• TuffLoysan

Bortsprungen katt

I torsdags eftermiddag försvann en av våra katter. Sedan vi flyttade till hus (strax över 2 månader sedan), har vi låtit våra 2 katter springa ute. Men det är bara när vi själva är hemma och ute, och kan ha lite uppsikt.
    Eftersom dom tidigare varit innekatter ca 2 år så gör dom inte sina behov ute, utan kommer in och gör sånt. Dom kommer även in och äter och dricker med jämna mellanrum.

Men åter till saken. Nu har våran lilla kisse varit borta snart 2 dygn. Jag tror inte att han är försvunnen frivilligt, utan antingen har han blivit skrämd, och tappat bort sig. Eller inlåst i nåt förråd som varit öppet.

Någon som varit med om samma sak, och att katten till slut kommit tillbaka? Hur länge har ni isf behövt vänta?
    Mina katter är som mina barn. Vet inte vad jag skulle ta mig till om något hände dom.

• Svar på tråden Bortsprungen katt
  • TuffLoysan

MissPeel2: Tack för uppmuntran. Kan inte annat än tänka positivt när man läser det =) Var ute igår och letade och ropade här omkring. Tar nog även en liten promenad ikv.

Och som man hört alla andra säga; dom hittar alltid hem. För dom vet vart dom hör hemma. Så det är bara att vänta, antar jag.

• TuffLoysan

På blocket har jag lagt upp en efterlysning idag. Så man hoppas på det bästa =)

• Hera78
    DalaPetra skrev 2008-06-21 14:42:04 följande:
    Hera78: jag har fått höra av hundpoliser att systemet inte är någon höjdare och att de gärna skulle se en förbättring, får man fråga vad du tycker? De tycker inte det fungerar särskilt bra över länen.Vet att flera myndigheter rekommenderar vår sida redan så det är inget sådant jag är ute efter, bara så du vet Hoppas det är ok att jag stjäl din tråd lite på detta sätt TuffLoysan
    Jag vet ju inte hur det fungerar på andra stationer men systemet är inte det ultimata, nej. Vi har en pärm med papper på de djur som rings in som försvunna, upphittade eller lösspringande. Får vi in ett samtal om en upphittad hund eller katt tittar vi ifall någon ringt in och saknat ett djur som matchar detta.

Det här fungerar jättebra så länge det rör sig om enbart vår kommun, men det händer ju att djur försvinner på gränsen eller i närheten av gränsen mellan två kommuner eller rentav län. Då uppstår problem. Vi i Eskilstuna har ingen koll på djur som anmälts försvunna i Strängnäs eller Västmanland t.ex. Vi har därför efterlyst ett datorprogram som är nationellt, det hade underlättat för alla. Varför detta inte gått att få till vet inte jag, det borde inte vara så svårt. Jag ska lyfta frågan igen innan jag slutar nu i juli

Ska kika in på din sida.
  • Hera78

PetraE: Vilken bra sida! Kontaktar dig via inbox...

TuffLoysan: Hoppas verkligen att katterna kommer hem igen, kan bara tänka mig hur jag känt om vår katt sprungit iväg!

• Nalle 1981

Vill bara ge lite ljus i mörkret, min ena katt försvann och var borta i 3 veckor, hon var bra mager när hon kom hem, men hon överlevde och mår bra idag.
    Den andra katten har också försvunnit en gång och var borta i ca 1 och en halv vecka, när hon kom hem luktade hon verkstad typ så vi misstänker att hon varit inlåst någonstans.

• TuffLoysan

Tack så mkt för all uppmuntran. Man försöker tänka positivt när man får höra om andra som haft sina katter borta en tid.
    Men så helt plötsligt så kommer någon med tanken att "han kanske sprungit långt bort och blivit överkörd.. eller han kanske har blivit tagen av räven.." Å då sjunker hoppet direkt, och tårarna kommer.

• DalaPetra

Hera78: precis, har oxå hört om poliser som efterfrågat ett nationellt datorprogram. Tror pappsen manar på om det oxå så mycket det går.

• CTMT

Hoppas din kise hittar hem!

har inte läst hela tråden, men uppfattat att du lagt ut en efterlysning på blocket. Du kan även gå in på diverse kattsidor, t.ex. www.kks.nu , och be dem hjälpa dig att lägga ut en efterlysning på sin hemsida. Det är många som går in dagligen och läser där, och du kan ju ha tur! Någon kanske känner igen din kise!
    För om du har "otur" (eller tur i oturen) så kanske någon person har förbarmat sig över din katt, trott den varit hemlös, och då börjat mata den. Och då är det ju klart att din katt kanske trivs just där den får mat! Därför ska man ju aldrig mata katter man inte känner igen (bara om de ser undernärda och eländiga ut, då skulle jag inte tvekat en sekund att hjälpa stackars katten)

Men ut med efterlysningar här o där, i närbutiker, trappuppgångar etc. så hoppas jag någon hör av sig! Eller allra bäst, att katten tagit fram sin kompass och hittar hem igen ;)

• TuffLoysan

Tack så mkt för tipset! Ska fixa ut en efterlysning även där =) Kan aldrig bli för mkt av det, när man vill ha tillbaka sin lilla älskling.

• Skorpan19

Hej! Jag har två katter dem är systrar.. och båda är honor. En katt har smitit för 2 dagar sedan och är bara 9 månader.. Hon har varit ute under min uppsikt men aldrig själv. Jag undrar kommer hon hem igen? Jag är väldigt orolig för henne! Ska man vänta längre innan man tar kontakt med något katthem eller polis? Jag har ringt till katthemmet men bara om dem kan ta in henne om dem ser henne (Skorpan) henne namn! Och det kunde dem fick också lite fakta.... dem säger att katter är ute på vift nu vid mars och april.. Hon kan också ha blivit instängd.. men hur gör man då? Jag har hört av vissa att deras katter varit borta 1 vecka till 1 år.. hoppas verkligen hon kommer hem snart saknar henne så mkt.. Hon är lite leopardig i pälsen.. men tkr inte det är likt min lilla misse att springa iväg.. kan det bero på något? Tacksam för svar och tips!

Svar på tråden Bortsprungen katt