• Blue Bear

Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(

Trodde, eller rättare sagt hoppades verkligen att nåt skulle hända under natten men inte en enda värk eller sammandragning.. På torsdag ska jag på överburenhetskoll och ev. sättas igång om det är möjligt..

Detta är nåt jag har befara hela graviditeten, det känns som min värsta mardröm håller på att bli verklighet.. Gissar på att min pojk är ganska stor, tror inte att han kommer ut så lätt så sugklocka kan vara aktuell Gråter

Finns det någon som har positiva erfarenheter av igångsättning??

Pojke i magen BF 080612 BF+12
  • Svar på tråden Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(
  • Kristall V

har en "naturlig" förlossning och tre igångsättningar bakom mig.
    Igångsättningarna har varit bra mycket lättare förlossningar än den som startade själv.
    Det har gått fortare och gjort mindre ont och då satte de ändå igång mig i förtid trots att jag egentligen inte alls var mogen eller klar att föda. (psykologiska orsaker till igångsättning)

• jesslin

Du kan läsa i min blogg. Jag är igångsatt två gånger. Fast inga stora barn dock. Bara fråga om det är något.

Sofia 12 okt 04 fröken busan nummer ett , Emilia lillan 13 juni 08.
  • Blue Bear

Jag har inte ens fått komma in på nåt koll med UL så jag vet inte om barnet är stort.. Jag vet inte om det är nu på sommarn som det är ont om folk men varje gång jag ringt till förlossningen så har de bett mig avvakta..  iofs ar jag bara ringt 2 ggr men båda ggr var det som om de tyckte att jag bara var otålig.. hallllåååå Bf+12 idag och har haft onda förvärkar i mer än 2 veckor.. vem om helst hade mått dåligt av det!!

Pojke i magen BF 080612
  • Blue Bear

Ni som blev igångsatta.. är värkstim. dropp något att rekomendera?
    Läst så många skräckhistorer så man vet ju inte huret är egentligen...

Pojke i magen BF 080612
  • Pyret08

Ring Obstretiska mottagningen, det var där jag gjorde hinnsvepningen o UL..

• Amliw

Har en toppen förlossning i bloggen, vart igångsatt på bf+5.
    Lycka till

• Buff och Plopp

Blue Bear skrev 2008-06-24 09:55:30 följande:

Ni som blev igångsatta.. är värkstim. dropp något att rekomendera?Läst så många skräckhistorer så man vet ju inte huret är egentligen...
    Det är ju inte säkert att du kommer få dropp. Det fick aldrig jag. Allt beror på din situation med livmodertappens mognad, öppenhet mm... läkare bedömer dig på plats.
    För mig blev det en kateter för att vidga, sen tog de hål så fostervattnet gick och sen kom värkarna mer och mer, sen krystvärkar och så sen kom belöningen bebis!!!!!
  • jesslin
    Blue Bear skrev 2008-06-24 09:55:30 följande:
    Ni som blev igångsatta.. är värkstim. dropp något att rekomendera?Läst så många skräckhistorer så man vet ju inte huret är egentligen...
    Haft det, mest med dotter 1. Nu fick jag det mest när jag fick edan 1 1/2 h innan för att jag skulle slippa plågas mer. Hade starka egna värkar efter de tog hinnorna.  Igångsatt bfdagen och 12 dagar innan med denna tjej. Bpda kom dagen efter. Tog 13 och 13 1/2 h från gelet lades.
    Sofia 12 okt 04 fröken busan nummer ett , Emilia lillan 13 juni 08.
  • Blue Bear

åå tack.. så roligt att läsa när det går bra..

Pojke i magen BF 080612
  • krisscross

Se det såhär - den som blir igångsatt har övervaknign från första stund. Skulle något hända, vilket vi hoppas att det inte gör, så finns det vårdpersonal som kan hjälpa till med minsta lilla grej på stört! Med andra ord får man kanske de allra bästa förutsättningarna rent vårdmässigt för att allt ska gå så bra som möjligt. Men visst är det nog något visst med att gå hemma, vänta och känna hur det sätter igång. Keep your eyes on the price - din egen lilla bäbis =)

Lycka till =)

• logg81

Min dotter föddes efter en igångsättning. Jag hade haft starka men oregelbunda värkar i 5 dygn när de (äntligen) bestämde sig för att sätta igång mej. Jag var skräckslagen inför det beslutet, tänk om det inte gick bra. Att bli snittad var otänkbart för min del.

