• pigall

Bonusbarn som inte kommer

Vad gör man med en biomamma som säger till barnen att vill ni inte till pappa så behöver ni inte åka, jag älskar er mer än vad pappa gör, jag skulle aldrig acceptera att ni bor varannan helg hos mig.
    Sånt här säger barnen till oss men vi skulle aldrig få mamman att erkänna att hon säger så. Vi har barnen varannan helg och nu ihelgen ringer mamman i sista minuten och säger att den yngsta vill inte åka (den älsta kommer för egen maskin. Får då reda på av den äldre att mamman tidigare i veckan sagt till lillebror att vill du inte åka så behöver du inte.
    Det är klart att vill han inte så vill han inte men måste man säga det varje gång som det är dax?(hon påpekar det ofta)
    Vad gör man??

• Svar på tråden Bonusbarn som inte kommer
  • Gustie

Ja, vilken jobbig sits man hamnar i.
    Först och främst är det ju så himla dåligt av biomamman att påverka barnen.
    Det är ju där problemet ligger, hon borde förstå att hon inte gör barnen en tjänst genom att få dem att träffa sin pappa mindre, det kan ju t o m vara så att hon gräver en grop åt sig själv, för när de blir äldre och förstår mer så blir de nog besvikna för att hon försökt hindra dem från att ha en naturlig kontakt med sin pappa.

Det ni kan göra är ju såklart att verkligen försöka få barnen att förstå att ni vill jättegärna ha dem där, utan att säga något ont alls om mamman.
    Det är nog det värsta man kan göra, att tala illa om den andre föräldern.
    Utan övertyga dem om att de alltid är välkomna och att ni tycker om att ha dem hos er.

Det är inte aktuellt att ha dem mer än varannan helg?

• pigall

Dom har bott mer än varannan helg men den yngsta (som det hela gäller för den äldsta har genomskådat mammam)han bor här t.ex 2helger på raken men när det gått ca 3mån så ändras allt igen för helt plötsligt när han är hos mamman så vill han komma varannan helg eller nått annat.
    Det är svårt att veta och alla ideer får han hos mamman. Vi vet varken ut eller in men jobbigt är det och det blir inte bättre vid semestertider. Vi pratar hellre inte illa om mamman vid barnens närvaro. Synd bara att hon inte fattar att hon gräver sin egen grop för det är de hon gör.

• HegeOlsen

Detta är ett typexempel på när en förälder agerar för att fjärma barnet den andre föräldern.

Jag tycker att din man ska kontakta familjerätten i den kommun barnen är skrivna och förklara problemet.
    Föräldrar får inte agera fjärmande mot den andre föräldern, de ska uppmuntra en nära relation, inte motarbeta.

Familjerätten kan hjälpa till med samarbetssamtal som kan leda till samarbetsavtal och umgängelsescheman med barnens rättigheter i fokus.

Om inte detta fungerar så har din man bara kvar att stämma mamman för att få ett fastställt umgängelseavtal med vite om mamman inte följer det. Alternativt stämma på boendet om mamman fortsätter agera umgängessaboterande.

pigall skrev 2008-06-15 21:06:40 följande:
    Vad gör man med en biomamma som säger till barnen att vill ni inte till pappa så behöver ni inte åka, jag älskar er mer än vad pappa gör, jag skulle aldrig acceptera att ni bor varannan helg hos mig. Sånt här säger barnen till oss men vi skulle aldrig få mamman att erkänna att hon säger så. Vi har barnen varannan helg och nu ihelgen ringer mamman i sista minuten och säger att den yngsta vill inte åka (den älsta kommer för egen maskin. Får då reda på av den äldre att mamman tidigare i veckan sagt till lillebror att vill du inte åka så behöver du inte.Det är klart att vill han inte så vill han inte men måste man säga det varje gång som det är dax?(hon påpekar det ofta)Vad gör man??
  • MsPerez

Vi har exakt samma problem. Sonens mamma säger jämt att han vill inte så ni kan inte komma å hämta. man får inte tvinga barn. Grejen är bara den att han är 7 år å så här har det vart sen vi träffades då han bara var 4, har bara vart hos oss 2 ggr på snart ett helt år. Nu har iofs vi tagit kontakt med familjerätten så vi äntligen kan lösa det här men synd att det ska behöva gå så långt.

• anna112h

Åh, jag blir så förbannad när jag läser om sådana föräldrar. Det är föräldrarnas skyldighet att motivera barnen till umgänge med den andra föräldern! Men det är PAS, så det sjunger om det och de tär till största delen mammor som står för det!

Kämpa på!

Svar på tråden Bonusbarn som inte kommer