• Tessa17

Vilket moped skulle ni rekommendera ?

Hej,vilket moped skulle ni rekommendera för en 16 årig pojke och varför? Han vill gärna ha en märkes moppe. Var ordnar man körkort för en moped? Tack för hjälpen.

• Svar på tråden Vilket moped skulle ni rekommendera ?
  • Dåså

Peugot speedfighter har ajg hört mycket bra om av mina sysslingar som har sådana. =)

• MiniAndre o MiniTrajas

Peugeot är väldigt bra, men snälla vad du än gör köp ingen Tornado / torpedo( kommer inte ihåg vilket de var!) eu scooter!
    Hade en sån för ja lite mer över 1 år sen nu ochför 1 år sen o 3 dagar så var jag med om en olycka med den o sen har jag fått höra att de är fler som har köpt den mopeden o vart med om samma fel på dn när man har kört den !

• MiniAndre o MiniTrajas

p.s körkortet kan du fixa hos en körskola d.s

• Majsan70

Ingen faktiskt. Jag tycker inte att de är mogna att fara runt i såna fordon på egen hand i den åldern.

• MiniAndre o MiniTrajas
    Majsan70 skrev 2008-09-06 18:58:45 följande:
    Ingen faktiskt. Jag tycker inte att de är mogna att fara runt i såna fordon på egen hand i den åldern.
    Du kanske inte tycker de men tänk såhär, de är ett plus till körkortet man får lära sig väldigt mycket
    + ni föräldrar slipper köra oss tonåringar överallt *s*
  • Ciliaja

jag har en kymco, vart inne på lagning några gånger men annars funkar den super..

man kan INTE beröva sina barn moppeåren, dem e roliga ;)

• Majsan70

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-06 19:08:01 följande:

Du kanske inte tycker de men tänk såhär, de är ett plus till körkortet man får lära sig väldigt mycket+ ni föräldrar slipper köra oss tonåringar överallt *s*
    Det går bussar o spårvagnar så jag behöver inte köra sådär mycket. Trafikvana kan få av att övningsköra bil under ordnade omständigheter.

Jag har hitintills inte träffat på särskilt ansvarsfulla tonåringar på moped.
  • MiniAndre o MiniTrajas
    Majsan70 skrev 2008-09-06 21:58:27 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-06 19:08:01 följande:
    Det går bussar o spårvagnar så jag behöver inte köra sådär mycket. Trafikvana kan få av att övningsköra bil under ordnade omständigheter.Jag har hitintills inte träffat på särskilt ansvarsfulla tonåringar på moped.
    Dom som bor på landet då? där de inte går bussar o spårvagnar??
    Där jag bor går de inte de en enda buss jag måste gå 7½ km för att ta migg till en buss eller 5½ för att kunna ta tåget..
    De finns ansvarsfulla mopedister så dra inte alla över en o samma kant.. Sen visst de finns dom som kör trimmat osv men de gör inte alla
  • Majsan70

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-07 13:28:55 följande:

Dom som bor på landet då? där de inte går bussar o spårvagnar??Där jag bor går de inte de en enda buss jag måste gå 7½ km för att ta migg till en buss eller 5½ för att kunna ta tåget..De finns ansvarsfulla mopedister så dra inte alla över en o samma kant.. Sen visst de finns dom som kör trimmat osv men de gör inte alla
    Nu bor vi i stan o jag har inte träffat på många ansvarsfulla. det handlar inte om trimmat det handlar om att man inte är mogen för trafiken i den åldern och olycksstatistiken talar för den biten. Alltså bistår jag inte genom att köpa moped till nåt av mina barn. De vet precis varför och förstår. De vet oxå att får de ihop pengar får de köpa en moped själva, men jag tar inget som helst ekonomiskt ansvar för att den skall fungera och rulla och vara försäkrad osv.
  • MiniAndre o MiniTrajas
    Majsan70 skrev 2008-09-07 13:35:24 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-07 13:28:55 följande:
    Nu bor vi i stan o jag har inte träffat på många ansvarsfulla. det handlar inte om trimmat det handlar om att man inte är mogen för trafiken i den åldern och olycksstatistiken talar för den biten. Alltså bistår jag inte genom att köpa moped till nåt av mina barn. De vet precis varför och förstår. De vet oxå att får de ihop pengar får de köpa en moped själva, men jag tar inget som helst ekonomiskt ansvar för att den skall fungera och rulla och vara försäkrad osv.
    Jag kan hålla med om att alla kanske inte är de men de finns dom som är ansvarfulla..
    Min mamma ville inte köpa moped till mig heller o jag tjatade inte för jag kunde ta en skolbuss då, men nu kan inte jag de då sa mamma att hon skulle köpa en till mig så jag kunde ta mig till o från gymnasiet så hon inte behövde gå upp när hon var ledig kl 5 på morgonen för att skjussa mig 6 på morgonen ...
  • Majsan70

