engelska. Min man laddar aven ned podcasts med svensk radio till iPoden, sa att han lar sig att lyssna.
    Oj det var ju ett jättebra tips! Ska få min man att titta på alla beck-filmer också!
  • Mrs

Flera tips : Wallander filmerna :)
    The Local, engelsk tidning på nätet för engelsktalande i sverige, finns tex många jobbannonser.

• Liyah

Jag är lyckligt förlovad med en Engelsman, och han bor i England, jag i Sverige. Han har varit här i Sverige många gånger och han har stannat länge, han trivs här, han gillar naturen och människorna, samt språket. Jag har lärt honom mycket svenska, men det räcker inte för att hitta ett jobb här, om han bor här nu.

Saken är den, jag vill att han flyttar till Sverige, vi vill starta ett liv tillsammans, bo tillsammans, ha familj. (skev en tråd om detta för länge sen) Han har tyckt att det är intressant att tänka sig bo här, men nu är han so orolig att flytta hit. (Jag tål inte luften i England, tyvärr, jag kan ju inte flytta då!) Det är verkligen jobbigt att han känner så här, men han jobbar ihjäl sig hemma i England (inte för att det är landets fel) men jag bara känner i mitt hjärta att han kommer ha det bättre i Sverige, jag bara vet detta.

Han har ingen som stöttar honom hemma i England, hans familj och vänner gör allt i sin makt för att han inte ska flytta. Dom gör det på fel sätt, dom borde berätta att dom finns där vad han än väljer att göra. Men han vet att han måste flytta till Sverige för att vi ska kunna bo tillsammans just nu, för jag kämpar med hälso problem, och flytta går inte nu, för mig.

Jag känner att han ska flytta eftersom ingen verkligen stötta honom där, i Sverige stöttar då alla mig, vad jag än väljer. Men det som håller honom i England är hans STORA oroa angående ekonomi och pengar i Sverige, och att han inte kan svenska än. Han kan några små meningar, men inte mycket. Hur ska vi göra! Han har sagt att om han ska flytta så måste han vänta minst 2 år, men jag tycker det är dumt, varför ska vi vänta?

Jag har sagt att allt kommer att ordna sig här, han måste försöka, men jag kan inte övertala honom. Hur ska man kunna övertala någon till att flytta? Jag vet bara innerst inne att det skulle vara det rätta steget för honom, han är inte lycklig i England, det har han sagt. Men hur ska han våga ta steget? Han kan inte, han oroar sig så mycket att han inte vet vart han ska ta vägen. Tur att han pratar ut om det. Men åh, vi skulle kunna planera om han bara sa "Nu flyttar jag!" Jag vet att vi kommer överleva ekonomiskt, jag kan försörja oss tills hans hittar ett litet jobb. Men saken är den att han vägrar ta ett arbete utanför hans eget 'område' vilket är musik. Men han måste ju börja lite smått, ta det han får. Det är så himla tungt.

:(

Ursäkta att jag skrev så mycket. Jag kände bara med er i denna tråd.

• pensé

Vi ar ocksa i flyttartagen

Mrs,
    Nar jag googlar pa Alpha Moving sa kommer det bara upp en amerikansk firma. Ar det dom? Du har inte mojligtvis en annan hemsida till dom eller deras nummer nagonstans?

Hur stort var huset som ni flyttade fran?

Tack!

Svar på tråden Praktiska detaljer -flytta hem fran England