• thj

Vart finns bästa rehab för svår skallskada?+*VIKTIGT*

Hej!
    Nu behöver jag hjälp!
    På riktigt...

Någon som vet vart man kan få den bästa rehab för en svår skallskada?

Är tacksam för alla svar..

• Svar på tråden Vart finns bästa rehab för svår skallskada?+*VIKTIGT*
  • Champagne

Kramper kan bero på tex syrebristskador eller på svullnader i hjärnan.  Att han är vaken är jättebra! Prata mycket med honom, spela musik och aktivera honom (om det går och läkarna tycker att det är en bra idé).

Hör med läkarna om det går att remittera honom till tex Solna eller Lund. 2 månader är inte så lång tid, det kan ta lång tid innan man vet hur pass återställd han blir. Varje framsteg han gör är mycket bra.

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • thj
    La Grande Dame skrev 2008-06-17 23:24:27 följande:
    Kramper kan bero på tex syrebristskador eller på svullnader i hjärnan.  Att han är vaken är jättebra! Prata mycket med honom, spela musik och aktivera honom (om det går och läkarna tycker att det är en bra idé). Hör med läkarna om det går att remittera honom till tex Solna eller Lund. 2 månader är inte så lång tid, det kan ta lång tid innan man vet hur pass återställd han blir. Varje framsteg han gör är mycket bra.
    oh menar du att det finns en chans att han blir bra igen
    Jobbar du med detta?*hoppas*
    Du ger hopp
  • thj

Hur stor inverkan kan man ha själv på att få en plats på dessa rehab.
    Vill verkligen att han får den bästa hjälpen nu på en gång.
    Den 19 är det 3månader sedan olyckan.

Hjälp!

• mamman i skogen
    thj skrev 2008-06-17 23:42:04 följande:
    Hur stor inverkan kan man ha själv på att få en plats på dessa rehab.Vill verkligen att han får den bästa hjälpen nu på en gång.Den 19 är det 3månader sedan olyckan.Hjälp!
    Vi har jufritt vårdval i sverige men det är iofs en sanning med modifikation då man först måste se till att barn och ungdomshabiliteringen på hemorten betalar för vår på annan ort. Men om maninte ger sig så får man det man behöver. Sen kan man ju kolla alternativa träningsmetoder för att bli så bra man bara kan för habilitering betyder ju göra duglig och man vill ju bli mer än duglig om möjligheten finns. Östersunds barn och ungdomshab på Frösön är suveränt kola in det också!
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • thj
    adams family skrev 2008-06-18 07:34:40 följande:
    Vi har jufritt vårdval i sverige men det är iofs en sanning med modifikation då man först måste se till att barn och ungdomshabiliteringen på hemorten betalar för vår på annan ort. Men om maninte ger sig så får man det man behöver. Sen kan man ju kolla alternativa träningsmetoder för att bli så bra man bara kan för habilitering betyder ju göra duglig och man vill ju bli mer än duglig om möjligheten finns. Östersunds barn och ungdomshab på Frösön är suveränt kola in det också!
    Tack snälla för tips!
    Greppar i allt.
    Just nu har han ingen habilitering utan ligger på en barnmottagning.
    känns som det är viktigt att det kommer igång nu.
  • Champagne

Jag har jobbat på en iva-avdelning och lite på en strokeavdelning men det var ett tag sen .

Prata med läkarna på avdelningen där din bror ligger, och fråga om möjligheterna till rehabilitering och träning, och om det går att flytta honom till en annan stad/avdelning.

Lycka till!

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • mamman i skogen
    thj skrev 2008-06-18 08:33:46 följande:
    Tack snälla för tips!Greppar i allt.Just nu har han ingen habilitering utan ligger på en barnmottagning.känns som det är viktigt att det kommer igång nu.
    Det finns en bra sida att få tips på www.funktionshinder.se Ställ en fråga i forumet där eller till panelen.
  • mamman i skogen

TShär finns en variant av träning som många ärsupernöjda med och ser bra resultat av http://www.movewalk.se/  somliga landsting betalar för träning andra inte alls eller en del

• 4u2

Hej
    om du bor i södra sverge finns hjärnskade centrum i Orup.Dit brukar personer med skallskador bli remiterade från hela södra regionen, oftast personer som varit med om olika olyckor.De har speciella rehabplaner och mycket bra resultat.
    Vet bara inte från vilken ålder det gäller, men en läkare som har abetat där sa att alla både barn och vuxna med minsta lilla skada borde få komma dit, så snabbt som möjligt för att kunna få optimal hjälp.

• Långaberg

Hej på er!
    I februari skadades vår son svårt på dagis, han föll från ett litet lekhus - rakt ner i frusen is... Han fick en skallfraktur (9 cm lång!) och en blödning och är fortfarande hemma då han är väldigt känslig för ljus, människor i större antal. ljud osv. Vi har sedan augusti påbörjat en mycket långsam inskolning på dagis igen, Just nu är han och jag där en timme varannan dag och då vi kommer hem har han de sista veckorna sovit flera timmar! Vår lille kille har alltid varit aktiv - nästan i överkant (på ett positivt sätt) och haft en enorm motorik. Från det att han lärde sig gå vid 9 månaders ålder har han sällan varit still. Det är väldigt svårt som förälder att se hur en så pigg liten grabb fövandlas till en individ som är trött jätteofta och säger "snälla vi åker hem nu, jag orkar inte mera, jag måste sova" då vi varit på dagis i en timma. Jag är nu som förälder Oerhört intresserad av om det finns fler därute som har barn med denna typ av skada och om vi i så fall skullle kunna utbyta tankar och erfarenheter. Det blir ibland ensamt att både sörja och bearbeta detta trauma som drabbat vår familj och vara en positiv förälder som peppar sonen och samtidigt försöker finnas för storastyster som fått "stå tillbaka" en hel del det senaste halvåret...

Ytterst Tacksam för svar från er som vet något gällande detta eller bara vill ge en uppmuntran...

• MikkisP

Har egentligen inga svar på dina frågor, men kan allt ge dig hopp och stöttning! :)
    Då jag har varit med om liknande fast på annat vis, min pappa fick svår stroke och kämpade för livet för ca 4 år sen och vart halvsidesförlamad och blind på ena ögat

• MikkisP

Verkar som att mitt meddelande inte kom med helt, men kort och gott har jag både pappa och syster som haft svåra skador i hjärnan, där pappa är på bättringsvägen och syster är helt återställd :)

Hoppas verkligen han kryar på sig, styrkekramar till er! :)

• Emmixen

Håller med om att Barnrehab Skåne i Lund är ett bra ställe. Varit där själv och jag vet många som fått bra hjälp där. 

Sen vill jag också tipsa om Furubodas kurs På väg... igen. Inget som är aktuellt för er nu, men jag vill bara visa att det finns stora möjligheter att få en fungerande vardag och mycket mer trots förvärvad hjärnskada! Mer om kursen kan du läsa här: http://www.furuboda.se/folkhogskolan/langa-kurser/pa-vag-igen-kurs-for-dig-med-hjarnskada-forvarvad-i-vuxen-alder/

Furuboda har även ett kommunikationsteam: http://www.furuboda.se/folkhogskolan/komteam/  

http://www.furuboda.se/folkhogskolan/komteam/kommunikation/

Möjligheterna är oändliga! Jag hoppas innerligt att ditt barn repar sig. Kramar och omtanke. 

- www.emmixen.se - en tjugoårings hemsida om ett liv med en neuromuskulär sjukdom -
Svar på tråden Vart finns bästa rehab för svår skallskada?+*VIKTIGT*