Under de 5 dagarna jag hade värkar hade jag bara öppnat mej 1,5 cm. Det kändes överruttet och hopplöst... Jag var ruskigt deprimerad när de tog hinnorna och satte in droppet.
    10 timmar efter igångsättningen föddes min tös. Allt gick jättelätt och nu i efterhand tycker jag att det var en lätt och smidig förlossning. Trots att jag inte tycker att den var jobbig på något sätt så var det en komplicerad en... Alla dagarna med värkar, igångsättning och efter så kom inte moderkakan ut så en läkare fick trycka ut den.
    Det hemskaste ögonblicket var när de körde in mej på förlossningssalen och jag fick se den där lilla genomskinliga plastbacken som bebisen ligger i efter. Jag bröt ihop då, allt blev så verkligt...

Även om det blir en jobbig förlossning för din del hoppas jag att du, på samma sätt som jag, kan vända allt till det positiva... Det kommer göra ont och kännas jobbigt men så fort du har din knodd hos dej är allt över. Det är helt otroligt hur snabbt smärtan försvinner.
    Håller tummarna för att du får en lätt och smidig förlossning och att du slipper klockan!

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • MajaMärta

Jag ska också bli igångsatt på torsdag! Blev lite skraj när jag läste om hur det går till och att det i papper från sjukhuset står att en sådan förlossning ofta tar längre tid "räkna med 2-3 dygn" samt att värkarna kan vara extra smärtsamma... En förlossning verkar nog smärtsam och jobbig ändå så det känns trist om man får det ännu jobbigare och måste ha en massa konstgjord hjälp. Men, nu har jag läst flera här som inte verkar tycka att det var hemskt att bli igångsatt - skönt! Och bebisens välmående är ju det viktiga, vi får försöka tänka på det. Lycka till och hoppas det sätter igång innan torsdag!

• MajaMärta

Ser nu att Blue Bear menade förra torsdagen, hoppas allt gått bra!

• MaddeJimmy

Jag har blivit igångsatt 2 ggr. Båda i vecka 38. Ena gången pga havandeskapsförgiftning och andra gången pga av stort barn. Min dotter väge 5120 gram och var 55 cm lång.

Den ena tog 2 dygn och den andra 5 timmar. Var inte mogen alls.. men det gick bra!
    Första förlossningen kändes knappt och andra gjorde ONT! Hade enbart lustgas på båda.

Jag upplevde inget negativt alls med igångsättningarna. Smärtan försvann ju lika fort som barnen kom ut :)

Jimmys Fru, Mamma till William (0612) & Jennifer (0801) - Älskar er!
  • Maria C S 75

2006 fick jag en liten kille som föddes i v42+1. Jag gick på en överburenhetskontroll dagen innan. Jag hade äggvita i urinen, högt blodtryck och kände mig trött. De upptäckte att jag hade för lite fostervatten kvar. Jag blev inlagd den kvällen och blev igångsatt med en géle nästa morgon kl 0900. Efter 6 timmar kom första värken, fick värkstimulerande dropp och 8 timmar efter första värken var han född. Alla igångsättningar är inte hemska. Jag kände mig ganska trygg med att få värkarna och veta att jag redan var på sjukhuset och att man inte skulle gå hemma och ha ont innan man får komma in.

Är barnet stort hjälper det nog till lite. Jag fick en liten kille på 1970 gram och honom fick de ta med sugklocka. Min BM på MVC gissade på att jag skulle få ett barn på 3,5-5 kg men jag fick en liten på 1970 gram.

Det är som MaddeJimmy skriver ovan. Smärtan försvann med en gång barnet kommit ut. Jäklar vad stolt man är sedan.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
Svar på tråden Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(