• delifi2

Vilka krav ska man ställa på en tonåring??

Jag å min man är totalt oense i den frågan.
    Det är inte hennes pappa utan hon har en annan pappa men inte träffat honom på länge så han har inget med uppfostran att göra.

Min man tycker att man ska förbjuda å straffa, å visst en del saker kan jag hålla med om men inte allt. Förbud tror jag inte på eftersom de gör som de själva vill ändå, de vill upptäcka världen och tycker vuxenvärlden är spännande, lite farlig å intressant.
    Jag tycker det är bättre att hålla en bra dialog med sitt barn så att hon inte böjar ljuga om var hon är å vad hon gör för något.

Hon är så lik mig när jag var tonåring så jag vet vad som funka på mig å vad som inte funka på mig.

Jag har vädligt höga gränser om vad hon får göra å vad hon inte får göra hon är rätt frisläppt om man så säger, vet inte om jag är för frisläppt med henne eller inte.

Hur gör ni med era tonåringar eller vad tycker ni?
    SKa man hålla hårt, sätta gränser å förbjuda eller ska man vara lite mer frisläppt å låta de utforska världen men ändå veta vad de håller på med å vem de är med osv osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-16 17:29

Nu gäller det fram för allt ikväll då hon vill åka in till Malmö på heartbreak där de har tonårs disco.
    Min man säger blankt nej medans jag tycker det är oki

• Svar på tråden Vilka krav ska man ställa på en tonåring??
  • Cuthalion

Frihet under ansvar är det jag tror på. Märker man att ansvarsbiten får sig en törn, då dras friheten också in.

Visserligen har jag inga egna barn men jag vet vad som fungerade på mig

• delifi2

Jag tycker hon är duktig som ringer å frågar vad hon får göra å inte göra vem hon är med å vart hon ska. Det gör hon så fort hon förflyttar sig någonstnas.

• Teskedsmamman

Det vet man ju själv att förbud var ju bara en uppmaning om att bryta mot

Däremot förklara att om hon t ex dricker så blir du väldigt besviken på henne, men at hon ska ändå ringa så ni kan hämta om det skulle hända t ex...

Vi kommer inte förbjuda våra killar nåt men förklara hur besvikna vi blir och samtidigt ge morötter som t ex att är de skötsamma och inte röker när de fyller 15 så får de en moppe, annars får de betala den själva. Skulle de börja röka så tar vi tillbaka moppen och de får betala av den innan de får tillbaka den...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • delifi2

hon har berättat för mig att hon har druckit å så å för mig känns det bra att hon pratar med mig om et, men jag har sagt åt henne att hon måste vara försiktig osv osv å inte smka nåt från nån hon in ekänner osv osv

Hon vet att hon kan ringa mitt i natten så fort det är minsta lilla.

• Teskedsmamman
    delifi2 skrev 2008-06-16 17:37:22 följande:
    hon har berättat för mig att hon har druckit å så å för mig känns det bra att hon pratar med mig om et, men jag har sagt åt henne att hon måste vara försiktig osv osv å inte smka nåt från nån hon in ekänner osv osvHon vet att hon kan ringa mitt i natten så fort det är minsta lilla.
    Det tror jag är en bra metod, att de får veta att man litar på att de gör rätt, det kommer de så klart inte göra men att man helt enkelt förklarar hur besviken man blir eftersom man litade på dem...

Arga föräldrar var väl ingenting, men föräldrar som var besvikna på en var ju skitjobbigt...
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Majsan70

Jag tror varken på förbud eller straff. Jag tror på att prata o komma överens om saker gemensamt. Vi har tillsammans kommit fram till vad som skall gälla härhemma och vi har morötter för att barnen skall klara o vilja nå de gemensamma målen.

Jag säger sällan nej till saker, men jag släpper inte fritt heller om man säger så. Vill de gå iväg på nåt särskilt så får de det, men de har en fast tid att komma hem till o vi hämtar helst om det blir sent.
    Sonen var på bal förra veckan o den var slut 00.00 o då väntade morfar utanför o körde hem.

Ansvar under frihet o sunda värderingar försöker vi föra över till våra barn i tidigt stadium o det verkar ha funkat än så länge.

• delifi2
    Majsan70 skrev 2008-06-17 18:22:18 följande:
    Jag tror varken på förbud eller straff. Jag tror på att prata o komma överens om saker gemensamt. Vi har tillsammans kommit fram till vad som skall gälla härhemma och vi har morötter för att barnen skall klara o vilja nå de gemensamma målen.
    vad har ni för morötter?
    vad gäller hemma hos er?

Just nu är hon inne i en period där hon trotsar allt men ändå är hon vldigt glad å snäll just nu, gör det jag ber henne om utaom att komma hem i tid eller ringer sent när hon är sen
  • Majsan70
    delifi2 skrev 2008-06-27 19:18:06 följande:
    vad har ni för morötter?vad gäller hemma hos er?Just nu är hon inne i en period där hon trotsar allt men ändå är hon vldigt glad å snäll just nu, gör det jag ber henne om utaom att komma hem i tid eller ringer sent när hon är sen
    Oj,det är olika roliga belöningar.

Tex. om de skippar att röka eller dricka innan 18 år betalar jag deras körkort.Vi börjar övningsköra redan vid 16 år. Om de gjort nåt bra i skolan tex. så kanske vi sticker på bio. En liten badsemester tillsammans eller nåt. Mina ungdomar uppskattar ju fortfarande att göra saker med familjen.

En biobiljett eller en lunch osv osv. Små små mål i vardagen. tror att var o en får komma fram till det som passar just deras familj.
Svar på tråden Vilka krav ska man ställa på en tonåring??