• Snufserufs

Är en person från Iran inte arab?

Grannen är från Iran och hävdar bestämt att hon är perser och inte arab.
    Stämmer det?

• Svar på tråden Är en person från Iran inte arab?
  • Mamma till Tobias
    Bedhead skrev 2008-06-25 14:04:31 följande:
    Mamma till Tobias skrev 2008-06-23 20:15:09 följande:
    Igen. Personen hade uppehållstillstånd. Då kan man uppbära socialbidrag. Dock ej som asylsökande.
    Hehe. Han hade inte uppehållstillstånd. Han sökte uppehållstillstånd och även svenskt medborgarskap såklart, men först och främst uppehållstillstånd. Under tiden som han sökte fick han 2000 kronor i månaden av socialen. Bara för en vecka sedan var han tvungen att åka hem till sitt hemland.
  • Bedhead

Mamma till Tobias skrev 2008-06-25 18:00:40 följande:

Hehe. Han hade inte uppehållstillstånd. Han sökte uppehållstillstånd och även svenskt medborgarskap såklart, men först och främst uppehållstillstånd. Under tiden som han sökte fick han 2000 kronor i månaden av socialen. Bara för en vecka sedan var han tvungen att åka hem till sitt hemland.
    Då har han haft ett tillstånd som gått ut.
  • Mamma till Tobias
    Bedhead skrev 2008-06-25 18:41:04 följande:
    Mamma till Tobias skrev 2008-06-25 18:00:40 följande:
    Då har han haft ett tillstånd som gått ut.
    Nej, han sökte uppehållstillstånd under de 2 åren som han bodde här. E
  • stinastar
    Snufserufs skrev 2008-06-20 07:36:31 följande:
    Grannen är från Iran och hävdar bestämt att hon är perser och inte arab.Stämmer det?
    Hur ska VI eller DU kunna svara på frågan? Din granne vet väl bäst själv? Tycker det är en jättekonstig fråga att ställa i ett forum? Eller har jag missförstått nåt?
  • FruMansour

Min man är arab från Tunisien och skulle inte alls gilla att man förväxlade honom med perser (folk från Iran).

• Velour

Varför det?

FruMansour skrev 2008-06-26 12:59:41 följande:
    Min man är arab från Tunisien och skulle inte alls gilla att man förväxlade honom med perser (folk från Iran).
  • Bedhead
    FruMansour skrev 2008-06-26 12:59:41 följande:
    För att inte tala om vad perser tycker om att bli kallade för araber..
  • Anonym (05:26)

Det är bara att fråga personen så lär man sig något nytt. 

• Goneril

Absolut inte, en person från Iran är perser och inget annat, "för Jösse namn" kalla dem inte araber, de blir jättearga. Perserna hade en högtstående kultur en gång och vill inte bli sammanförda med "smutsiga araber". Det är alltså ett citat och inte min åsikt.                                                                                                                        P                                                                                                              I mitt aktiva Bank och Finansliv gjorde vi affärer med Iran, sjöfart,  och då var det viktigt stt det stod "Persiska Gulfen" och inte "Arabiska Gulfen" i affärsavtalen. Gjorde de det skrev de inte på. Sen är det ju artigt att tilltala folk så som de själva vill bli tilltalade. Social kompetens kallas det. Ta nu chansen och öka din allmänbildning och googla på Persien och perser. Har du sagt araber till dem får du be om ursäkt och säga att du vet bättre nu.

• Anonym (En tanke)
    nicoletta skrev 2008-06-23 20:15:54 följande:

Lyckliga mamman: Jag bryr mig inte om vad du är då jag inte tycker det är så viktigt att definera andra människor. Tycker att varje människa är vad den känner själv. Ingen annan kan säga du är detta eller du är inte detta. Förstår du vad jag menar?

Reagerade att du skrev att du som "svenne" (dina egna ord) får kritisera men att "utlänningar" inte får det. Men du kanske skämtade?

En sanning med modifikation. Hur långt tycker du man kan dra detta. Kan en man identifiera sig som kvinna? Kan en svart identifiera sig som vit? Kan en vuxen identifiera sig som ett barn? Kan någon som aldrig rest identifiera sig som globetrotter?
  • AlterEgon

Iranier är Perser, inte Araber. Den första nedskrivna definitionen av mänskliga rättigheter skrevs av Perser. Googla kyros cylinder.

• Anonym (??)

Är det värt att ta upp en tråd från 2008 som börjades av någon som inte kan googla?

https://www.thoughtco.com/is-it-iranian-or-persian-3555178#:~:text=No%2C%20Persians%20are%20not%20Arabs,%2C%20Oman%2C%20Palestine%20and%20more.

Are Persians Arabs? 

No, Persians are not Arabs in any way.

Arab people live in the Arab world made up of 22 countries in the Middle East and North Africa including Algeria, Bahrain, the Comoros Islands, Djibouti, Egypt, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya, Morocco, Mauritania, Oman, Palestine and more. Persians, however, live in Iran, to the Indus River of Pakistan and to Turkey in the west.

Arabs trace their ancestry to the original inhabitants of tribes of Arabia from the Syrian Desert and Arabian Peninsula; Persians are a part of the Iranian inhabitants.

Arabs speak Arabic; Persians speak Iranian languages such as Farsi and other dialects.
Svar på tråden Är en person från Iran inte arab?