Är en person från Iran inte arab?
Grannen är från Iran och hävdar bestämt att hon är perser och inte arab.
Stämmer det?
Grannen är från Iran och hävdar bestämt att hon är perser och inte arab.
Stämmer det?
Mamma till Tobias skrev 2008-06-25 18:00:40 följande:
Min man är arab från Tunisien och skulle inte alls gilla att man förväxlade honom med perser (folk från Iran).
Varför det?
Det är bara att fråga personen så lär man sig något nytt.
Absolut inte, en person från Iran är perser och inget annat, "för Jösse namn" kalla dem inte araber, de blir jättearga. Perserna hade en högtstående kultur en gång och vill inte bli sammanförda med "smutsiga araber". Det är alltså ett citat och inte min åsikt. P I mitt aktiva Bank och Finansliv gjorde vi affärer med Iran, sjöfart, och då var det viktigt stt det stod "Persiska Gulfen" och inte "Arabiska Gulfen" i affärsavtalen. Gjorde de det skrev de inte på. Sen är det ju artigt att tilltala folk så som de själva vill bli tilltalade. Social kompetens kallas det. Ta nu chansen och öka din allmänbildning och googla på Persien och perser. Har du sagt araber till dem får du be om ursäkt och säga att du vet bättre nu.
Lyckliga mamman: Jag bryr mig inte om vad du är då jag inte tycker det är så viktigt att definera andra människor. Tycker att varje människa är vad den känner själv. Ingen annan kan säga du är detta eller du är inte detta. Förstår du vad jag menar?
Reagerade att du skrev att du som "svenne" (dina egna ord) får kritisera men att "utlänningar" inte får det. Men du kanske skämtade?
Iranier är Perser, inte Araber. Den första nedskrivna definitionen av mänskliga rättigheter skrevs av Perser. Googla kyros cylinder.
Är det värt att ta upp en tråd från 2008 som börjades av någon som inte kan googla?
No, Persians are not Arabs in any way.