• Twicted

laktos mot bara glass?

kan vara laktosintollerant mot bara glass... får så ont i magen så fort jag äter glass...kan dricka youghurt, mjölk och äta grädde utan att känna nå... får bara ont när jag äter glass..har testat att äta olika sorter men få lika ont allafall.

• Svar på tråden laktos mot bara glass?
  • Blå Flygare

Det är mycket laktos i glass, mer än i mjölk har jag för mig Har du testat låglaktos? Funkar inte den är det säkert kylan och inte laktosen.

• Twicted

nej jag har inte testat log laktos! kan ju äta isbitar utan problem så jag tror inte de är kylan.. får testa nästa gång jag går och handlar.

• Teskedsmamman

Jag är laktosintolerant och klarar inte av mjölk, men däremot glass, yoghurt, osv...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Starkast

Då handlar det definitivt inte om laktos. Troligare något tillsatsämne som finns i glass eller bara att det är så kallt.

Både jag och mina barn får ont i pannan av just glass. Inget annat kallt, bara just glass. Pannan måste gnuggas varm för att den intensiva smärtan ska släppa. Borde ju vara en liknande reaktion för magen.

Kan man dricka mjölk är man inte laktosintollerant. Då har man enzymet.

• Teskedsmamman
    Starkast skrev 2008-06-20 09:12:03 följande:
    Då handlar det definitivt inte om laktos. Troligare något tillsatsämne som finns i glass eller bara att det är så kallt.Både jag och mina barn får ont i pannan av just glass. Inget annat kallt, bara just glass. Pannan måste gnuggas varm för att den intensiva smärtan ska släppa. Borde ju vara en liknande reaktion för magen.Kan man dricka mjölk är man inte laktosintollerant. Då har man enzymet.
    Just det... "brainfreeze" får jag bara av glass.... nu när du skriver det så... *nickar*
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Starkast

Det är märkligt. eller hur? Andra kalla saker borde ju ge samma reaktion kan man tycka. Men så är det ju inte.

• Lindquist

Glass innehåller pastöriserad mjölk vilket man ofta får ont i magen av. 

Testa drick mjölk med lite längre hållbarhet den är högpastöriserad , jag har ibs.

Vanlig yoghurt, grädde är också högpastöriserad därför tål du dem. 

Det har med pastöriseringen att göra.

Alla produkter som är högpastöriserade tål jag, men inte laktosfria produkter det gör mig alldeles hård i magen.

• callmepreggoornot
    Lindquist skrev 2022-05-10 22:42:35 följande:

Testa drick mjölk med lite längre hållbarhet den är högpastöriserad , jag har ibs.

Alla produkter som är högpastöriserade tål jag, men inte laktosfria produkter det gör mig alldeles hård i magen.

Du kände att det var viktigt 14 år senare?

• Lindquist

Jajamän, köp ett anteckningsblock och notera att jag svarade i tråden 14 år senare som erfaren ibsare Loooooooool

• Lindquist
    callmepreggoornot skrev 2022-05-10 22:51:16 följande:

Men du mappen varför brydde du dig?
  • callmepreggoornot
    Lindquist skrev 2023-02-08 07:32:02 följande:
    Men du mappen varför brydde du dig?
    Snarare du som bryr dig rejält med tanke på att du väntar ett år, postar två inlägg samt skickar mig ett PMSolig
  • Gryntroll
    callmepreggoornot skrev 2022-05-10 22:51:16 följande:

Nu blev jag nyfiken, hur ser du att tråden är just 14 år? Jag ser bara dag och månad samt ÄLDRE men året kan jag inte hitta... (sitter vid dator om det kan gör skillnad?)
  • Gryntroll

AH ok, ibland är man inte så observant Skäms

På citerade inlägg kommer hela datumet med 💡

• callmepreggoornot
    Gryntroll skrev 2023-02-08 11:11:33 följande:

AH ok, ibland är man inte så observant Skäms

På citerade inlägg kommer hela datumet med 💡

Precis så! Det är en trend att låtsas som att trådarna är nya, svara på TS och "oj nej jag såg inte" men personen har rotat fram den så var väl less när jag skrev första gångenSkrattande
  • Citronella
    Lindquist skrev 2022-05-10 22:42:35 följande:

Det är lag på att alla mjölkprodukter (som tillverkas i Sverige) ska vara pastöriserade. 
  • Gryntroll
    callmepreggoornot skrev 2023-02-08 11:16:10 följande:
    Precis så! Det är en trend att låtsas som att trådarna är nya, svara på TS och "oj nej jag såg inte" men personen har rotat fram den så var väl less när jag skrev första gångenSkrattande
    Ett sätt att få fart på forumet kanske... kicka liv i gamla trådar och öka aktiviteten.
  • callmepreggoornot
    Gryntroll skrev 2023-02-08 12:56:03 följande:
    Ett sätt att få fart på forumet kanske... kicka liv i gamla trådar och öka aktiviteten.
    Ja, det är väldigt genomskinligtFoten i munnen
Svar på tråden laktos mot bara glass?