• Jooc

Fritidsaktivitet - bra eller dålig?

Min man är mycket oroad över vår dotters (12år) fritidsaktivitet, basket. Jag väljer att inte utveckla vidare vad det är han opponerar sig emot utan jag undrar helt sonika om det är någon annan förälder som har dålig erfarenhet av denna aktivitet?
    Tilläggas ska dock att hon är mycket duktig och spelar i ett av Sveriges bästa 95-lag.

Mycket tacksam för svar/åsikter då detta är ett häftigt debaterat ämne...

• Svar på tråden Fritidsaktivitet - bra eller dålig?
  • Maskot

???
    Förstår inte vad Basket skulle kunna vara för negativt. Är själv en gammal basketspelare- den sporten har präglat hela min ungdom. All min lediga tid spenderades i träningshallen med kamraterna från basketklubben.
    Jag tycker ni ska stötta er dotter i hennes intresse- åk med och titta på matcherna- lär känna de andra föräldrarna på läktarn och se hur roligt ungdommarna har. Det är en fantastisk sport med stark lagkänsla!

• hymafr

Kan det vara så att laget är alltför tävlingsinriktat?
    Att alla inte får vara med och spela? Att en del känner sig utanför och att det därför blir slitningar och bråk inom laget?
    Tänkte bara på det då du nämner att de är ett av de bästa lagen i Sverige.

Annars kan jag inte se att basket skulle vara annorlunda än vilken annan sport som helst. Allroundträning där de får bra kondition. Inte en sport som är känd för droger och alkohol.
    Inte heller huliganer på läktarna.

Utveckla gärna vad problemet gäller. Väldigt svårt att annars ge råd.

• Bevabus

Eeh vad kan vara så dåligt med basket? Kan du skriva dit, vad som är hans argument emot det är du snäll...så man förstår hans synvinkel lite mera...

Älskar man något så gör man det. Det kommer alltid att finnas besvikelser men även mycket glädje när det kommer till sporter som man tävlar i.
    Det är som att mina föräldrar skulle säga:
    "Du får inte dansa nå mera. Vi vill att du slutar göra det som gör dig lyckligast i hela världen, för du kan ibland bli besviken på tävlingarna när det inte går så bra."

Det skulle dom aldrig nånsin säga, tack o lov.

• Majsan70

Det är väl jättebra att dottern aktiverar sig! Själv tycker jag inte att man som frälder skall lägga sig i vad de gör utan vara där o stötta deras val.

Skulle tex. laget vara fel ute i värderingarna kring idrott är det något som jag tror barnet måste inse själv. De får lix lära känna sig själva o vad de orkar o vill osv.

Svar på tråden Fritidsaktivitet - bra eller dålig?