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-07 13:43:31 följande:

Jag kan hålla med om att alla kanske inte är de men de finns dom som är ansvarfulla..Min mamma ville inte köpa moped till mig heller o jag tjatade inte för jag kunde ta en skolbuss då, men nu kan inte jag de då sa mamma att hon skulle köpa en till mig så jag kunde ta mig till o från gymnasiet så hon inte behövde gå upp när hon var ledig kl 5 på morgonen för att skjussa mig 6 på morgonen ...
    Fortfarande så överväger andelen som inte är mogna för trafiken i den åldern. Det är bara att titta på olycksstatistiken. Kanon att din mamma köpte åt dig, men jag kvarstår att moped är ett gissel som borde kräva körkort och höjd åldersgräns.

Hade jag valt att bo mitt i ingenstans så mina barn inte kunnat ta sig till skolan hade jag fått ta det kastet och kört, men nu bor vi i stan o det behövs inte. Cykel är annars ett annat mycket bra alternativ i bättre anpassad hastighet.
  • MiniAndre o MiniTrajas
    Majsan70 skrev 2008-09-07 13:50:49 följande:
    MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-07 13:43:31 följande:
    Fortfarande så överväger andelen som inte är mogna för trafiken i den åldern. Det är bara att titta på olycksstatistiken. Kanon att din mamma köpte åt dig, men jag kvarstår att moped är ett gissel som borde kräva körkort och höjd åldersgräns.Hade jag valt att bo mitt i ingenstans så mina barn inte kunnat ta sig till skolan hade jag fått ta det kastet och kört, men nu bor vi i stan o det behövs inte. Cykel är annars ett annat mycket bra alternativ i bättre anpassad hastighet.
    Man kräver eu körtkort på klass 1, klarar man inte uppkörningen osv får man inte kortet. Men jag var då 16 när jag tog de och visst man ser skillnad på dom som har tat kortet o dom som inte har de
  • Majsan70

MiniAndre o MiniTrajas skrev 2008-09-07 13:58:43 följande:

Man kräver eu körtkort på klass 1, klarar man inte uppkörningen osv får man inte kortet. Men jag var då 16 när jag tog de och visst man ser skillnad på dom som har tat kortet o dom som inte har de
    Jag tycker körkort på ALLA mopeder o högre åldersgräns. Men fortfarande så är det en helt onödig grej tycker jag o det r jag tyckt i hela mitt liv, även när jag var tonåring.

Vi kommer inte att ena våra uppfattningar hur som så jag känner att jag avslutar här då vi är OT och detta inte var det som TS efterfrågade.

Förlåt TS för att vi svävade iväg!
  • mamma mia pizzeria

Vi har köpt en sym jet till vår grabb. Nu har han växt ifrån den så gubben hemma har börjat ta den till jobbet istället. ALDRIG lämnat in den på lagning, gjort servicen själva. Vi har haft den i 5 år nu. Andrahandsvärdet på den är otroligt bra, om man tittar på blocket.

Svar på tråden Vilket moped skulle ni rekommendera ?